Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: klakben  (Læst 5550 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

• Bruger
klakben
« Dato: 05 December , 2011, 10:54 »
jeg havde nogle ude for at kigge høns i søndags(igår), og jeg lærte en del om håndtering af høns skal jeg love for, før ku jeg dårligt fange dem, men en af mine høns har kalkben, hvor kommer det fra??.
det var kun den ene, en stor høne,jeg har haft i 8-9 måneder, den er godt 1 år og fed, ja ikk bare fed men smelderfed. kiggede ellers godt på de andre uden at se noget.

fik af vide at madolie eller petroleum var godt, bare dyp fusserne til det er væk, og nu er jeg så så heldig at fyre med rapsolie. så nu er de alle fanget og har fået dyppet fusser,

kan mudder og fugt ha noget med det at gøre

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
Sv: klakben
« Svar #1 Dato: 05 December , 2011, 11:03 »

Det er jo et mide angreb, så ja, den kan have samlet miden op i mudder... Og den kan jo igen være slæbt derhen af vilde fugle...

Men altså hønen får ikke kalkben af at gå i mudder... Kun sorte fødder  ;D  ;D  ;D

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #2 Dato: 05 December , 2011, 11:16 »
jeg fik anvist at de skulle dyppes hver uge til de var væk, nok 5-6 uger, hvor længe kan miden overleve væk fra hønen, i halmen i hønsehuset og lign

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 December , 2011, 11:28 »
jeg brugte hovfedt...smurte alle høns ind 1 gang og de 3 der havde kalk ben fik 3 gange
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Lundy

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 December , 2011, 16:31 »
Jeg har også en enkelt med kalkben... Den var hårdt angrebet, da vi fik den, men vaselins har hjulpet på det..
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 05 December , 2011, 16:36 »
bliver en høne helt af med det, eller bør man svinge øksen for ikke at miderne finder de andre.

hvad har i af erfaringer eller er det sjældent at man ser det

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 05 December , 2011, 16:37 »
Hønsene kan sagtens blive kalkbensmidefri.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #7 Dato: 05 December , 2011, 16:46 »
hvor kommer det fra, s´kal man kontakte bagud, dem jeg har fået høns /kyllinger fra eller er det alm smitte fra vilde fugle. hvad er mest sandsynligt

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 05 December , 2011, 17:16 »
Det er svært at sige. Jeg betragter ikke kalkbensmider som et problem, de skal bare behandles nogle gange og så er benene fine igen. Det ses som regel på lidt ældre dyr.
Jeg har fået det råd, at "male" siddepindene en gang i mellem med lugtfri petroleum, så kan miderne ikke overleve der. Petroleum'en trænger helt ind i træet på meget kort tid og generer ikke hønsene. Hønsenes ben smører jeg med vaseline, men at dyppe dem i madolie er også fint.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #9 Dato: 05 December , 2011, 17:27 »
at dyppe dem er ihvert fald meget nemt bare en 10 litters spand , og fyret æder olien bagefter /o

Offline Lundur

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 05 December , 2011, 17:36 »
Kalkben er generende for hønsene og et sikkert nul på udstilling, men til daglig er det ikke noget stort problem. Engang skulle man smøre med brun sæbe med vaseline og svovlpulver. Noget forfærdeligt klister og svineri og i dag kan man slet ikke købe svovlpulver fordi det kan bruges til fremstilling af bomber. UHA godt at mine høns ikke vidste det dengang.
I dag smører/pensler jeg regelmæssigt med en blanding af lugtfri petroleum og vaselineolie, begge dele fås i de grønne plastflasker hos farvehandel eller byggemarked. Petroleum gør at væsken trænger ind under skællene og ind i kalken og vaselineolien lukker kalken for luft, så miderne kvæles. En forebyggende pensling en eler to gange om måneden er rigeligt. Er hønsene anbrebet er der allerede nye skæl parate nedenunder, og så hjælper penslingen til at blødgøre det yderste lag så skiftet foregår hurtigere. Blandingen står i et honningglas, altid klar til brug.
Du skal ikke svinge øksen.
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #11 Dato: 05 December , 2011, 19:01 »
Nej væk med øksen!

Jeg tror det er et helt almindeligt fænomen, som man aldrig kommer helt til livs. De fleste kender til det, og med de forskellige råd, som allerede er nævnt, er det ikke nogen større sag.

Vil dog også lige tilslutte mig hovfedet. Jeg brugte før vaseline, som koster (hos min købmand ) 28.95 for 40 gram dvs 1.158 kr pr kg.

Hovfedt kostede da jeg købte det i oktober 69.95 for 500 g (dog på tilbud) og det gir en kilopris på 120 kr.

Jeg har også brugt madolie, men hos silkehøns med mange fjer på benene kan det forekomme lidt klistret.
Hos de "barbenede" må det da være ideelt  :D

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #12 Dato: 05 December , 2011, 19:15 »
nu har jeg kun den skæve høne uden fjer på benene, resten er brahmaer /o, mange fus fjer /o

Susanne

• Gæst
« Svar #13 Dato: 05 December , 2011, 19:18 »
....... resten er brahmaer /o, mange fus fjer /o

Jamen tillykke! Så har du fået fast (kalkbensforebyggelses) arbejde :D

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #14 Dato: 05 December , 2011, 19:19 »
siger du jeg aldrig slipper af med det