Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lys tændt hvorlænge??  (Læst 4665 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malene P

• Passiv bruger
Lys tændt hvorlænge??
« Dato: 05 November , 2011, 16:09 »
Hej er hel ny i hønseverdenen, har lige hentet nogle store lyse Sussex idag og har så lige et spørgsmål, hvor lang tid skal man have lyset tændt i hønsehuset om aftenen??  :)håber nogle kan hjælpe...  ;D

thorleif

• Gæst
Sv: Lys tændt hvorlænge??
« Svar #1 Dato: 05 November , 2011, 17:00 »
Det kommer helt and paa hvornaar de er foedt, og hvornaar du oensker at de skal begynde at legge aeg?

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 05 November , 2011, 17:08 »
Jeg har lyset tændt fra 5-6 tiden om morgenen til ca kl 19 og jeg får fint med æg lige pt.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Malene P

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 November , 2011, 17:18 »
De er fra Maj måned og må gerne ligge æg så snart de er klar, det meningen de skal ku gå ud og ind om dagen eller er det dumt?? der blir sat ur på lyset.. :)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 05 November , 2011, 17:32 »
Når de er fra maj, så har de alderen. Så skal de øvrige ting som lys og hvilket foder blot have din focus.
Hvis de er vant til at komme ud hver dag, skal de blive ved med det, ellers går det galt. De mindste ændringer og du får ingen æg. Så enkelt er det.

Offline Malene P

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 November , 2011, 17:38 »
Fik afvide de ikke er begyndt med æglægningen endnu, de er vant til at ku gå ud og ind så self skal de også det her..   /o

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 05 November , 2011, 17:43 »
Forstår jeg det rigtigt, at de ret fornylig er flyttet ind hos dig? I såfald bør/må du nok desværre væbne dig med en god portion ekstra tålmodighed. Høns der er lige før æglægnings-start når de flyttes, udskyder sædvanligvis startstidspunkt. Nogen ret meget, andre blot nogle ekstra uger.
« Senest Redigeret: 05 November , 2011, 17:59 Fra Rudy, Schæferholm »

Offline Malene P

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 November , 2011, 17:54 »
jepz de er flyttet ind idag, så det helt nyt.. det haster heller ikke med æg de skal lig ha lov at falde til :)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #8 Dato: 05 November , 2011, 18:20 »
Hej Malene,

Tillykke med dine høns :D. Lån evt. Jørgen Liljesøes bog "Den store hønsebog" - der er mange gode råd at hente. Jeg læste den selv tynd inden jeg fik høns sidste år ;).

Jeg har også hønniker fra både april og maj måned, og kun en ud af 5 hønniker er begyndt æglægning.

Hos mig får hønsene lys fra kl. 6 om morgenen til kl. 16 om eftermiddagen. Så kan hønsene selv finde til ro på pinden, i det naturlige lys, inden det bliver helt mørkt.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Malene P

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 05 November , 2011, 19:58 »
Har i lyset til at stå tændt hele dagen?? mit hønsehus er i garagen og der er masser dagslys med vinduer og ingen port osv er det så stadig nødvendigt med lys fra lampe hele dagen?? Mine høns er ikke hoppet på pindene iaften de sover på gulvet klumpet sammen men er det mon ikke fordi det er så nyt for dem og de er væk fra resten af flokken?? uha det blev lige til lidt fler spørgsmål  :D håber i er friske på at hjælpe en hønse nybegynder

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #10 Dato: 05 November , 2011, 20:09 »
Jeg ville give dem lys fra kl. ca. 6 til 15 i vinterperioden. Dine nye høns skal måske have en hjælpende hånd i starten. Bær dem på pind i morgen og i over-morgen, så skal de nok få lært det.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 05 November , 2011, 20:11 »
det er meget lettere at styre lyset med et tænd-slukur.
jeg har mit stående til 6-8 om morgenen og 1530-19 om aftenen hele vinteren, så kører det helt af sig selv.
hvis dine høns ikke er vant til at sidde på pind, må du hjælpe dem et stk. tid så lærer de det ret hurtigt.
jeg har 2 kyllinger fra maj som ikke er begyndt at lægge æg endnu, sker nok om en måneds tid.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 05 November , 2011, 20:16 »
Jeg har osse et tænd-sluk ur som tænder kl 6, slukker kl 8. Så tænder det igen kl 16 og slukker kl 20.

De skal jo ha lys for at de kan nå at få spist al det de skal bruge for at lægge æg...  ;)

Offline Malene P

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 05 November , 2011, 20:19 »
Mange tak imorgen blir de sat på pinden :) har sat et tænd sluk ur så det tænder 5.30 til 9 og så igen 16 til 19.30  ;D

Offline michellep

• Passiv bruger
  • Lille Magda
« Svar #14 Dato: 05 November , 2011, 20:22 »
Hvis man er ligeglad med om der kommer æg om vinteren eller ej hvad er så bedst for hønsene: Lys sat op der er tændt fra morgen til aften så de ligger æg, eller naturlig belysning fra naturens side af og de så ikke lægger æg..?
Med silkehønen Magda :)