Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Konfetti-høne.....  (Læst 3938 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline crj100

• Passiv bruger
Konfetti-høne.....
« Dato: 22 November , 2011, 22:07 »
Hej

En af vore endnu ikke æglæggende høns er begyndt med en sjov opførsel. Vi bruger aviser i bunden af hønsehuset, og indtil nu ligger de pænt - omend overskidt - om morgenen. Forleden var samtlige aviser omdannet til konfetti  ???

Idag da jeg sidder og gør rent, kommer føromtalte høne hoppende ind foran mig, omend den plejer at være den mest sky af dem alle. Hun vandrer lidt rundt, og begynder så ellers at lave skrabebevægelser i et hjørne, hvorved aviserne omdannes til konfetti. Hun cirkler rundt om sig selv, som om hun forsøger at lave en rede, går lidt rundt og kigger ind i redekasserne, men vender tilbage til "skraberiet". Jeg lader hende være i fred, og efter ca en time kommer hun ud, og aviser og hø fra redekasserne ligger i en skøn sammenblanding.

Hvad har hun gang i? Er hun ved at være tæt på æglægning, og "øver" sig i redebygning?

Det er hende her det drejer sig om:
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Konfetti-høne.....
« Svar #1 Dato: 22 November , 2011, 22:24 »
Sådan plejer mine nylæggere at gøre hvis de ikke har nogen høne at lære af, så om  et par dage eller 4 er der sandsynligvis et æg :D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #2 Dato: 23 November , 2011, 07:09 »
fin høne /oser dejlig viljestærk ud, så mon ikk hun har gang i noget stort

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 23 November , 2011, 08:11 »
Jeg tror også, hun forbereder sit første æg. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 November , 2011, 09:36 »
Superdejligt at høre, vi venter videre med spænding  ;D
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 23 November , 2011, 11:10 »
De høner, der er nær æglægning er noget af det sjoveste /o De opfører sig fuldstændig vanvittigt og helt instinktstyret. Tænk, de aner jo ikke hvad det er der er ved at ske :o De spæner rundt og laver rede, siger mærkelige lyde og lægger sig og øver sig i timevis uden resultat - i al fald ikke før dagen e n d e l i g oprinder og de kan bekendtgøre

*o *o Hurraaaa!!! Se hvad jeg kan, jeg har lagt et æææææg *o *o

Jeg morer mig lige meget over dem hvert år ;D Hvilket muligvis fortæller mere om mig end om hønsene *d
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 November , 2011, 17:49 »
Og hermed den seneste update:

I går snød hun os aldeles. Åbenbart var det hele så nyt for hende, at hun havde opgivet "projekt redebyg" og snydtvos ved at smide ægget midt på græsplænen under trampolinen  ;D Og i dag nærmede hun sig hønsehuset ved at lægge ægget i et støvbadshul under huset.... Håber da hun får lært at benytte redekasserne  ::)

Men stort at hun er begyndt! Tænk hele to æg om dagen nu. Hvad ender det ikke med, når de resterende 5 fatter hvad de en anskaffet for  ;)
Med venlig hilsen,
Søren

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 24 November , 2011, 09:20 »
I går snød hun os aldeles. Åbenbart var det hele så nyt for hende, at hun havde opgivet "projekt redebyg" og snydtvos ved at smide ægget midt på græsplænen under trampolinen  ;D Og i dag nærmede hun sig hønsehuset ved at lægge ægget i et støvbadshul under huset.... Håber da hun får lært at benytte redekasserne  ::)

Fantastisk! Tillykke med æggene <I

Jeg har en høne fra i år, der debuterede ved at lægge æggene fra siddepinden >:( Og det endda i den periode hvor vi bare INGEN æg fik, for de øvrige var i fældning /1
Heldigvis blev hun inspireret, da hendes meget ordentlige søster pænt begyndte at levere æg i en bunke sand på gulvet /o

Det er ikke sikkert hun når til redekasse-niveau, men vi krydser fingre for, at hun i det mindste finder ind i huset, for det er altså lidt irriterende at få dem udenfor når det er frostvejr :-\
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 November , 2011, 12:57 »
I dag var der så yderligere fremskridt  :D Hun afleverede fint i redekassen, dog havde hun tømt en fjerdedel af høet ud i huset, samt skubbet ægget som Sussex'en havde lagt med ud.

Er dette normal adfærd? Altså at ville have redekassen for sig selv, og ikke acceptere andre æg i kassen mens hun selv lægger et? Eller er hun bare i "lærefasen" endnu? Synes dog de daglige fremskridt er fantastiske  /o
Med venlig hilsen,
Søren

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 24 November , 2011, 13:42 »
Hun lærer, bare rolig /o

(og var vanvittig i gerningsøjeblikket ;))
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk