Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En lille historie om billig foder.  (Læst 2783 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henrik Jacobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
En lille historie om billig foder.
« Dato: 30 November , 2011, 15:38 »
Hej alle.

Jeg har et lille gåse & andehold med 13 Grågæs, 3 Canadiere, 2 store Dansk landgås og 6 ænder ( de ligner gråænder, men er bare 4x større ).

Jeg har lagt mærke til at i takt med det blev køligere, forsvandt hveden og byggen væsentligt hurtigere fra deres fordertrug. Da jeg er jæger har jeg ofte langt mærke til vilde grågæs fouragere meget gerne på roemarker hvor roerne er taget op. Det gav mig den idé at jeg jo kunne prøve at fodre med roetoppe, så jeg kørte til den nærmeste bonde der skulle til at tage roer op og spurgte om jeg måtte tage nogle toppe, jeg kunne tage alle dem jeg ville da de alligevel bare blev pløjet ned.

Super, vi tog ud 2 mand bred, 1 med en hæksaks og en der læssede, 20 min. og en 2 akslet trailer med fjelder på var læsset. Jeg tog nogle roer og lidt roestykker med hjem da ungernes kaniner lever sammen med gæssene & ænderne. Til min store overraskelse var gæssene og ænderne helt vilde med både roetoppe og roer, og jeg kørte derfor tilbage og købte 100 store roer for en flad 50´er. Mit forbrug af hvede og byg er faldet med ca 75%, hvor jeg før skulle fylde 2 balger med hvede og byg hverdag, holder de nu ca 4 dage.

Det bliver jo til en hel del i det lange løb, og roerne holder godt, jeg har givet dem sukker roer, og der burde jo være en masse energi i dem, sikkert derfor de spiser så lidt af hvede og byg.

Historien var ment som inspiration, da jeg kender til flere som har haft gæs i en del år, og de har aldrig prøvet eller vidt noget om brug af roer til gæs og ænder, så efter jeg nævnte det ville de også prøve det.

De venligste hilsner & God Jul.

Henrik J.
2,1 Canada gæs, 5,7 Grå / vildgæs, 1,1 Bramgæs, 1,1 Snegæs, 1,1 Blå Snegæs, 1,1 Rouen Ænder.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: En lille historie om billig foder.
« Svar #1 Dato: 30 November , 2011, 16:57 »
jeg trode gæs åd alt hvad der var frisk og grønt

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: En lille historie om billig foder.
« Svar #2 Dato: 30 November , 2011, 18:41 »
Velkommen på forum, Henrik :D
Tak fordi du delte din solstrålehistorie med os.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk