Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mudret hønsegård  (Læst 8327 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
Mudret hønsegård
« Dato: 04 December , 2011, 10:05 »
nu hvor det bare regner og regner.. er min hønsegård blevet godt mudret... hvad gør i andre for at minske dette....???
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Mudret hønsegård
« Svar #1 Dato: 04 December , 2011, 10:17 »
Een af mine gårde er smadret. Det er den mindste af dem, og samtidig med ret mange dyr i. Så mht. årsag, så er det ofte hvor der går for mange dyr ift. areal. Men andre ting såsom hård jordbund osv. kan også gøre sig gældende.
Men store gårde, er en god løsning.
Ellers halm, blade, flis, sand, osv. er der mange der tilfører.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 December , 2011, 10:59 »
Ja, og den "hurtige" og gratis løsning er at tage en spade og "vende" jorden. Så kan vandet igen sive væk og mudderet er ikke at se mere. Desuden så elsker hønsene at gå og skrabe i den rene jord der typisk er fyldt med småsten, evt. rødder, orme og andre små kryb.

Hvis man bliver ved med at smide halm på så skal man også tænke på at der en skønne dag skal graves noget jord af/ud igen.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 04 December , 2011, 11:11 »
Vores hønsegårde er alle overdækket. Det var et stort arbejde men vi har faktisk været meget glade for det. Altid tørt bundlag. Græsafklip læsses ind flere gange ugentligt og komposterer nærmest uden lugt - og køres på køkkenhaven et par gange om året. Og der er altid noget at skrabe efter, for småkravl elsker det også. Hvis det regner meget ind fra siderne, suppleres der med byghalm som hønsene elsker at sprede. Som regel gider de jo ikke at gå ud i haven når det regner voldsomt. Når der ikke er mere græsafklip, får de også en balle byghalm ind ad gangen. Hvis de er inde flere dage i træk, får de en skovlfuld korn smidt ind i halmen - eller optøede ærter - de billigste fra Aldi. DET vækker jubel /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 December , 2011, 11:14 »
uhmmm min hønsegård er ved 30-40 kvm og der går 15 høner :-) så synes da det er en ok gård..dog har jeg lukket de 20 ekstra kvm fra så der kan nå at komme noget græs op igen :-)

min hønsegård er under nogle træer så det er ikke så nemt at grave der inde  :D

kan jeg evt. køre noget sand på ?? halm vil jeg ikke have til at ligge udefor
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 04 December , 2011, 11:20 »
Jeg vil tro at man skal et pænt stykke over 100 m2 til 15 dyr (store høns), hvis man helt skal undgå smadder i gården.
Du kan godt køre sand ind. Det er jo også relativt overkommeligt i sådan en mindre gård.

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 December , 2011, 11:29 »
de har et tørt sted under hønsehuset hvor de sandbader og de går ud hver dag selv om det regner :-)
 træerne giver lidt læ..men synes godt nok det er blevet meget mudret efter den sidste uges regm... jeg har kørt græstørver ind de går og skraber i...

jeg må heller få målt min hønsegård en dag..så jeg ved præsist hvor stor den er.. dyrene har rigtig god plads til at bevæge sig på..men kan ikke rigtig undgå at det nu er mudret... hvad med flis må de gå i det
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
  • Der er plads til alle og en hver
« Svar #7 Dato: 04 December , 2011, 15:09 »
Kigger lige med her...
Har nemlig også en mudret hønsegård som mine går i

Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #8 Dato: 04 December , 2011, 15:16 »
Jeg smider en halmballe 3-4 gange om året hvilket gør at den ikke er så mudret. Jeg skiller den lidt ad og lader hønsene klare resten. De elsker det *p
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 04 December , 2011, 16:45 »
Vi har så sent som i går gravet det øverste lag smat (hernede på bøh-landet kaldet plutte :D) af og kørt væk. Vi har så kørt et godt lag grus ind i gården :).

Min kæreste er entreprenør, og han har lovet at det hjælper. Og er der noget han har forstand på, så er det jord og smat ;D ::).

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #10 Dato: 04 December , 2011, 17:41 »
Halm og træflist er godt mod pløre. Nedfaldsblade er  go og gratis førstehjælp. En god lag (30-40cm) og hønsene har det rigtigt sjovt.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 04 December , 2011, 17:47 »
Jeg tror, problemet lige nu er, at jorden er bare så mættet (ligesom i sommers) og vandet kan bare ikke trække væk/ned! Jeg har ingen hønsegård, de går direkte i haven, og græsplænen begynder at ligne det problem, som du beskriver. Så når vi bygger hønsegård til foråret, bliver der lagt dræn i jorden, og så en god bund, først grus og så sand øverst (tror jeg den gode mand sagde) ;)
« Senest Redigeret: 04 December , 2011, 18:20 Fra Metmus »
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 04 December , 2011, 17:52 »
Du kunne jo også bare overdække hele gården eller bare halvdelen.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #13 Dato: 04 December , 2011, 17:52 »
Flemming Schiøtte min tidligere nabo sagde at til store høns skulle der være 10 kvm pr. dyr hvis det skulle kunne holde sig med græs året rundt. Derfor bruger de en del mere plads så at sige hvis man ønsker dette.
Halm høre jeg meget godt om så det kunne nemt være en mulighed.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline kokki

• Passiv bruger
  • Rebecca Kok
« Svar #14 Dato: 04 December , 2011, 18:17 »
Nu spørger jeg måske lidt dumt. Men hvis man lægger flis på hønsegården får man så ikke skimmelsvamp. Jeg tænker bare, at flis er ret godt til at holde på fugten. Og roder man i en bunke flis er det ofte muggent på undersiden.
Med venlig hilsen Rebecca
 Lykkelige ejer af:
0,1 wyandotteblanding
1,5 Jersey kæmpe blå
0,4 Jersey kæmpe sort