Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: vask af æg  (Læst 1741 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
vask af æg
« Dato: 22 November , 2011, 09:00 »
nogle gange er der bare nogle æg, som er møj beskidte, kan man godt vaske dem, uden at forkorte

holdbarheden på dem, eller skal de vaskes i noget spicielt, når man køber æg, så er de jo blevet vasket.

Offline madsen

• Passiv bruger
Sv: vask af æg
« Svar #1 Dato: 22 November , 2011, 09:15 »
Mine æg står køligt i udhuset, inden jeg tager æg ind i køleskabet til at bruge, bliver de vasket med
 våd klud/lille svamp, jeg har ikke probl. med holdbarheden på den måde i forhold til uvaskede æg.  /o
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline The Mother

« Svar #2 Dato: 22 November , 2011, 09:21 »
altså normalt, så bruger jeg bare et stykke sandparpir, men nogle af ægene er bare fyldt med lort, da der er

nogle af hønsene der er begyndt, at skide i redekasserne  :-\

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 November , 2011, 09:25 »
du kan godt vaske æg - du skal bare ikke slibe for meget på dem med en skuresvamp/sandpapir (skuresvamp er nemlig hvad jeg bruger til at vaske mine æg)

Jeg vasker først mine æg når jeg skal bruge dem - synes selv det forlænger holdbarheden
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline The Mother

« Svar #4 Dato: 22 November , 2011, 09:37 »
du skriver forlænger holdbarheden, hvor længe kan æg egentlig holde sig.

Har boet i Sverige,der har man ikke æg på køl.   Danmark er den eneste land der har deres æg på køl ?
(jeg opbevarer mine på bordet i baggangen )

Når jeg vasker mine æg, så gør jeg det med sådan en grydesvamp, du ved dem man kan få i alle mulige farver, og som er grønne på den ene side

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 22 November , 2011, 10:30 »
Lææænge. Jeg havde stadig æg tilbage fra før fældningen. De var nok mindst 2 mdr. gamle, og de fejlede ikke noget. Har kun fundet 2 æg der var blevet dårlige. Men jeg slår dem altid ud i en lille skål før jeg putter dem videre i hvad de nu skal bruges til. Så gamle æg ville jeg ikke turde koge med skal på. Fy for en overraskelse man kunne få. :P
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline The Mother

« Svar #6 Dato: 22 November , 2011, 10:34 »
Lææænge. Jeg havde stadig æg tilbage fra før fældningen. De var nok mindst 2 mdr. gamle, og de fejlede ikke noget. Har kun fundet 2 æg der var blevet dårlige. Men jeg slår dem altid ud i en lille skål før jeg putter dem videre i hvad de nu skal bruges til. Så gamle æg ville jeg ikke turde koge med skal på. Fy for en overraskelse man kunne få. :P

ok, måske jeg spørger dumt nu, men hvordan kan du så se at ægene ikke dur mere

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 22 November , 2011, 10:36 »
Det kan jeg også først når jeg slår dem ud.  ;) Det er derfor jeg ikke koger dem med skal, men bruger dem i kagedej m.m. Men hønsene sprøjtede æg ud hele efteråret til det pludselig sagde stop, så jeg havde tæt ved 100 æg i køleskabet, og de er så blevet brugt her i fældningspausen. Vi får æg igen nu, så nu er der kun friske æg i køleskabet. Det sidste af de gamle røg ud.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 22 November , 2011, 11:04 »
Hvis jeg en sjælden gang har meget snavsede æg, skraber jeg det meste af med en kniv, så vasker jeg dem lige med en godt våd klud umiddelbart inden jeg skal bruge dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #9 Dato: 22 November , 2011, 13:03 »
Her bliver de også først vasket lige før vi skal bruge dem, med en grøn skuresvamp.
Og ja, æg kan holde sig op til 2 mrd i køleskabet mig bekendt.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline fiskefjaesen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 22 November , 2011, 13:13 »
Industri æg er ikke vasket, da det netop forringer holdbarheden. Det måtte de i hvert fald ikke for 10 år siden da min far havde hønseri i et par år...
Så ja vask, eller tør først af, kort før brug.

Offline randi nielsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 22 November , 2011, 14:33 »
hvis man har plads i fryseren, kan man piske det antal æg sammen uden for meget luft i, man plejer at bruge, det gjorde jeg i juli, bruger de sidste nu og de fejler ikke noget
mvh

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #12 Dato: 22 November , 2011, 14:41 »
Jeg vasker mine let, hvis de er blevet møgbeskidte, med en skuresvamp og de fejler ingenting en måned efter, mine når aldrig at blive ældre hvis de dog når en måned.
Jeg skrubber ikke bevidst på dem.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline The Mother

« Svar #13 Dato: 22 November , 2011, 15:50 »
Jeg vasker mine let, hvis de er blevet møgbeskidte, med en skuresvamp og de fejler ingenting en måned efter, mine når aldrig at blive ældre hvis de dog når en måned.
Jeg skrubber ikke bevidst på dem.

Normalt bliver mine æg heller ikke så gamle, da de dumme høns jo ikke rigtig kan tage sig sammen til at lægge mange æg  :D 

Men det er da rart, at hvis man gerne vil tage et bak æg med i byen som tak for kaffe, og at de så ikke er smurt ind i lort  ;D

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #14 Dato: 22 November , 2011, 16:37 »
Ja det er knap så appetitlig  :D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.