Jeg har efterhånden læst på en del tråde, at der frarådes kyllinger lige nu. Den er jeg helt med på, dårligt vejr, mega koldt, Mutter bruger for meget krudt på de små i stedet for sig selv osv, jeg skal også først have i foråret - det er jo det mest naturlige..
MEN i mit engelske magasin Practical Poultry står der (lige kommet med posten igår), at det er mest normalt for forårskyllinger IKKE at starte med æglægning før næste forår eller at de går i fældning i efteråret/start vinter, og begynder derfor først æglægning igen til foråret - og af samme grund skriver de, at hvis du vil have æg om vinteren, så er det bedste tidspunkt at ruge kyllinger ud i oktober måned.. Nu ved jeg godt, at vi har næææsten december, men oktober kan jo stadig være en kold måned og de efterfølgende måneder er jo endnu koldere.. De mener altså, at så er det mere naturligt for kyllingen/hønen at lægge æg vinteren igennem grundet en ombyttet indre rytme eller whatever..
Kan man kun ovenstående, hvis man har en stald/hal, hvor de går i eller vil I slet ikke anbefale dette?