Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hønsekrise  (Læst 6680 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline marix

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 161
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
hønsekrise
« Dato: 16 November , 2011, 08:31 »
hejsa.
jeg har den sidste måneds tid haft en hønsekrise.
jeg har 4 høns på ca. 1 år og en hane på 1½ år. derudover har jeg en unghane og 3 unghøner alle 5 mdr. gamle. min krise går ud på at jeg ikke kan finde ud af hvilke høns jeg skal beholde.

den eneste ting jeg er sikker på at jeg vil beholde min hane king, og derfor skal unghanen slagtes. men skal jeg beholde de gamle høns? eller de unge? vil de gamle høns ligge lige så mange æg som de unge?
er der nogle som kan hjælpe mig min krise?

bonusinfo: jeg vil gerne have 5 høns i alt, men ville gerne have 1-2 andre farver end dem jeg har nu.
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: hønsekrise
« Svar #1 Dato: 16 November , 2011, 08:50 »
De ældste høns vil de næste par år lægge lige så mange æg som de unge men omkring 2-3 års alderen går det ned af bakke. Det er derfor industrien skifter dem ud når de er ca. 2 år.
Så du kan godt beholde de ældste et par år endnu /o men hvis du gerne vil have andre farver må du selvfølgelig skifte dem ud. Jeg ville dog vente til de yngste er begyndt at lægge æg fast.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Sv: hønsekrise
« Svar #2 Dato: 16 November , 2011, 09:55 »
Jeg har en del høns, og de bliver alle passet lige godt, men der er nogen som har en bedre adfærd end andre.
Det ser jeg på når der skal sorteres i flokken.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: hønsekrise
« Svar #3 Dato: 16 November , 2011, 10:27 »
jeg ville beholde til kyllingerne kommer i æglægning, medmindre der er en der skiller sig dårlig ud det samme gælder dine gamle, og så beholde dem med det bedste sind og som er smukke dyr, og en hane er altid god at ha i reserve, og så længe de enes ingen grund til panik

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: hønsekrise
« Svar #4 Dato: 16 November , 2011, 10:33 »
De ældre høner lægger ikke så mange æg som de unge. Som tommelfingerregel går de ca. 50 æg ned pr. sæson. Til gengæld er æggene ofte større.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hønsekrise
« Svar #5 Dato: 16 November , 2011, 10:50 »
Det er en god idé at have høns i forskellige aldre, det er muligt, at de "gamle" ikke lægger æg hen over vinteren, men til gengæld vil unghønsene lægge æg, hvis de kommer igang inden vinteren.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: hønsekrise
« Svar #6 Dato: 16 November , 2011, 14:24 »
Behold så mange som muligt  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: hønsekrise
« Svar #7 Dato: 16 November , 2011, 16:17 »
Jeg ville skifte de 2 dårligste gamle ud med unge
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hønsekrise
« Svar #8 Dato: 16 November , 2011, 16:18 »
Løbende udskiftning er at foretrække. Så behold de unge og nogle af de gamle...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: hønsekrise
« Svar #9 Dato: 16 November , 2011, 16:19 »
Jeg ville beholde dem alle og så slagte de to ældste, når de begynder at strejke med æglægning. Herefter kan du overveje, om der er plads til en enkelt eller to mere med sjove farver  :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Jan Markus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 69
Sv: hønsekrise
« Svar #10 Dato: 16 November , 2011, 23:00 »
Hvis nogen er 1 år og andre 5 mdr. er der ikke meget forskel i alderen.
JMO

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: hønsekrise
« Svar #11 Dato: 17 November , 2011, 00:15 »
men omkring 2-3 års alderen går det ned af bakke. Det er derfor industrien skifter dem ud når de er ca. 2 år.

Så vidt jeg kan se ud af Marix' underskrift har hun Brahma og ikke industrihøns.
Så dette 'statement' svarer(lidt groft sagt) til at sige: En Fiat holder ca 4 år, så skrot din 4 årige BMW.

jeg har 4 høns på ca. 1 år og en hane på 1½ år. derudover har jeg en unghane og 3 unghøner alle 5 mdr. gamle. min krise går ud på at jeg ikke kan finde ud af hvilke høns jeg skal beholde.

den eneste ting jeg er sikker på at jeg vil beholde min hane king, og derfor skal unghanen slagtes. men skal jeg beholde de gamle høns? eller de unge?

Marix

Skjuler du noget for os? Eller kalder du dine 1-årige høner for gamle??

Jeg tror på det sidste. Og deri har du fejl. For de fleste racehøns gælder at de skal over ½-årsalderen før de overhovedet begynder at lægge æg. Så at betragte dem som gamle allerede ved et års alderen ville være forkert. Hold du alle hønerne indtil videre, ellers får du sgu ikke mange æg.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hønsekrise
« Svar #12 Dato: 17 November , 2011, 07:57 »
Der er mange måder at sortere på.

Men hvis du vil avle seriøst,så  sortere du de dårligste væk. Og beholder både lidt "gamle" og nye.

Forøvrigt så har industrien kun hønsene i et års tid, for derefter går  de fældning og er  ikke  mere  rentable.

Men det er nok ikke nemt at sammeligne en 1 årig Brahma høne med en 1årig industrihybrid, som har pumpet et æg ud hver dag i et års  tid.
  
« Senest Redigeret: 17 November , 2011, 08:00 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: hønsekrise
« Svar #13 Dato: 17 November , 2011, 09:10 »
Ja industrihøns bliver skiftet ud efter et år.

Og så vidt jeg ved så går det ned ad bakke med æglægningen efter 1 læggeår.

Hvis du skal af med en af aldrene ville jeg nok komme af med De ældste :) Men ville da vente til at de unge gik igang med æglægningen.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: hønsekrise
« Svar #14 Dato: 17 November , 2011, 22:28 »
NEJ, stop nu

Nu må vi lige holde skidt for sig og snot for sig.

Ifølge Marix's underskrift er hun den lykkelige ejer af 1.4 Brahma plus kyllinger. Skulle nogen være i tvivl falder Brahma ikke ind under industrihøns.  ;)

Marix skriver selv:  ´'jeg har 4 høns på ca. 1 år og en hane på 1½ år.'  (plus noget yngre)

I min verden er disse dyr netop trådt ind i deres bedste alder. Og jeg synes derfor Marix skal holde dem. Racehøns begynder sjældent at lægge æg i 20 ugers alderen som hybrider, faktisk er alt fra 8-10-12 måneders alderen nok mere normalt for racehøns.



Men det er nok ikke nemt at sammeligne en 1 årig Brahma høne med en 1årig industrihybrid, som har pumpet et æg ud hver dag i et års  tid.
 

Arh, Lene. Det har den nu nok heller ikke.

Hybriderne begynder æglægning når de er knapt ½ år gamle og spytter så et æg ud dagligt i et års tid.

Men det understreger så yderligere at Marix skal holde sine ( ikke industri) høns indtil videre.
Mvh
Erik Andersen