Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjemmebygget rugemaskine  (Læst 1874 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
Hjemmebygget rugemaskine
« Dato: 20 November , 2011, 21:32 »
Hej alle sammen.

En kammerat ringede til mig, for at foreslå vi skulle bygge en rugemaskine - derfor er mit spørgsmål nu:
Er der nogen af jer der har prøvet det?
Hvorledes har det eventuelle resultat artet sig ud fra cost/bennefit-princippet?
Eller er det eneste rigitge at have en færdigproduceret maskine? (Vi prøver nok at bygge en alligevel)

Håber på mange spændende og interessante indlæg.
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hjemmebygget rugemaskine
« Svar #1 Dato: 20 November , 2011, 21:48 »
Der har været et par tråde herinde tidligere om hjemmebyggede rugemaskiner. Prøv at søge efter dem.
Mvh
Erik Andersen

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #2 Dato: 20 November , 2011, 21:55 »
Hej.  :)

Jeg roder lidt med det af og til. ;D Og det korte svar er = Skal du bruge en lille maskine til få æg. Så køb den færdiglavet. Men skal du bruge en stor maskine til mange æg. Så lav den selv.

Hilsen Michael

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 November , 2011, 17:34 »
Hej Erik.

Jeg skal huske på det der; tænk, tast, tal. I min eufori over ideen med en hjemmebygget rugemaskine, glemte jeg vidst at søge først - tak for det!

Dog vil jeg lade tråden stå, for umiddelbart mangler jeg lidt erfaringsudveksling, som jeg håber på. Håber det er okay.
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 November , 2011, 19:12 »
Jeg tror det kommer lidt an på den erfaringsudveksling jeg håber komme til at følge her i tråden.
Men ikke det helt store tænker jeg. Det er sådan set kun til hyggebrug. Regner med at skulle udruge noget i omkring de 20-30 stykker eller des lignende.
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 November , 2011, 19:22 »
Den ser jo helt proffesionel ud. Er det Jørn-Clevin-byg?
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 21 November , 2011, 19:23 »
det billigste er en flamingo kasse, og et akvarievarmelægme i en dunk vand i et hjørne af kassen en rist 10 cm over bunden og en glas med vand i bunden, det har mange biavlere brugt i mange år, og de er nok det mest nærrige folkefærd jeg har mødt, selv værere end bønder ;D

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 21 November , 2011, 19:41 »
Kristian - interessant vinkel med akvarievarmelegeme.

Jørn - Det lyder jo til, at det kan gøre forholdsvis billigt. Hvordan er dine erfaringer med den? Er det svært at styre, dette hjemmebyggeri?

Hvad er det med al den venderi? Hvorfor ikke bare vende ved håndkraft? Kan forstå pointen, når man er oppe i højt antal, men er det investeringen værd?
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #8 Dato: 21 November , 2011, 19:56 »
jørgn har du et link til burja

google hjælper mig ikk

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 21 November , 2011, 20:06 »
Det ser godt nok fint ud. Kan næsten ikke vente til at komme igang selv.
Det er rigtig lækkert, at du smider de billeder der ind, det giver bestemt mere mening, når man kan se det hele "in action",
Jeg tror jeg går efter den med et gammelt køleskab.
Hvis jeg ender i flamingokasseversionen, så tror jeg, at jeg har kortere til Bagenkop end til Skagen..
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 21 November , 2011, 20:21 »
Den med køleskabet har jeg beskrevet i den anden tråd.

NB: Dimisionen på maskinen, kan vi altid vende tilbage til, men et mindre køleskab uden frost boks, er det bedste som udgangs punkt.

Hilsen Jørn.
når i bygger en  rugemaskine i et køleskab må man så vis man kun bruger en hylle til æg  have  varmen til og komme for oven  og ned over æggene

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 21 November , 2011, 20:35 »
Virkelig god inspiration og gode råd du kommer med. glæder mig til at prøve noget af dette af i praksis. hvorfor deler du ikke køleskabet i to, men vælger at placere teknikken udenfor. Kan ikke helt forstå hvorledes dette skal fungere med varme og fugt?!
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 21 November , 2011, 20:38 »
Man bygger en Motor kasse, hvor al teknikken er placeret i, som så placeres og fastgøres, oven på køleskabet igen.

NB: Såre enkelt, samt uden at skulle skære, og bore i køleskabet, mere end højest nødvendigt.

NB: Motor kassen holder køleskabets udvendige mål.

Hilsen Jørn.øhh jørn den kasse du bygger og har  til og ligge oven på  køleskabet er det så den varmen skal komme ud af  og ned i køleskabet og så kan du i prinsippet samme temp i hele skabet er det sådan  man skal forstå det og hvor stor er det  hul i køleskabet  hvor varmen kommer ud af?

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 21 November , 2011, 20:42 »
Man bygger en Motor kasse, hvor al teknikken er placeret i, som så placeres og fastgøres, oven på køleskabet igen.

NB: Såre enkelt, samt uden at skulle skære, og bore i køleskabet, mere end højest nødvendigt.

NB: Motor kassen holder køleskabets udvendige mål.

Hilsen Jørn.
du bygger en  kasse oven på  køleskabet hvordanlaver du så et hul gennem kassen og  køleskabet og ved den måde for du varmen ind i køleskabet  vis ja hvor stort er så det hul du laver 

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 21 November , 2011, 20:48 »
Det ender jo med du må udbyde kurser Jørn...
Og den kører super duper for dig?
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe