Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Foderplan...  (Læst 11224 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mariakiil

• Bruger
    • Opdræt og udstilling af dværgvædder i sort/blå tan :)
Foderplan...
« Dato: 12 November , 2011, 19:00 »
Da jeg godt ka li alt er planlagt, har jeg lavet en foderplan til mine høns, som ser sådan ud ca. Den er ik helt færdig da jeg lige har brug for lidt indput...

- Havregrød lavet af 5 dl. havregryn + 2 - 3 revne gulerødder - hver dag.
- Spiret hvede, ca. en halv håndfuld pr. høne - hver dag.
- Hønseguf lavet som beskrevet herinde + et par revet gulerødder eller æbler.
Derudover har de deres æglægningsfoder ad libitum, plus de får rester når der er nogle...

Så har jeg købt vitaminer og levertran til dem, skal de have det hver dag eller blot et par gange om ugen? Overvejer også kaninpiller da de jo ik ka få så meget grønt pt., men ka det blandes i noget af overstående, eller ska de ha det for sig selv?
Mvh Maria :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Foderplan...
« Svar #1 Dato: 12 November , 2011, 19:43 »
hvad med bare at strå lidt hø til dem 3-4 gang om ugen, og så droppe kanin pillerne, min kyllinger der ikk kan komme ud er vilde med det

Offline Mariakiil

• Bruger
« Svar #2 Dato: 12 November , 2011, 20:08 »
Spiser høns hø? Kan sagtens smide hø til dem, for det har jeg har det hjemme alligevel da jeg har kaniner :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #3 Dato: 12 November , 2011, 20:13 »
Hvis du en dag ikke får æg, så overvej lige om dine høns er blevet for fede, for de lever jo som grever og baroner ;D
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Mariakiil

• Bruger
« Svar #4 Dato: 12 November , 2011, 20:16 »
Hi hi, jeg får pt ingen æg, men syns ik de ser fede ud  ??? Er det for meget de får at æde da, for jeg skære da gerne ned da det også kan blive halvdyrt, men syns bare de sku ha det godt her vinteren over... Vil gerne de får deres hønseguf 2 gang om ugen da der jo er alt mulig godt deri... Det jeg helst vil skære ned på, er havregrøden hver dag, da de får havregryn i deres hønseguf?

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 12 November , 2011, 21:02 »
Hvis dine vitaminer er Huvasan er det nok 1x ugentlig. Pas ligeledes på med ikke for meget/tit levertran, da det let giver en fæl smag hvis æg er til konsum.
Er det i perioden hvor der samles rugeæg, er det kun et plus med levertran, men stop i god til inden æg overgår fra rugeæg til konsum.

Offline Mariakiil

• Bruger
« Svar #6 Dato: 12 November , 2011, 21:56 »
Hvis dine vitaminer er Huvasan er det nok 1x ugentlig. Pas ligeledes på med ikke for meget/tit levertran, da det let giver en fæl smag hvis æg er til konsum.
Er det i perioden hvor der samles rugeæg, er det kun et plus med levertran, men stop i god til inden æg overgår fra rugeæg til konsum.

Det er de andre vitaminer, ka ik lige huske hva de hedder :) Men de får bare en teskefuld vitaminer om ugen så? Og hvor meget levertran hvis det er en gang om ugen?

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 12 November , 2011, 22:05 »
Hvis det er Vi-Spu-Min så er det rigtigt med en topteskefuld pr. kg. foder 1x om ugen. Mine Orpington i stor, får KUN levertran når jeg samler rugeæg. Der får de 5 ml pr. dyr 2x om ugen.

Offline Mariakiil

• Bruger
« Svar #8 Dato: 12 November , 2011, 22:21 »
Hvis det er Vi-Spu-Min så er det rigtigt med en topteskefuld pr. kg. foder 1x om ugen. Mine Orpington i stor, får KUN levertran når jeg samler rugeæg. Der får de 5 ml pr. dyr 2x om ugen.

Okay, nu fortryder jeg så at jeg har købt levertran, for jeg samler ik rugeæg i den forstand  ??? Så ka jeg jo ik bruge det når vi æder æggene :( Hvis jeg nu vil gi dem vitaminer i deres havregrød eller hønseguf 1 eller 2 gange ugentligt, er det så bare en halv teskefuld ca?

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 12 November , 2011, 22:32 »
Mht. levertran kan du jo nøjes med 1x om ugen og så kun ½-del af hvad jeg gir mine store Orpington. Ku nemlig se dine er Silker  /o  Så tror jeg ikke du får problemer med afsmag i æg.
Mht. vitaminer lyder din strategi for tildeling særdeles fornuftig  ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 12 November , 2011, 22:35 »
Lidt levertran, som er rig på A og D vitamin 1-2 gange om ugen skulle kun gavne og ikke give bismag i æggene.

I øvrigt giver mangel på D vitamin en lav ydelse og tyndskallede æg.

Jeg ville dog ikke fodre med havregrød og kaninpiller. Det ser jeg ingen grund til. Skaf evt. noget grønkål, det er særdeles godt til høns.

Men et foder bestående af 50 % æglægningspiller og så 50 % korn (byg,havre, hvede) synes jeg er mere hønsefoder.

Og så måske lidt hønseguf 1-2 gange om ugen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mariakiil

• Bruger
« Svar #11 Dato: 12 November , 2011, 23:08 »
Så gir jeg 1 - 2 ml pr. dyr 1 - 2 gange om ugen?

Havregrød vil jeg gerne gi dem et par gange om ugen her i vinteren, dels fordi de elsker det og fordi det gavner dem i den kolde tid :) Jeg ville ha givet dem det hver dag, men nu har jeg bestemt at de får det mandag og fredag og hønseguf onsdag og søndag :) Og så får de vitaminerne og levertran deri...

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #12 Dato: 13 November , 2011, 10:35 »
Hvis de får æglægningsfoder ad libitum så er behovet for vitamin tilskud vel begrænset.
Ved at give dem hønseguf en gang om ugen evt. med lidt vitamin er nok.
Plus køkken-mad rester så er man godt kørende og kan hønsene komme lidt ud på græs og finde lidt orm og andet godt så er det fint.

Da jeg godt ka li alt er planlagt, har jeg lavet en foderplan til mine høns, som ser sådan ud ca. Den er ik helt færdig da jeg lige har brug for lidt indput...

- Havregrød lavet af 5 dl. havregryn + 2 - 3 revne gulerødder - hver dag.
- Spiret hvede, ca. en halv håndfuld pr. høne - hver dag.
- Hønseguf lavet som beskrevet herinde + et par revet gulerødder eller æbler.
Derudover har de deres æglægningsfoder ad libitum, plus de får rester når der er nogle...

Så har jeg købt vitaminer og levertran til dem, skal de have det hver dag eller blot et par gange om ugen? Overvejer også kaninpiller da de jo ik ka få så meget grønt pt., men ka det blandes i noget af overstående, eller ska de ha det for sig selv?
« Senest Redigeret: 13 November , 2011, 12:32 Fra Henrik Helms Madsen »
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #13 Dato: 13 November , 2011, 10:40 »
Her giver vi heller ikke tilskud. Hvede og tilskudsfoder, husholdningsrester samt adgang til græs har holdt vores høns sunde i 22 år. Bortset fra altså en gang Salmonella, Coccidiose og Mareks. Alt kunne henføres til de vilde fugle, der jo altid er der - eller nyindkøbte dyr /d.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #14 Dato: 13 November , 2011, 16:04 »
Det gør jo selvfølgelig ikke noget at kræse for sine høns en gang imellem.

Har man gamle suppeben i fryseren så kog dem til hønsene. De er helt vilde med det og bidrager med A, B og D vitamin og flere mineraler.

Der er ikke meget der går til spilde når man har høns. /o

Hvis de får æglægningsfoder ad libitum så er behovet for vitamin tilskud vel begrænset.
Ved at give dem hønseguf en gang om ugen evt. med lidt vitamin er nok.
Plus køkken-mad rester så er man godt kørende og kan hønsene komme lidt ud på græs og finde lidt orm og andet godt så er det fint.

1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns