Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gør det selv rugemaskine  (Læst 30028 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Gør det selv rugemaskine
« Svar #15 Dato: 26 November , 2011, 13:29 »
Når lakken er helt tør og der er luftet godt ud i maskinen skulle der ikke være problemer.Min nuværende maskine har kørt i flere sæsoner med et fint resultat.Jeg mener også at Americas trærugemaskiner er lakerede.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #16 Dato: 26 November , 2011, 13:33 »
Ja, Americas er lakerede. Jeg har selv sådan en. Men vides med hvilken lak
Det har jeg nemlig ikke kendskab til.

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #17 Dato: 26 November , 2011, 14:15 »
Hej igen.  :)

Det er kun top og bund samt lågen der er spånplade. Sider er lavet af 2 lag vandfast krydsfiner med isolering imellem. Og så er det hele indvendigt først grundet og derefter malet med en Glansgrad 40 maling. Så jeg regner ikke med at få problemer med fugten. Men det vil tiden jo vise.
Og så har jeg sat hjul under  /o. Den blev jo lidt tung at slæbe rundt på. *e

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #18 Dato: 26 November , 2011, 14:23 »
dit vindue har du der plexiglas på begge sider, det gir næsten en thermorude /o ellers fin manskine

den vugge vender du har sat ind der, kører den på timer eller kører den hele tiden. og hvor hurtigt vukker den

din fine juletræskæde fungerer som et varmelægme, i min til bierne løber tempraturen løbsk hvis lyset er tændt hele tiden, 3 X 5 w og har derfor monteret en tryk knap så lyset kun lyser når den holdes inde

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #19 Dato: 26 November , 2011, 14:30 »
Den med løbsk temperatur når der er lys tændt i rugemaskinen, er et alm. fænomen i mange rugemaskiner, desværre.
Til den med bierne, som jeg også har, så er vi da fri for at bruge vuggevender til bierne (dronningecellerne).... *e *g

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #20 Dato: 26 November , 2011, 14:41 »
dit vindue har du der plexiglas på begge sider, det gir næsten en thermorude /o ellers fin manskine

den vugge vender du har sat ind der, kører den på timer eller kører den hele tiden. og hvor hurtigt vukker den

din fine juletræskæde fungerer som et varmelægme, i min til bierne løber tempraturen løbsk hvis lyset er tændt hele tiden, 3 X 5 w og har derfor monteret en tryk knap så lyset kun lyser når den holdes inde
Ja der er Plexiglas på begge sider da jeg ikke kunne finde en så lille termorude nogle steder  ???. Den lokale rudefabrik var lukket.

Vuggevenderen er den model fra America thisted. Der er ingen timer på så den kører så længe der er strøm til. Og så har jeg lavet maskinen så der kan blive plads til 2 mere hvis det skulle blive nødvendigt. Og så er der en klække bakke i bunden af maskinen  ;D Håber jo at der også kommer kyllinger når jeg kommer igang.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #21 Dato: 26 November , 2011, 14:45 »
hvor hurtigt vugger vuggevenderen <+

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #22 Dato: 26 November , 2011, 14:46 »
 *k *k *k *k
Hilsen Leif
Kanariefugle.

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #23 Dato: 26 November , 2011, 14:58 »
hvor hurtigt vugger vuggevenderen <+
Det er noget med at den vender æggene 3 gange om dagen. Men jeg har jo ikke fået min afprøvet endnu.  ;D

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #24 Dato: 26 November , 2011, 15:02 »

Kom lige i tanke om det med lyset  ???. Da mit lys er en juletræskæde med led lys, giver den jo ingen varme. Og så bruger den kun 1.8W

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #25 Dato: 26 November , 2011, 15:04 »
Du har ret.Den kæde er der slet ingen varme i. /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #26 Dato: 26 November , 2011, 15:12 »
Det er noget med at den vender æggene 3 gange om dagen. Men jeg har jo ikke fået min afprøvet endnu.  ;D

Jeg mener helt sikkert den vender en gang i timen.Den er en halv time om at vende æggene fra den ene side til den anden.Der går så en halv time inden den begynder at køre modsat igen.Motoren kører konstant.Der er noget i vendesystemet der gør at der går en halv time inden den trækker modsat. /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #27 Dato: 26 November , 2011, 16:13 »
Min erfaring er at det er en fordel at køre med et overdimensioneret varmelegeme hvis man har en god termostat/simmerstat.Jo kortere intervaller varmelegemet er aktiveret, jo mere nøjagtig temperatur.For dem vil spørge hvad en simmerstat er , så er det "en slags" termostat.Den står bare og tænder og slukker kontinuerlig med kortere eller længere intervaller. /o /o /o

Dette er en simmerstat fra America :

Termostat 400 Watt - Elektronisk

Vare nr.: 780
Pris ex. moms.: 345,00

Kr. 431,25

« Senest Redigeret: 26 November , 2011, 16:28 Fra Tranum. »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #28 Dato: 26 November , 2011, 18:10 »
De første af " Grumbach s " mindre træ rugemaskiner, havde en lignende konstruktion, med blæser og varme legme foroven, samt helt uden kamre i højre og venstre side ( Frank Hipler ) princippet.

NB: Den første Grumbach maskine var til 70 æg, og var monteret med et 200 wats varmelegme, samt en ventilalotor på 25 cm.

NB : Jeg mener dog, at du kan få brug, for en større ventilator, samt et større varme legme, med to bakker ???

NB: Luft rosetten skal være placeret i midten for oven på maskinen.

Hilsen fra Jørn.

Betyder det så meget hvor luft rosetten sidder i maskinen  ??? Den kan nemlig ikke sidde foroven da der sidder motor - blæser samt styring jo.

Og den holder jo temperaturen meget fint nu. så skulle der være den store forskel når man sætter en ekstra bakke i  ???
Det skal ihvertfald prøves når det bliver nødvendigt.

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #29 Dato: 26 November , 2011, 18:12 »
 *o Har lige sat 30 store vagtelæg i maskinen. Så bliver det jo spændende og se om det virker  /o