Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken dværgrace?  (Læst 10224 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
Hvilken dværgrace?
« Dato: 06 November , 2011, 19:56 »
Efter at plaget mine forældre for snart 10 år, ligner det så småt at jeg kan få en lille flok på 4 dværghøns madammer!

Jeg leder efter:
God æglægningsrace også om vinteren uden lys.
En race som ikke er flyvsk.
En race som er ”tam” som man kan sidde og ”kæle” lidt med!
Og selvfølgelige er smukke….

Det her er dem, jeg havde i tankerne men måske havde I nogle bedre ideer?
Dv. Wyandot.
Dv. Kochin.
Dv. Orpington.
Dv. Barnevelder.
Dv. Sussex.
Dv. Dansk Landhøne.
Sabelpoot.
Jeg ved ikke helt med Dv. Brahma?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvilken dværgrace?
« Svar #1 Dato: 06 November , 2011, 20:19 »
Det lyder som nogle gode racer du har udvalgt dig :). Dværg-faverolles skulle også være rigtig tamme, godmodige og ikke-flyvske, men om de er gode æglæggere ved jeg desværre ikke.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 November , 2011, 21:39 »
Har kigget på de faverolles og de ser sgu sjove ud! Kan ikke rigtig finde noget ang. dv. Brahmaen's æglægning!
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 06 November , 2011, 21:43 »
For mange dværgracer gælder det jo at de er vældig gode til at skrukke. I den periode får du ingen æg...

Jeg har haft en stamme dværgorpinton. De var super gode æglæggere når de altså ikke var skruk ::)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 November , 2011, 21:49 »
Nemlig en af ulemperne Tanja, men har ikke rigtig plads til en af de større racer.... men så vidt jeg ved skrukre Barnevelder næsten aldrig?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 06 November , 2011, 21:50 »
De store skrukker sjældent, men jeg ved ikke med dværgene.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 November , 2011, 21:57 »
Har desværre ikke plads til nogle af de store....kun omkring 4 styk dværg...hvad med Welsumer de skrukre heller ikke?

Men i øjeblikket heller jeg dog meget til enten Dv. Wyandot, Kochin, Orpington, Dansk Landhøne eller Sabelpoot, men hvis de så skrukre så må jeg vel bare prøve det der trick med spanden?

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #7 Dato: 06 November , 2011, 21:59 »
Jeg vil sige at det er nogle rigtige gode racer du har fundet. Dværg wyandotterne lægger gerne æg om vinteren og æggende har en forholdsvis stor blomme i forhold til andre racer. De er også dejlig rolige at omgås og kan nemt blive tamme. De fleste er som regel også virkelig gode skrukhøns.
Jeg kan se at du har kommenteret min Antwerpener skæghøne og det er en rigtig sød race. Den er lille og kæk og bliver nemt tam i forhold til andre racer er min erfaring. Mine elsker at blive nusset på brystet og skynder sig hen til mig når jeg åbner døren. Selv hanerne kan ikke få nok. Hvis man får den i gang med æglægningen inden vinteren forsætter de vinteren igennem med masser af æg.
Som store kyllinger er de meget flyske, men når de er blevet voksne er de ikke spor flyvske og holder sig hellere ved jorden.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 November , 2011, 22:02 »
Ja de der Antwerpener skæghøns er sgu søde!
Men er æggene ikke meget små?

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #9 Dato: 06 November , 2011, 22:18 »
Danske dværge skrukker tit og ofte!
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 06 November , 2011, 22:25 »
Man må så bare fastslå at "alle" dværge elsker at skrukke! Men er der andre dv. høns I vil sige er nemmere/bedre end andre?

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #11 Dato: 06 November , 2011, 22:40 »
Æggende er meget små, men store i forhold til deres egen størrelse. Vi bruger bare to æg i husholdningen i stedet for et. 
Det er ikke alle dværge der skrukker, men dem der er rolige og gode vinteræglæggere er tit også gode skrukhøns.
Jeg vil foreslå dværg wyandotter som rigtig gode begynderhøns og der er også en grund til at den findes i så mange farver og er en af de mest populære havehøns.
Det er fordi den er rolig, hårdfør, en god æglægger også om vinteren af storblommede æg.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 06 November , 2011, 22:42 »
Æggende er meget små, men store i forhold til deres egen størrelse. Vi bruger bare to æg i husholdningen i stedet for et. 
Det er ikke alle dværge der skrukker, men dem der er rolige og gode vinteræglæggere er tit også gode skrukhøns.
Jeg vil foreslå dværg wyandotter som rigtig gode begynderhøns og der er også en grund til at den findes i så mange farver og er en af de mest populære havehøns.
Det er fordi den er rolig, hårdfør, en god æglægger også om vinteren af storblommede æg.

Tak Frank! Tror også det bliver wyandotter som jeg vælger... er også lige pt. min favorit!

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #13 Dato: 06 November , 2011, 22:44 »
Så er det bare om du kan vælge en farve ud af alle dem, der er.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #14 Dato: 06 November , 2011, 22:44 »
Dværgwyandotter er også meget ivrige til at skrukke. Hvis du ikke vil have kyllinger (og en dertil nødvendig hane) så prøv lige at tjekke op på hvilke dværge der ikke skrukker. Det er jo lidt synd hele tiden at prøve at gå imod deres natur.  ;)
1 Dansk Landhøne. Stor.