Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: fjerkræ standard  (Læst 3292 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

• Bruger
fjerkræ standard
« Dato: 01 December , 2011, 08:10 »
skandinavisk fjerkræ-standard.
så har jeg været på bibloteket og låne denne fine bog, men hvad kan jeg bruge det til, jeg forstår ikk det der er skrevet, og der er trods alt kun en side, om mine
brahmaer gul/sort columbia. er der noget jeg har overset

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
Sv: fjerkræ standard
« Svar #1 Dato: 01 December , 2011, 08:32 »
Forstår du SLET ikke noget af det, der er skrevet ?

Du har lånt en fjerkræstandard, med en standard beskrivelse af alle anerkendte racer og farver, og andet er der jo ikke i det.

Hvis der er nogle af "fagudtrykkene" du ikke forstår, så er der nogle sider, der også forklarer om det.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #2 Dato: 01 December , 2011, 08:43 »
jeg ved ikk hvad det er der er galt, sikkert mig /o, men jeg savner, illustrationer for at fatte noget af det, måske en venlig sjæl kunne forklare mig noget om det

for hvad betyder eks glinsende mættet gul ???

krop: bred og dyb, lidt langstrakt, vandret båret

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #3 Dato: 01 December , 2011, 08:49 »
Jeg vil helt klart give KristianK ret. Jeg savner også iliustrationer der forklarer både korrekt og fejl på de forskellige ting så som farver, kam, bryst osv.

Det er svært som nybegynder at tyde hvad de mener.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 December , 2011, 08:53 »
Her er det jo specialklubberne kommer ind. De holder hønsedage, hvor erfarne folk i den race man har, forklarer, fortæller, viser - og hvor man kan spørge så tosset man vil. Og dertil have sine egne dyr med og få en vurdering af gode og mindre gode ting - og hvad man skal være opmærksom på, og arbejde med.

Standarden er god - men man skal have fingrene i dyrene og have de erfarne til at fortælle, så giver standarden pludselig også langt mere mening. Så meld dig ind, deltag og lær!! Det er super godt.
Mvh Marianne

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #5 Dato: 01 December , 2011, 09:57 »
jeg ved ikk hvad det er der er galt, sikkert mig /o, men jeg savner, illustrationer for at fatte noget af det, måske en venlig sjæl kunne forklare mig noget om det

for hvad betyder eks glinsende mættet gul ???

krop: bred og dyb, lidt langstrakt, vandret båret

Jeg må nok også give dig ret her, jeg bliver også en del forvirret. Der burde også være billeder af hver enkelt farve.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 01 December , 2011, 10:43 »
@Kristian.
Når jeg tænker nærmere efter vil jeg give dig ret. Krop: dyb og bred. Ja, alt er jo relativ. For HVOR dyb og bred. osv. osv.
Men mere for at sætte kropsform, i forhold til et andet udtryk som jævnlig ses under høns af landhønsetypen: Valseformet krop. Og er man uindviet på kunne man fristes til at tænke korn.... valset.....  ??? ??? ???
Men de 2 udtryk er for at anskueliggøre kroppens form, og om det er en bamse eller en slank race.
Det hele er så nemt når man har læst standard i hele sit liv. ::)  - og bemærkningen er IKKE for at være "hovski snovski" men at antyde at det kommer med tiden.... forståelsen /o

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #7 Dato: 01 December , 2011, 17:49 »
Folk fra lokalklubberne kan også hjælpe med til at forstå standarden. Vi har haft et par klubaftener hvor vi har uddybbet hvordan standarden skulle forstås og kommet med dyr, så folk kunne se eksempler på det. Derved har vi givet folk en større forståelse og de har kunne spørge ind alt det de ville.
Jeg har også været ude og hjælpe med at sortere nogle dyr og her samtidig forklaret hvordan standarden for deres race skulle forstås og hjalp til med at forklare det de ikke forstod. Derfor henven dig til en klub og få en ud at hjælpe dig. Det giver rigtig meget og er meget lærerigt.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 01 December , 2011, 18:09 »
Jeg synes også man får meget hjælp i selve standarden til mange ting på de første mange sider inden beskrivelserne af de enkelte racer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk