Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: tag på hønsegård  (Læst 6751 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline djavlsen

• Bruger
tag på hønsegård
« Dato: 27 November , 2011, 07:50 »
 Hej

Jeg har læst flere steder at ca.80% af hønsegården skal være overdækket for at hindre lugtgener som opstår når det regner ???

Det var ellers ikke lige med i mine planer da jeg for en uge siden bgyndte at bygge hønsegården ;)

Hvad har i gjort og har i nogle godr råd/ideer

vh
1.3 Dværg Wyandot

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: tag på hønsegård
« Svar #1 Dato: 27 November , 2011, 07:58 »
En hønsegård SKAL ikke være overdækket. Jeg er bare jublende lykkelig for min overdækkede gård. Det er ly sted for hønsene f. eks. i et vejr som i dag, og der er altid tørt og pænt. Mine høns har ca. 15 kvm gård med gennemsigtigt bølgetag
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 November , 2011, 08:14 »
Jeg havde i mange år, den idé, at den ideelle hønsegård, var en gård, hvor ca. halvdelen var overdækket. Her kunne hønsene så gå ud uanset vejret. Den anden halvdel, ville jeg så have delt i to, hvor der skulle sås græs og uden overdækning. Så kunne hønsene på skift blive lukket ud i den ene og den anden.

Jeg har aldrig lavet en rigtig hønsegård som overstående - det kan være et spørgsmål om, hvad der er praktisk muligt, og hvad der er ideelt

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 27 November , 2011, 08:16 »
Helle har ret i, at en hønsegård ikke skal være overdækket, men det er en god idé :). Jeg har 40 m2 gård, som desværre ikke er overdækket, og det er jeg ked af, da gården hurtig bliver til mudder i efterårs (eller i år: sommer!)-regn, og i vinters ville hønsene ikke ud i gården pga. sneen.

Du kan evt. dække et lille stykke af? Det er mine planer for næste år. I år købte jeg to billige parasoller i Jysk, som hønsene har været glade for at søge tilflugt under.

Hvis du vælger at lade gården være åben, så vil jeg anbefale dig at købe et net og lægge over, så ræv og rovfugle kan holdes væk. Sådan et net kan købes på fiskegarnsfabrikker. Jeg gav vist ca. 450 kr. for mit der er 6 X 6 cm i maskestr., se evt. her: http://www.strandbynet.dk/volierenet.aspx
« Senest Redigeret: 27 November , 2011, 08:17 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline djavlsen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 27 November , 2011, 08:22 »
Okay, jeg tror at jeg hopper på ideen med overdækning /o

Jeg kunne godt forestille mig at det bliver rigtig mudret især her hvor vi bor, allerede her til morgen glider jeg rundt i hønsegården i en blanding af ler og jord. 3xøv

vh
1.3 Dværg Wyandot

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 27 November , 2011, 08:24 »
Okay, jeg tror at jeg hopper på ideen med overdækning /o

Jeg kunne godt forestille mig at det bliver rigtig mudret især her hvor vi bor, allerede her til morgen glider jeg rundt i hønsegården i en blanding af ler og jord. 3xøv

vh
Indtil du får lavet overdækningen, så smid en balle halm ind i gården. Det tar' mudderet og hønsene er vilde med at skrabe i halmen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 27 November , 2011, 08:38 »
Du skal være opmærksom, på at overdækningen skal kunne holde til et pænt lag sne, ellers skal det i hvert fald være muligt at feje sneen ned.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 27 November , 2011, 09:24 »
Du skal være opmærksom, på at overdækningen skal kunne holde til et pænt lag sne, ellers skal det i hvert fald være muligt at feje sneen ned.

Det er en rigtig god ide at lave en hældning på taget...så er det meget nemmere at fjerne den sne, som ikke glider af af sig selv.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline djavlsen

• Bruger
« Svar #8 Dato: 27 November , 2011, 11:13 »
Takker, det er taget til efterretning /o
1.3 Dværg Wyandot