Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mink  (Læst 18982 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline melissariis

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Mink
« Svar #30 Dato: 04 December , 2011, 21:46 »
Ja Rudy. Det har jeg sagt mange gange, det er 3 gang vi er blevet angrebet, på de 5 år vi
har boet her og minkavleren der bor ca. 2 km fra os, er hverken til at hugge og stikke i, han
siger vi skal støbe sokkel og bruge minktråd, men det er jo ikke meningen man skal ha' burhøns
når man bor på landet. Sagde også til ham, at det var ham der skulle sørge for at holde dem
inde og ikke mig der skulle sørge for at holde dem ude  >:(
Opdrætter af: Dværg Brahma, Isabella/perlegrå/båndet, hvid/sort columbia, hvid/blå columbia.
                   Mod. Eng. Dværg kamphøns, sort/sølv brystet og legbararvet.
                   Indiske dværg kamphøns og hvide Silkehøns stor

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Mink
« Svar #31 Dato: 04 December , 2011, 21:54 »
Ja, Susanne, du kan bare sige til minkfarmeren, at det er hans pligt at tilse at hans hegn omkring farmen er intakt og udformet sådan at mink der ved et uheld kommer ud af sit bur, også bliver på farmen.
Ovennævnte er faktisk hvad loven siger.
At vi så ikke kan stille meget op mod de mink som har etableret sig i naturen og yngler der, ja det jo en anden kedelig sag.
Minkfarmere er altid hurtige til at påstå det er en vildmink. Det er ikke altid nemt at afgøre når minken ligger og er død, men når man ser den levende, er det ofte ret nemt at afgøre ud fra dens opførsel.

Offline melissariis

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Mink
« Svar #32 Dato: 04 December , 2011, 21:58 »
ja, for den var ret tam, gik nærmest selv hen til min mand
Opdrætter af: Dværg Brahma, Isabella/perlegrå/båndet, hvid/sort columbia, hvid/blå columbia.
                   Mod. Eng. Dværg kamphøns, sort/sølv brystet og legbararvet.
                   Indiske dværg kamphøns og hvide Silkehøns stor

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Mink
« Svar #33 Dato: 04 December , 2011, 22:06 »
han
siger vi skal støbe sokkel og bruge minktråd,   >:(
@ Susanne han må da ha tabt hovedet
det er da også meget nemmer end han skal mærke sine mink og så få et erstatnings krav.
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Mink
« Svar #34 Dato: 04 December , 2011, 22:12 »
Ja Rudy. Det har jeg sagt mange gange, det er 3 gang vi er blevet angrebet, på de 5 år vi
har boet her og minkavleren der bor ca. 2 km fra os, er hverken til at hugge og stikke i, han
siger vi skal støbe sokkel og bruge minktråd, men det er jo ikke meningen man skal ha' burhøns
når man bor på landet. Sagde også til ham, at det var ham der skulle sørge for at holde dem
inde og ikke mig der skulle sørge for at holde dem ude  >:(

Uden at gøre mig til dommer over din lokale minkavler, vil jeg alligevel tilslutte mig hans råd. Du kan på ingen måde vide med sikkerhed at den skadevoldende mink stammer fra hans minkfarm.

Der er, desværre, efterhånden, ganske mange vildtlevende mink i Danmark. De fleste stammer formodentlig fra disse svært misforståede, 'fri minken' aktioner. Enkelte er forårsaget af utilsigtet flugt fra minkfarme.

 
Mvh
Erik Andersen

Offline melissariis

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Mink
« Svar #35 Dato: 04 December , 2011, 23:19 »
Nu var den her altså meget tam og der er jo ingen mening i at bo på landet med burhøns
Opdrætter af: Dværg Brahma, Isabella/perlegrå/båndet, hvid/sort columbia, hvid/blå columbia.
                   Mod. Eng. Dværg kamphøns, sort/sølv brystet og legbararvet.
                   Indiske dværg kamphøns og hvide Silkehøns stor

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Mink
« Svar #36 Dato: 04 December , 2011, 23:30 »
Nu kan man jo ikke se udfra din profil, hvor i midtjylland (et meget stort område) du bor, og derfor heller ikke foretage en vurdering af om den undslupne mink kunne stamme andet steds fra.

Jeg siger ikke at den ikke stammer fra din 'nabo'. Jeg siger blot at den måske kunne stamme andetsteds fra.
Måske ikke en dum ide med at mink havde et lille mærke i øret så man kunne se hvor de kom fra.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Mink
« Svar #37 Dato: 05 December , 2011, 00:02 »
Kan kun sige at jeg synes det burde være et lovkrav at mink i avl bliver chippet.

Det vil gøre det lettere at bestemme hvorfra en 'huserende' mink stammer, hvis man altså kan 'fange' den.
Mvh
Erik Andersen

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Mink
« Svar #38 Dato: 05 December , 2011, 06:35 »
Det har tidligere været foreslået at mink skulle mærkes, så man kunne spore hvor de kom fra, men minkavlerne ville ikke frivilligt...

4 ud af 5 mink i den danske natur stammer fra minkfarme. En undersøgelse fra 2007 viser også at ca halvdelen har været fri i mindre end 2 måneder. Der nedlægges mellem 7-8000 mink om året, så der undslipper jo mere end dette tal.
http://www2.dmu.dk/1_Nyt/2_presse/73_mink.asp

Der er ikke nogen oplysninger om hvor mange der er sluppet ud med vilje og hvor mange der slipper løs ved uheld/skødesløshed/dårlige procedurer osv.
http://www2.dmu.dk/1_Nyt/2_presse/73_mink.asp

Men jeg tror at langt de fleste faktisk IKKE undslipper ved at blive sluppet ud. Alene af den grund at hver gang der bliver sluppet nogle løs, så bliver det slået stort op i pressen. Så det hører vi om. Hvis man tager det antal som bliver nævnt når det sker, så er der altså rigtig langt op til det tal som bliver nedlagt...

Mere om mink på Skov og Naturstyrelsens hjemmeside
http://www.naturstyrelsen.dk/Naturbeskyttelse/invasivearter/Borger/Bekaempelse/BekaempelseMink.htm
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Mink
« Svar #39 Dato: 05 December , 2011, 10:14 »
Hm.... forstår egentligt ikke at minkavlerne ikke vil mærke deres dyr. Hvis nu de fik en chip i nakken, så de altid havde en unik identification af et dyr  så undgik de faktisk noget meget store tab når aktivister lukker hele deres besætning ud. I de tilfælde må de jo som regel slå alle de dyr de indfanger ned og deres avlsarbejde derved går tabt (de kan jo altså være meget svært at skelne den ene sorte mink fra den anden!). Formegentligt skyldes modstanden mod chipning at der vil komme en lille skade i skindet, men så kunne man vel skyde chippen i et sted hvor den skade bliver minimal.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Mink
« Svar #40 Dato: 05 December , 2011, 10:45 »
de kan vist af sugdomshensyn og klasificering af farmen ikk bare lukke dem tilbage /d

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Mink
« Svar #41 Dato: 05 December , 2011, 13:46 »
Hej


Jeg mener faktiks at minkavlere har forsikret sig for udslip af dyr og de skader de forvolder, jeg ville henvende mig hos minkavler foreningen for at forhøre om det ikke er rigtigt.

Det er minkavleren der har bevis byrden på det ikke er hans dyr.

jeg mener der at det var hvad der kom ud af en sag her på Stevns for mange år siden, der fik fjerkræavleren erstatning for over 100 dyr som en mink havde slagte på en nat og prisen var den gang 200 kr. pr stk. selv om der "bare" var haner som der var frasorteret.

Tommy 

Offline Berit H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 223
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
Sv: Mink
« Svar #42 Dato: 05 December , 2011, 23:39 »
huuuu men risiko for at miste hovedet.... Men mine forældre havde minkfarm og det er så den verden jeg er vokset op i....
Jeg vil ikke ind og forsvarer hverken den ene eller den anden
Men at minken søger mennesker, siger intet om, om den er fra en farm eller er vild, da en mink af natur er meget nysgerrig.
Jeg tror ikke der findes minkfarmere der ikke er kede af den store vildt bestand der er pt af mink....

I dag er der meget strenge lovkrav om hvordan indhegning SKAL være.... blandet andet med afspærringer af samtlige hjørner af hegnet - så ingen mink kan "klatre" op i hjørnet - der skal være etableret sluser på begge sider af alle porte i farmen, da en mink vil bevæge sig langs hegn - og derme blive stoppet af en sluse, ved en åben låge... Jeg har aldrig set en mink komme løbende i åbent terræn - så er det kun for at krydse fra et skjul til et andet.

Omkring chipsmærkningen.... så er det muligvis  økonomi der ligger til grund for at det ikke er gennemført... de fleste dyr pelses efter en levetid  på ca. 8 mdr... og hvis det måske drejer sig om en middel farm - så er det måske 20.000 mink der skal chippes

Jeg undre mig over den minkfarmer der afviser, at hjælpe... I de tilfælde hvor der er blevet dræbt fjerkræ i flere kilometers anstand fra mine forældres farm - da betalte min far altid - blot for at holde sig på god fod med naboer.  I to tilfælde var det med et smil på læben - da minkene som var slået ihjeld af hønseejeren havde en farve som min far aldrig har haft på sin farm..... og i et tilfælde var det en ilder......Men hellere ro end ret..

Jeg har forsøgt at være neutral....  vil jo selv gå totalt amok, hvis sådan et bæst skulle nappe en eller flere af mine små silker .

Men der ER en stor bestand af vilde mink.... et levn fra den gang, et hegn omkring en farm ikke altid var tilstedeværende.... samt der vil være en lille del der har overlevet udslip fra farme fra aktivister.

En mink undsluppet fra en farm vil altid blive aflivet - da de fleste farme har en meget høj standard indenfor bekæmpelse af bestemte sygdomme....og er klassificeret efter dette.

ved ikke om disse fakta kan bruges til noget

BErit
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Mink
« Svar #43 Dato: 06 December , 2011, 00:10 »
@Berit

Tak for indspil. Jo dine fakta kan ihvertfald bruges til bedre at anskueliggøre hele problemstillingen omkring 'løse' mink.

Og at problemet er stort ses jo tydeligt af Finn's oplysninger om hvor mange mink der bliver nedlagt i naturen årligt.

Ikke at sammenligningen helt holder, men alligevel. Vi ved alle, at der sættes ganske mange fasaner ud hvert år af jægere, for at de så kan skyde dem på deres jagter i det sene efterår og i begyndelsen af vinteren. Og tro mig, de bestræber sig på at skyde flest muligt af kokkene. Men ikke desto mindre ser vi, der bor i landzoner, jævnligt ganske mange fasankokke spankulere rundt i haver og på marker når årets jagter er overstået.

Og hvorfor skulle antallet af mink, der har holdt sig uden for jægernes 'radar', være væsentligt (forholdsvis) mindre and antallet af fasaner, der har undgået jægeres opmærksomhed. Fasaner 'jages op' med hunde, hvor minken formodentlig forsøger at finde et skjul frem for at begynde at flyve.

Det er, ud fra antallet af nedlagte mink, helt umuligt at anslå hvor mange 'løse' mink der måtte findes. Det ene gæt er sikkert lige så kvalificeret som det andet.

Så, pas på Jeres dyr.   
Mvh
Erik Andersen

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Mink
« Svar #44 Dato: 06 December , 2011, 11:56 »
Nå, ja havde lige glemt det med sygdomsbekæmpelsen....
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier