Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mink  (Læst 18984 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mink
« Svar #15 Dato: 04 December , 2011, 18:32 »
Det er noget forbandet svineri at lukke mink ud i den danske natur. Dem der gør det, burde have nogle smæk i den bare.

Jeg så at Dyrenes Befrielses front er på FB, måske skulle man lægge en masse billeder ind på deres side af dræbte høns og andet fjerkræ, som de "kære" mink er skyld.

Til dem på FB som har lyst til spamme med billeder af døde høns :
http://www.facebook.com/group.php?gid=161786843909
« Senest Redigeret: 04 December , 2011, 18:45 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline melissariis

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Mink
« Svar #16 Dato: 04 December , 2011, 18:35 »
Ja de skulle forbydes, er jo ikke engang nyttedyr ???
Opdrætter af: Dværg Brahma, Isabella/perlegrå/båndet, hvid/sort columbia, hvid/blå columbia.
                   Mod. Eng. Dværg kamphøns, sort/sølv brystet og legbararvet.
                   Indiske dværg kamphøns og hvide Silkehøns stor

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mink
« Svar #17 Dato: 04 December , 2011, 18:36 »
Ja, det kunne da være en idé, Lene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mink
« Svar #18 Dato: 04 December , 2011, 18:37 »
Hov hov hvis mink forbydes, hvem skal så æde alle de udtjentet hybridhøner fra æggefabrikkerne. ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline melissariis

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Mink
« Svar #19 Dato: 04 December , 2011, 18:40 »
De skulle jo så også væk ved samme lejlighed ;) så vi kun fik æg fra ordentlige forhold
Opdrætter af: Dværg Brahma, Isabella/perlegrå/båndet, hvid/sort columbia, hvid/blå columbia.
                   Mod. Eng. Dværg kamphøns, sort/sølv brystet og legbararvet.
                   Indiske dværg kamphøns og hvide Silkehøns stor

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mink
« Svar #20 Dato: 04 December , 2011, 18:43 »
Jo, men der vil altid være udtjente hybridhøns uanset hvilken æggeproduktion det er. Men helt sikkert så burde burhønseri og skrabehønseri forbydes.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline melissariis

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Mink
« Svar #21 Dato: 04 December , 2011, 18:46 »
De skulle jo tvinges til at mærke dem, ligesom alt andet, der bliver holdt en hånd over dem
pg.a. profiten.
Opdrætter af: Dværg Brahma, Isabella/perlegrå/båndet, hvid/sort columbia, hvid/blå columbia.
                   Mod. Eng. Dværg kamphøns, sort/sølv brystet og legbararvet.
                   Indiske dværg kamphøns og hvide Silkehøns stor

Offline Majbritt Ø. Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 281
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: Mink
« Svar #22 Dato: 04 December , 2011, 18:51 »
Hvor er det bare synd for Jer - sikke et syn at komme ud til, stort trøste kram herfra. Håber ikke at I får taget flere dyr.

Min første tanke da jeg så billederne var faktisk lidt det samme som Lene har skrevet, dvs. jeg sagde til min mand at de billeder burde sendes til nogle af aviserne til en lille artikel i stil med, at det er så hvad de såkaldte "dyrevenner - befrier" har ud af deres projekter, dvs. at det så går ud over andre dyr (og ikke mindst alle os som er glæde for vores fjerkræ). De burde bombarderes med billeder af hvad konsekvenser det har for andre dyr der så lider en grum skæbne. Folk har lov til at have deres meninger, protestere etc. men det må altså kunne gøres på andre måder (det er jo sådan set også synd for minkene som pludselig bliver lukket ud i naturen og måske ikke kan klare sig). Jeg har aldrig forstået ideen med befrielses-aktionerne
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline melissariis

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Mink
« Svar #23 Dato: 04 December , 2011, 19:01 »
Lene. God idé med FB. Kan se du skal til med til Kammeratskabsaften, tror bare ikke lige
Alfred har fået dig meldt til, det skal han nemlig gøre til mig og det er ikke sket  :o
sidste frist var jo i går, men du kan nå det, maden skal bestilles i morgen tidligt, bare du giver mig besked  ;D
Opdrætter af: Dværg Brahma, Isabella/perlegrå/båndet, hvid/sort columbia, hvid/blå columbia.
                   Mod. Eng. Dværg kamphøns, sort/sølv brystet og legbararvet.
                   Indiske dværg kamphøns og hvide Silkehøns stor

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Mink
« Svar #24 Dato: 04 December , 2011, 19:09 »
@Susanne godt i har fået fanget den en død mink er en god mink
du har ret med mærkning så kan ejeren jo blive gjort ansvarlig for den skade de laver det er jo ikke nemt uden de er mærket
jeg frygter også for den dag det sker her da jeg har set en der løber rundt her.
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Mink
« Svar #25 Dato: 04 December , 2011, 19:30 »
Det er noget forfærdeligt noget. Det er noget svineri når dyreaktivister lukker mink ud. Tror bare ikke det sker så tit som man kunne tro. De fleste gange der kommer en mink forbi og gør skade på andre(s) dyr er det nok, som Lene skriver, fordi minkavleren har været sløset og minken smutter.
Måske skulle man sætte nogle billeder af døde høns på minkavlerforeningens hjemmeside også?

Den første gang jeg havde høns var min nabo minkavler og jævnt tit kunne man høre de skød vildt omkring sig derovre. Så var der smuttet nogle for ham igen.
Det endte også med at der kom en og dræbte alle de høns vi havde. (Lige da de var ved at være gamle nok til at lægge æg.) Det har taget mig 6-8 år at samle mod til at få høns igen. (vi bor et andet sted nu)

Jeg føler virkelig med jer. Det er forfærdeligt at komme ud og se hvad sådan en kan lave af skade.   :(
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Moos

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 79
Sv: Mink
« Svar #26 Dato: 04 December , 2011, 19:34 »

Susanne
Jo Lene er meldt til, hun er den 3 af de 3 jeg har tilmeldt
Lars

Offline melissariis

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Mink
« Svar #27 Dato: 04 December , 2011, 19:44 »
 ;) nåååå, det var godt, det fordi Alfred ikke rigtigt havde styr på det  ;D
Opdrætter af: Dværg Brahma, Isabella/perlegrå/båndet, hvid/sort columbia, hvid/blå columbia.
                   Mod. Eng. Dværg kamphøns, sort/sølv brystet og legbararvet.
                   Indiske dværg kamphøns og hvide Silkehøns stor

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Mink
« Svar #28 Dato: 04 December , 2011, 20:20 »
lige pt bliver der pelset mink i landet, så jeg vil gætte på det er en der smuttet ved den lejlighed. Noget af vores familie fik slået 3 voksne kaniner ihjel forleden af en mink. Den ene gik med 4 unger som nu bliver flasket op istedet. Mink burde egentlig mærkes så man kunne finde ejeren. Det kunne måske osse afhjælpe lidt af de problemer der er når større besætninger bliver sluppet løs. De kan nemlig ikke bare lige sættes sammen igen og bliver derfor aflivet som jeg har forstået det
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Mink
« Svar #29 Dato: 04 December , 2011, 20:44 »
Jeg har i tidens løb, især i min tid som Kredsformand, arbejdet hårdt på at der blev lavet en mærknings-ordning for mink, netop med henblik på at få erstatning fra minkens ejer.
Men der tegnede sig hurtigt et klart billede af at vejen frem mod en eller anden form for mærknings-system for mink, ikke var realistisk.

Derfor mener jeg der burde indbetales x-antal kr. for hvert solgt skind på pelsauktionen, til en fond som så stod for udbetaling af erstatninger for skader forårsaget af mink.

Noget i lighed som når det gælder angreb og skade på fjerkræ forårsaget af hund.

Måske derfor mange ræve undertiden lignede en hund ;D