Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gør det selv rugemaskine  (Læst 30031 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

kyllingesalg

• Gæst
Sv: Gør det selv rugemaskine
« Svar #30 Dato: 26 November , 2011, 22:51 »
Der kommer lige et billede mere, af Maskinen set forfra.

NB: Alle komponenter kan købes hos America til små penge.

NB: Denne maskine kan bygges, som et rent lørdags projekt, uden at skulle tage lån i banken ???

Hilsen Jørn.
Hej Jørn.  ;D

Det kunne være at du skulle give America den idè, at sælge rugemaskiner som samlesæt. Vi er mange der gerne vil spare lidt ved at samle dem selv.  /o

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #31 Dato: 27 November , 2011, 10:31 »
Der kommer lige et billede mere, af Maskinen set forfra.

NB: Alle komponenter kan købes hos America til små penge.

NB: Denne maskine kan bygges, som et rent lørdags projekt, uden at skulle tage lån i banken ???

Hilsen Jørn.

Hej Jørn.
Så bliver det da vist en lang lørdag  *s !cs
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #32 Dato: 27 November , 2011, 10:33 »
*o Har lige sat 30 store vagtelæg i maskinen. Så bliver det jo spændende og se om det virker  /o

Husk nu at vagtelæg skal ruges helt uden vand i maskinen. /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #33 Dato: 27 November , 2011, 13:07 »
Hej igen Leif.

Det behøves ikke at blive en særlig lang Lørdag, hvis man er velforberedt, og har indkøbt de helt rigtige matrialer m.m.

Hilsen Jørn.
Jeg går ud fra at billedet ikke er dit  ??? Da teksten er på tysk. Har du et af en du selv har bygget på en Lørdag  ???.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #34 Dato: 27 November , 2011, 16:32 »
Husk nu at vagtelæg skal ruges helt uden vand i maskinen. /o /o

De kan sagtens udruges med vand i maskinen eller ved almindelig fugtighed løbende og høj til sidst, ligesom hønseæg :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #35 Dato: 27 November , 2011, 16:32 »
*o Har lige sat 30 store vagtelæg i maskinen. Så bliver det jo spændende og se om det virker  /o

Hvilke æg har du sat i?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #36 Dato: 27 November , 2011, 17:06 »
De kan sagtens udruges med vand i maskinen eller ved almindelig fugtighed løbende og høj til sidst, ligesom hønseæg :)

Vi er slet ikke enige.Jeg har mange års erfaring i udrugning af vagtelæg ( Bob White ).Prøv at se hvad andre opdrættere siger om dette emne.Evt. Flemmings Vagtelopdræt,Egtved.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #37 Dato: 27 November , 2011, 17:13 »
Hej igen Leif.

Det behøves ikke at blive en særlig lang Lørdag, hvis man er velforberedt, og har indkøbt de helt rigtige matrialer m.m.

Hilsen Jørn.

Hej Jørn.
Du har nok et højere arbejdstempo end jeg har.For mig går den første dag med at planlægge.Næste dag går med at skaffe materialer.3. dag går med at passe det hele til.Hvis det går godt er jeg færdig på 4. dagen. /o /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #38 Dato: 27 November , 2011, 17:39 »
Hvilke æg har du sat i?
Det er nogle Tennesee Red og nogle Texas hvide fra England.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #39 Dato: 27 November , 2011, 18:22 »
Det er nogle Tennesee Red og nogle Texas hvide fra England.

OK, lyder spændende, vi glæder os til at høre om og se resultatet :)
Mette

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #40 Dato: 27 November , 2011, 22:46 »
OK, lyder spændende, vi glæder os til at høre om og se resultatet :)
;D Ja nu har jeg jo sat dem med spidsen ned af, som jeg har læst man skal med hønseæg. Så håber jeg det også gælder vagtelæg.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #41 Dato: 27 November , 2011, 23:03 »
Det er fint nok. Men generelt er æg ikke så sarte som eksperterne forsøger at gøre dem.

Tænk over dette -

En vagtel (eller høne) vil samle x æg inden hun begynder at ruge. Hun lægger et æg om dagen i det hun har forberedt som rede.

Hvor mange af disse skrukke damer, tror I, der render rundt i de 6-10 dage hvor de samler æg, tænker på at spidsen skal være nedad og at æggene skal vendes jævnligt.

Nej vel.
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #42 Dato: 28 November , 2011, 18:07 »
Det er fint nok. Men generelt er æg ikke så sarte som eksperterne forsøger at gøre dem.

Tænk over dette -

En vagtel (eller høne) vil samle x æg inden hun begynder at ruge. Hun lægger et æg om dagen i det hun har forberedt som rede.

Hvor mange af disse skrukke damer, tror I, der render rundt i de 6-10 dage hvor de samler æg, tænker på at spidsen skal være nedad og at æggene skal vendes jævnligt.

Nej vel.

Helt enig! Jeg sætter selvfølgelig også altid vagtelæg med spidsen nedad osv, men en høne triller højst rundt med dem, hvis hun i det hele taget gør noget ved æggene, imens de venter.. Desuden ligger reden typisk ikke ved 12-15 grader med høj luftfugtighed ;) Det gjorde mine vagtelæg ihvertfald ikke i sommers i drivhuset. Så helt bogstaveligt behøver man vel ikke tage det  ;D
Mette

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #43 Dato: 28 November , 2011, 18:37 »

Tænk over dette -

Nej vel.

Det er nu også først når de er kommet ind i rugemaskinen at de bliver vendt med spidsen ned.  ;D Da jeg får dem fra udlandet kan jeg jo ikke vide hvordan de har lagret dem inden de bliver sendt til mig. ???

Offline brugs

• Passiv bruger
« Svar #44 Dato: 06 December , 2011, 19:30 »
super fed maskine, har du ikke problemer med fugt i mellem de to ruder?