Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min 1. udstilling/ del 2  (Læst 1184 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
Min 1. udstilling/ del 2
« Dato: 13 November , 2011, 09:49 »
Ja, så har jeg jo været på min første lokale udstilling med mine engelske araucaner. Det har været rigtig spændende og lærerigt og mange følelser og undren er der sneget ind i mit hoved.

Men først og fremmest er jeg blevet klogere på hvordan og hvad en avler skal være opmærksom på, jeg har fået en masse fif, fra både avler og dommere, mange forskellige, så nu skal mit hoved sortere det hele, så jeg kan bruge det, der gør at det hele bliver nemmere for mig (ny startet avler).

En ting var de alle enige om, man har ikke haner og høner sammen op til en udstilling  ??? Det havde jeg slet ikke spekuleret over (lever i de glade 60`ere  :D )
Så var der delte meninger om om man tager dyr med der ikke er klar i fjerdragten og andre synlige fejl!
Jeg havde tilmeldt 4 haner og 2 høner, 3 af hanerne var ikke klar, og alle 4 haner havde stor ærtekam, en væltede næsten. Dette var jeg klar over var en fejl, men nu skulle jeg have nået at sammenligne med og jeg skal lære alt om hvordan  og hvad de forskellige ting hedder på et dyr. Den hane der var klar i fjerdragten havde for meget guld i. Men det kom lidt som et chok at en dommer, sagde så rent ud at det gjorde man ikke af hensyn til publikum og  de andre avlere. Men hvordan skal jeg så lære om min race, hvis vi ikke må vise os på lokaludstillingen ? Skulle jeg havde ventet til næste år min klub udstiller igen ? Hvis det står mellem linjerne at man kun udstiller 100 % færdige dyr, bør det nok stå lidt tydeligere, så en ikke erfaren avler kan forstå det. Men heldigvis var det kunne denne ene dommer der udtrykte sig så lige frem, de andre kunne udemærket godt forstå jeg valgte at stille op med alle 6.  Men hvis en tænker sådan, er der jo usandsynlig flere.
Jeg skal lære og kommer udelukkende for det. Jeg kunne da også se at der var flere tomme bure, nok af den grund at deres dyr ikke var klar ?  Det er da heller ikke publikum venligt .

Blandt besøgende kunne jeg høre at de syntes de smukke og specielle og der kom en del henvendelser på dem. Mange avler kommenterede dem også.

Mine haner fik  88 og 89 point, 1 høne fik 89 og den sidste høne fik 94  /o Alle af god type, løbene var korrekte 5, pleje og udstillingstand 10, størrelse og vægt 10. Så var der jo lige fjerdragten som trak ned og deres kamme. Farven var fin, undtagen på den med guld var fin.

Men det kommer meget bag på mig at kammen skal være så lille, uha det bliver svært at avle på.

En ting ,alle dommere var enige om, var at det var utroligt modigt og udfordrene som 1. gang opdrætter at kaste mig ud i en helt ny race på det danske marked  :o De var også meget begejstret for at være med til at dømme disse dyr, så de var 3 dommere på  ;)

Men igen, meget meget søde og imødekommende mennesker, der gerne deler ud af deres viden og
det var jo lige netop derfor jeg mødte op.

Det blev et lidt lang indlæg, håber ikke i er faldet i søvn  :-\

thorleif

• Gæst
Sv: Min 1. udstilling/ del 2
« Svar #1 Dato: 13 November , 2011, 10:00 »
Du siger: "Mine haner fik  88 og 89 point, 1 høne fik 89 og den sidste høne fik 94   Alle af god type, løbene var korrekte 5, pleje og udstillingstand 10, størrelse og vægt 10. Så var der jo lige fjerdragten som trak ned og deres kamme. Farven var fin, undtagen på den med guld var fin.

Men det kommer meget bag på mig at kammen skal være så lille, uha det bliver svært at avle på.

En ting ,alle dommere var enige om, var at det var utroligt modigt og udfordrene som 1. gang opdrætter at kaste mig ud i en helt ny race på det danske marked   De var også meget begejstret for at være med til at dømme disse dyr, så de var 3 dommere på 

Men igen, meget meget søde og imødekommende mennesker, der gerne deler ud af deres viden og
det var jo lige netop derfor jeg mødte op
".

Det er jo det her lokale klubbers udstildinger er til for! Jeg synes nog dine resultater var meget gode. Og takket vaere MEGET hjelpsomme dommere er du jo nu MEGET klogere?
Jeg siger: GRATULERER!

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #2 Dato: 13 November , 2011, 10:23 »
Tak Thorleif. Jeg er nu også RIGTIG godt tilfreds. Håber ikke indlægget opfattes anderledes.

thorleif

• Gæst
« Svar #3 Dato: 13 November , 2011, 10:32 »
Tak Thorleif. Jeg er nu også RIGTIG godt tilfreds. Håber ikke indlægget opfattes anderledes.
Tvertimod.  Ugens solskindshistorie.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 13 November , 2011, 14:34 »
Ja, man lærer utrolig meget af at udstille, specielt første gang.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 13 November , 2011, 20:04 »
Først tillykke med din første udstilling, jeg håber virkelig at du har fået "blod på tanden" og foresætter. /o

Vi har alle vores meninger om hvad der skal udstilles eller ej og det har dommerne selvfølgelig også. Så det er ikke altid let at gøre alle tilpasse, men gå i dialog istedet så får man som oftest en forklaring.

En anden god ting er også at møde op på hønsedagene som klubben sikkert også laver i det nye år og så her tage de dyr med som man er i tvivl om. For der kan man virkelig få en snak om alt uden at det også er en konkurrence.

Angående kammene på de kære Araucanaer, så er der vist et generelt problem med at de er alt for store, så de må avles mindre, også er de lige de andre ting osv. osv. jo jo hønseavl er nemt, men god hønseavl er ikke så nemt endda, men det er sjovt og udfordrende og skønt når det lykkedes.

Så bare klø på....

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

• Gæst
« Svar #6 Dato: 15 November , 2011, 14:05 »
Hej Malene.

Tillykke med debuten som udstiller! Du er modig, når du tør gøre det på nærmest lykke og fromme.

At avle og også udstille Engelske Araucana er ikke så nemt. Dels er der jo ikke så mange råd at få, når racen knapt nok er repræsenteret herhjemme og frem for alt overhovedet ikke kendt af dommerne. De dyr der er blevet udstillet i år er blot anden generation på dansk jord, så det er skam udemærket. Jeg har lige læst i det grønne blad, at efter 50 år med blå Andalusier er det stadigvæk kun ganske få dyr der egner sig til udstilling ;D

Nu er der godt nok lavet en standard for racen som er udemærket, men i min verden er det nu først og fremmest opdrætterne, der i dette tilfælde ved, hvad der er bedst og da vi nødigt skulle over i en gade hvor æglægningen forringes, samt farven på æggene, for at tækkes udstillingerne, så mener jeg vi er ude på et sidespor.

Det med kammen tror jeg ikke du skal tage så tungt, hos mig har det i år været et fåtal der har haft for stor kam og hvis du vil, kan du sagtens få en hane fra mig med lille kam og uden gult i fjerene til videre brug.

En skam at vi bor så langt fra hinanden, men hvem ved måske kunne du få en transport fra LU og hjem til dig?

Udtalelsen om, at du ikke burde udstille visse dyr af hensyn til publikum og de andre avlere er meget arrogant og jeg håber virkelig at du og andre med lyst til udstilling, vil se stort på sådanne bemærkninger.

Det er jo trods alt på udstillingerne, at de mennesker der er virkeligt interesserede i avl kommer og er man en garvet rotte kan man sagtens se forskel på skidt og kanel. Måske kan man lide racen, selvom den har lidt fejl hist og pist. Måske ønsker de selv at være med til forbedre kvaliteten. Det er jo det en ny race har brug for, ikke bare nogen der bare vil have den, fordi det er noget nyt, den er pæn i deres øjne og er nem at sælge. /d

Der hænger jo trods alt et kort ved hvert bur, så det er da blot, at gå forbi dem med dårlige point, hvis man ikke vil se på skidtet

At der er mange gode råd, at hente hos de garvede hersker der ingen tvivl om, dog skal man lige huske at have en mente, at vi taler om perlegrå, som har en sart fjerstruktur, som let kommer til at se slidt ud og her kan man bruge deres råd, så som at sætte en sort ind over og dermed prøve at ændre lidt på kvaliteten. Disse råd skulle så helst være fra folk som har erfaring med netop denne farve.

Enhver der ikke udstiller kan jo fortælle, at deres dyr er så og så fine uden at nogen kan drage tvivl om det, men de der tør vise deres dyr og stå ved dem er i mine øjne de modigste og sejeste.

Jeg skal på LU med en helt ny farve og mine haner er ikke færdige, tror jeg, men jeg kommer altså alligevel, så må publikum og dommere løbe skrigende væk, hvis de finder dem helt ude i hampen, de kan så glæde sig over de andre superdyr, men jeg håber også at de tænker over at der ligger mange års erfaring og arbejde bag disse superdyr.

Jeg kunne skrive en hel roman, som ingen gad læse om etik, hvad angår raceavl, kyllinger der bliver aflivet fra start, rugemaskiner der skal i brug for at man kan være med, selvom man rent faktisk hellere vil have skrukhøns o.s.v. Jo mere naturligt man vil have det, des mindre chance har du på udstillingerne.

Lad os se nogle høns, der er fra forrige år og lad os så dømme om det var en kvalitet der holdt.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 15 November , 2011, 15:02 »
Der er ikke noget med at gå på kompromis og tækkes udstillingerne  ??? en Engelsk Araucana skal kunne lægge turkis farvede æg.

Jeg er ikke af den holdning at enten så laver man udstillingsdyr eller også laver man æglæggere. Jeg mener helt sikket at disse ting hører sammen, endvidere bliver en dårlig æglægger aldrig rigtig mor til særlig meget afkom.
Jeg gad da ikke have en race som ikke også lagde æg, for det er da det primære ved at holde høns.

De fleste racer har en standard, hvor kroppen på hønerne skal være brede og  godt udviklet, ligeledes som er kendetegnet for en god æglægger.

Angående 100 % etik, så er det vist ganske umuligt at holde nogen som helst dyr, for ingen dyr er skabt til et liv i fangeskab.

Om kyllingerne aflives når de er daggamle eller slagtes efter f.eks ½ år er der ikke så meget forskel på eller ?  At det er forkert at lave kyllinger ved hjælp af en rugemaskine, tja måske, men hvis ikke man gjorde det så var der vist ikke meget som hedder høns eller udstillinger mere.

For ikke at tale om høns i industrien....

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 15 November , 2011, 15:20 »
Det er jo i al avl med dyr, vigtigt at nogen beskæftiger sig seriøst med raceavl, ellers er vi for hønsenes vedkommende i løbet af meget kort tid tilbage til urhønen, hvis man bare lader stå til, og lader høns i alle arter bestemme selv.

For hundes vedkommende bliver mange vildt pletter og tandfejl hurtigt til en vildtfarvet pels, og en meget lille hund.

så kan man anføre at mennesker jo  ikke bliver degenereret ved at selv at bestemme sin partner, for det har man gjort i årtusinder, men det er ikke helt rigtigt, menneskeracen har udviklet sig fra 0-100 mens vi stadig har stort set den samme hjerne.
Jeg vil dog vove den påstand, at når de multikuturelle samfund på verdensplan er en realitet, bliver menneksene også ensartede i udseendet, som høns og hunde
Allerede nu ved man jo at det lyse hår og de blå øjne er hastigt på retur, og selvom de blå øjne er startet som en genfejl, så er det da egentlig en skam.
Ikke at jeg mener vi skal lave raceavl i egne rækker, men det er det privilegium vi har med vores høns.
Så hatten af for raceavlerne der udstiller og passer på de forskellige racer som jeg så kan købe og glædes ved.
Høns og hunde og heste, er ikke blevet til ved naturlig udvikling, men ved selektiv avl, deraf racedyr

Jeg synes det er fint du mødte op med det du nu havde i din hønsegård, og resultatet er da en god begyndelse.

Iøvrigt helt enig med Lene, når hun siger at der ikke skal gås på kompromis.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 15 November , 2011, 15:32 »
Ligemeget hvad man gør så vil man altid høre mukken fra krogene om dette og hint. Der er nemlig altid nogen som er lidt mere bedrevidende end andre, og som har den hobby at brokke sig.
Og fred være med det...........

Og der er også nogen som har masser af 100 point dyr i baghaven.  ;)

Men der er heldigvis ENDNU flere som er hjælpsomme og flinke hvis man henvender sig til dem. Og det er dem som man skal glæde sig over og lære fra.

Jeg har da også af og til udstillet dyr som ikke var 100 % udviklede, men som jeg så tænkte, nå ja, jeg vinder ikke mesterskabet, men folk kan da se racen live og vide at den faktisk findes.
Jeg synes nemlig at det er mangfoldigheden af racer som gør en god udstilling, med mindre det selvfølgelig er en specielklub udstilling.  ;)

Angående Engelsk Araucana, så fokuser meget mere på en god farve for den er sværere at avle rigtigt end gode kamme, som du burde kunne lave på 1-2 år.

« Senest Redigeret: 15 November , 2011, 15:38 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #10 Dato: 15 November , 2011, 17:46 »
Ja avl er en svær ting, for der er mange meninger og holdninger. Jeg er stadigvæk tilfreds med udstillingen og hvad jeg har lært. Om jeg bliver super avler og udstiller tror jeg ikke, da tiden er knapt, men jeg har da planer om at prøve at avle rimeligt seriøs på mine nye dyr, dog uden at gå på kompromis med velfærd, æg, farve og standart. På søndag ryger der haner, de smager super godt  ::) Så har jeg hold nr 2 og der har jeg spotte en der måske har bedre kam (endnu) han er desværre uden ring, men kan jo godt avles på   /o
Søndag mødte jeg min dyrelæge på udstillingen og så gik vi ellers rundten rundt og alle dyr blev kikket efter i sømmene så jeg kunne se hvorfor de havde fået de poient de havde (læreigt) Der var ret mange der havde fået nul . Så helt dårligt var mit resultat nok ikke.

Gunni, mange tak for tilbuddet om hane, men ser lige hvad jeg har i hold nr 2. Jeg glæder mig til at høre om landsudstillingen.

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #11 Dato: 15 November , 2011, 18:23 »
Jeg udstiller de høns jeg synes jeg vil udstille, og som jeg synes er pæne, hvis folk ikke vil se på dem fordi de ikke får høje nok point, er det deres valg, men jeg betaler sgu også for at de udstilles, og støtter derved også op om klubber og DFfR.
Jeg synes så også jeg har lært mere af mine fejl, end ved bare at høre de er fine...
Så bare bliv ved...og udstil lige så tosset du vil
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #12 Dato: 15 November , 2011, 18:41 »
 ja der er jo ikk meget forskel på superdyr /d og suppedyr /o