Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad fejlede min høne ?  (Læst 12123 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline CharlotteRA

• Bruger
Hvad fejlede min høne ?
« Dato: 26 November , 2011, 15:56 »
Hej Alle

Vi har lige slagtet en af vores høner på ca. 2,5 år.

Men da vi skulle have indmaden ud, så det ikke "normalt" ud - det er ihvertfald ikke noget vi har set før når vi har slagtet..

1. Først kom der en del klar gul væske ud.

2: Rigtig meget fast "gult" masse

3: Gule pletter på div. indvolde - som sad fast, altså ikke bare noget løst noget der kunne "vaskes af"

Det er mest de gule pletter vi undre os over - de sad helt fast, og når man "åbnede" dem, bestod de af en mænde hårde korn - noget der kunne minde om sandkorn.

Er der nogen der ved om det er normalt - eller hvad det evt. er, og om det har smittet vores andre høns der har gået sammen med hende?

Der var ikke noget at se på hende, (eller de andre) udover lidt tynd afføring - men ellers frisk og spiste osv.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvad fejlede min høne ?
« Svar #1 Dato: 26 November , 2011, 16:06 »
Ja, den lever ser ikke sund ud. Og der er meget fedt omkring den. Fedtlever? Jeg ville heller ikke spise den høne, for noget er der da galt, men hvad det er ved jeg ikke.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 26 November , 2011, 16:47 »
Jeg har det også sådan, at jeg spiser/slagter kun det der ser sund og rask ud. Hvis ikke, så er der serveret for mikkel  ;D

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #3 Dato: 26 November , 2011, 17:26 »
Ja, den lever ser ikke sund ud. Og der er meget fedt omkring den. Fedtlever? Jeg ville heller ikke spise den høne, for noget er der da galt, men hvad det er ved jeg ikke.

Det ser ud som om den har været alkoholiker.................?
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 November , 2011, 17:36 »
Den må simelthen have været syg, men af hvad, ved jeg dog ikke, men jeg ville også råde jer til at smide den i skraldespanden. Ser de andre høns IKKE sådan ud indvendig, men derimod ganske almindelige, ja så mener jeg, at de sagtens kan spises.. Tror ikke den ene kan smitte de andre, så ser de ihvertfald ligesådan ud indvendige!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline CharlotteRA

• Bruger
« Svar #5 Dato: 26 November , 2011, 17:43 »
Hmm... Ja hun har faktisk været alkoholiker ! ? :-)

For ca. 2 måneder siden havde hun spist gærede æbler (går vi ud fra) og havde faktisk tømremænd i 3 dage - det startede med at hun var helt væk, hovedet hang ned af kroppen, hun var disorienteret - kunne ikke gå osv.
Vi isolerede hende, og dagen efter var hun stadig meget dårlig, men kunne holde hovedt oppe i 5 sek inden det faldt ned igen.
Men 3. dag gik det meget bedre - hun var på benene (vaklede dog lidt i starten) og spiste og drak igen. Senere på dagen og efterfølgende dag, havde hun det helt fint igen, og har været frisk indtil slagtningen idag.

Men det kan vel ikke komme af en enkelt "druktur" :-)

Offline CharlotteRA

• Bruger
« Svar #6 Dato: 26 November , 2011, 17:46 »
De andre høns er, ligesom hende her var, friske - men vi har ikke planer om at slagte dem, da de er høns fra iår, som vi gerne skulle beholde de næste par år eller 3, eller 4.
Så vi har ikke mulighed for at se hvordan de ser ud indeni - ville bare gerne vide, om det er er sygdom hun har haft, som måske har smittet de andre, så vi enten kan behandle dem i tide - eller ikke må spise deres æg (når de engang kommer igang .-) ) Eller lign

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #7 Dato: 26 November , 2011, 18:50 »
Jeg synes nu ikke at der er meget fedt i den (det skal der jo være på denne årstid). Men der skal ikke være gule, hårde "klumper" i leveren, Infektion eller parasitter? Vi har set det på kaniner, der havde gået i græsningsbure og sikkert havde orm. Bvadr! Men der må vel være nogen, der ved noget?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #8 Dato: 26 November , 2011, 20:22 »
Jeg ville prøve at høre Dyrlæge Bjarne Rasmussen, Hårlev. prøv at maile ham billederne han kan måske se hvad der er galt.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #9 Dato: 26 November , 2011, 20:38 »
Det var da en rigtig god idé! Og så bør den flinke mand da snart være æresmedlem af DFF, ikke?
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 November , 2011, 21:20 »
Kunne det være svulster?  ??? :-[
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 26 November , 2011, 22:44 »
Også min første tanke. Et eller andet der normalt ville blive kategoriseret som kræft.

Hvis dette er tilfældet er det næppe smitsomt.

Men helt sikkert en god ide at maile ovenstående billeder til Dyrlægen.

Jeg har aldrig set noget lignende.
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #12 Dato: 26 November , 2011, 22:58 »
jeg ville nok slagte et par stykker, for at se om der var samme underlige inmad, hvis det er tilfældet sende til opduktion.

Offline CharlotteRA

• Bruger
« Svar #13 Dato: 27 November , 2011, 10:25 »
Så har jeg sendt en mail til Bjarne - håber han kan svare på hvad det er..

Vil helst ikke slagte flere af hønsene, da det lige er dem vi skulle have de næste år og det er mine første høns - men self, hvis der ikke er nogen anden vej til sidst...

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #14 Dato: 27 November , 2011, 10:46 »
Narh, vent nu lige og se. Med vores kaniner var der intet at mærke på dyrene selvom der var hårde "klumper" i nogle levere. Tror, det kan være arvævsdannelse efter infektion eller parasitter. Men ved det ikke. Det bliver spændende hvad Bjarne Dyrlæge mener. Du husker lige at orientere os, ikke?
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner