Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Momsregistrering eller ej, ved salg af pyntegrøn??  (Læst 1782 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LarsGarden

• Passiv bruger
Momsregistrering eller ej, ved salg af pyntegrøn??
« Dato: 05 November , 2011, 19:07 »
Hej Alle
Vi skal til at sælge lidt pyntegrøn. Vi har ca.1.3 ha. Vi ved ikke helt om det kan betale sig at blive momsregistret? For vi kommer ikke til at have en omsætning over 50.000kr. Men hvis ,vi vil kunne trække nogle ting fra, skal vi så ikke være momsregistrering?
Vi har også 1.3 ha juletræer, men de er kun fra 2007.

Mvh. Lars Duedahl Have.

P.S. Håber der er nogen der kan hjælpe!!

Offline Hebber

• Passiv bruger
Sv: Momsregistrering eller ej, ved salg af pyntegrøn??
« Svar #1 Dato: 05 November , 2011, 19:19 »
Hej Lars
Jeg ved at reglerne siger at hvis du har kr. 50.000,- i omsætning i en 12 mrd periode (det skiller ikke ved årsskiftet) skal man momsregistres.

Hvis du har nogle omkostninger ved salget, kan du selvfølgelig trække det fra inden du opgør overskudet.

Susanne
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

Offline LarsGarden

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 November , 2011, 19:25 »
Tak for svaret.
Men ved du, hvis man har under 50.000kr på 12 måender? for der kommer ikke andet end pyntegrøn de næste par år, inden juletræerne bliver store nok.
Det var nemlig om der kunne svare sig, hvis vi vil have en traktor til juletræerne?

Mvh. Lars Duedahl Have

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 05 November , 2011, 19:28 »
Ring til Told og Skat og få reglerne tilsendt. Der er noget med at man kun kan momsregistreres hvis det betyder at man skal indbetale - altså ikke har underskud.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline claus74

• Bruger
« Svar #4 Dato: 05 November , 2011, 19:29 »
Som udgangspunkt skal al indkomst indberettes til told og skat. Der findes en minimumsgrænse for hvornår man er berettiget til at betale skat af indkomsten, som jeg ikke lige er bekendt med. Her kan evt. udgifter som feks indkøb og lign ikke medregnes.

Ved momsregistrering indberetter man indgående og udgående moms til skat. Derefter bliver det modregnet hinanden og de 2 tal skulle gerne ligge ca lig hinanden.

Håber at dette kan hjælpe lidt

Offline LarsGarden

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 November , 2011, 19:34 »
Hej Claus

Tak for svaret.

Ja det var jo lige det, om vi kan købe for det vi får ind i indtægter. Sådan det vil gå i 0, med gødning osv.

Offline claus74

• Bruger
« Svar #6 Dato: 05 November , 2011, 19:37 »
Nu fik jeg lige læst nogle af de andre svar. Hvis der er pyntegrønt de næste par år også og senere juletræer og planer om indkøb af traktor og måske andre hjælpemidler.
Jeg ville overhovedet ikke have nogen betænkningstid. Jeg ville lade mig momsregistrere med det samme. Der kunne måske ligge nogle fordele i det

Offline LarsGarden

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 November , 2011, 19:42 »
Hej igen Claus

Mange tak for det gode svar :D

Ved du om det har noget at sige, hvis der er en af os der bliver fyret eller når min kone engang går på barsel?

Offline claus74

• Bruger
« Svar #8 Dato: 05 November , 2011, 19:51 »
Nej det har ikke umiddelbart nogen betydning. Jeg ville nok vælge at virksomhen var registreret i dit navn. Når fruen en gang går på barsel og virksomheden skulle tjene så meget at hun mister retten til barselgodtgørelse, så er iI jo bare selvforsynende. I tilfælde af at en af jer mister jeres job har i så virksomheden at falde tilbage på

Offline claus74

• Bruger
« Svar #9 Dato: 05 November , 2011, 19:54 »
Du skal bare gøre dig selv den tjeneste i dit regnskab, at indgående moms er 25% og ved udgående moms er det 20%

karina dj

• Gæst
« Svar #10 Dato: 05 November , 2011, 19:56 »
Da min kæreste stoppede sit firma, kunne han ikke få dagpenge hvis han havde et cvr.nummer... som vel egentlig vil sige at være momsregistreret. Så jeg går ud fra du skal regne med at hvis du blir fyret og skal ind i dagpengesystemet, kan du ikke eje en juletræsvirksomhed, ej heller selvom den er sat i bero.

Vi ville nemli gerne ha haft muligheden for at genstarte firmaet, men det kunne ikke lade sig gøre pga dagpengesystemet...

Offline LarsGarden

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 05 November , 2011, 20:00 »
Tak for svarene
Jeg kan godt se der er mange tind, vi skal have styr på. For det er ikke meget ved at starte noget, hvis det giver bagslag. Hvis damen bliver gravid eller en af os bliver fyret :(

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #12 Dato: 05 November , 2011, 20:00 »
Som lønmodtager skal man være særdeles varsom med at blive moms-reg. altså få CVR-nr., da det i visse tilfælde (i praktis desværre mange tilfælde) vil udelukke vedkommende fra at modtage dagpenge.

Ved omsætning <50tus. kan man godt anmode Told&Skat om at blive moms-reg., men de vil i såfald udbede sig budgetter som viser der med tiden bliver en overskudsgivende virksomhed ud af det.

Offline Hebber

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 05 November , 2011, 20:02 »
Hej Kars
Jeg har sendt dig en PM

Susanne
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #14 Dato: 05 November , 2011, 21:49 »
Du skal bare gøre dig selv den tjeneste i dit regnskab, at indgående moms er 25% og ved udgående moms er det 20%

NEJ - både indgående og udgående moms er altså 25%, vi har ikke differentieret moms her i landet! Men der er nogen omkostninger der ikke er fradragsberettiget i momsmæssig henseende (de kan godt være det skattemæssigt) også er den nogen der kun er begrænset fradragsberettiget.

Desuden synes jeg da ærlig talt at der er en rodet forvirring af moms og skattepligtig indkomst i denne tråd.

Man kan undlade at lade sig momsregistrere ved omsætning under kr 50.000, det er ganske rigtig, men der er altså ingen minimumsgrænse for hvornår man skal beskattes af overskuddet! Skat er omvendt meget strenge med at anerkende fradrag for underskud af selvstændig virksomhed såfremt man ikke kan dokumentere at man driver det på en måde der betyder man indenfor en overskuelig periode kan generere et overskud (fx via budgetter som Rudy nævner), særligt når det drejer som om noget der minder om hobbylandbrug. Derfor er det altid en fordel at kunne indberette et overskud (bare et lille et) det første år eller to.

Når du opgør det skattemæssige overskud må du trække dine omkostninger fra din omsætning. Det forhold har intet at gøre med om du er momsregistret.

Hvis du bliver momsregistreret skal du indberette moms (i første omgang hvert kvartal pga den lave omsætning bliver det senere sat ned til hvert halve år). Her indberetter du salgsmoms og købsmoms i to forskellige rubrikker og afregner kun forskellen - og forhåbentlig afregner du noget - for ellers giver virksomheden ikke overskud.

Der er problemer med at modtage dagpenge hvis man har en registreret virksomhed! Det har ikke noget at gøre med om du er momsregistreret eller ej. Hvis du ikke lader dig momsregistrere skal du stadig oplyse til skat at du driver selvstændig erhvervsmæssig virksomhed og derved kommer du på den udvidede selvangivelse - på den almindelige selvangivelse er der ikke noget felt til indberetning af overskud/underskud. Men de nærmere regler om hvilke konsekvenser det får for retten til dagpenge ville jeg da spørge fagforeningen om.
Med venlig hilsen Heidi