Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bundskrabere  (Læst 5260 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Majbrit

• Bruger
Bundskrabere
« Dato: 02 November , 2011, 12:11 »
Jeg undrer mig over at vores unge høns vælger at sove på gulvet, når de ellers har nogle fine siddepinde til rådighed. De er ruget ud i to hold og de ligger hold-opdelt i hver deres hjørne af huset. Når der er lyst kan de godt finde på at bruge deres siddepinde. Ude i hønsegården er der rigtig mange vandrette grene i fin højde til hønsene, der sætter de sig godt når op og hviler flere gange om dagen.

Er det normalt ??? Vores gamle høns sad fint på rad og række når de var gået i seng.
Mange hilsner fra Majbrit :)

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Bundskrabere
« Svar #1 Dato: 02 November , 2011, 12:22 »
Jeg har haft høns i gennem tre år nu, og jeg ALDRIG haft en høne, som ville ophøjes på hønsepind om natten..om dagen fint nok..jo højre jo bedre, men om natten sover man i sin seng...nede i det bløde bunddække ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #2 Dato: 02 November , 2011, 12:31 »
Hos mig hjalp det at jeg lavede en hønsestige op til pinden. Nu finder alle kyllingerne deres pladser på pindene.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Majbrit

• Bruger
« Svar #3 Dato: 02 November , 2011, 12:37 »
Så skal jeg ikke gå i panik....Havde ellers forsøgt at sætte en hane på pinden i mørke, hvilket resulterede i at han drattede ned på gulvet :o

Måske skulle jeg prøve med en hønsestige, børnene vil elske at få ansvaret for det projekt :D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 02 November , 2011, 12:49 »
Jeg har haft høns i gennem tre år nu, og jeg ALDRIG haft en høne, som ville ophøjes på hønsepind om natten..om dagen fint nok..jo højre jo bedre, men om natten sover man i sin seng...nede i det bløde bunddække ;D
Det er sjovt som de er forskellige, jeg har aldrig i mine år som hønseholder haft høns, der ikke sov på pind, mon ikke de unge lærer af de ældre?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lundy

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 November , 2011, 13:10 »
Alle vores, altså pånær de blinde stakkel, sover også på siddepinde.. noget, de har gjort helt automatisk..

Sjovt, det er så forskelligt..
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline Bjarne G.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 November , 2011, 13:22 »
Mine høns, der ankom i fredags, fatter heller ikke en pind!!!
Siden fredag har jeg måtte sætte dem på pind hver aften  ??? I går kom det første fremskridt af mine anstregelser een høne på pind ved sengetid. Jeg fortsætter indtil videre med at sætte dem på pind om aftenen. Jeg ved ikke om pinden sidder for højt oppe  :-\
1,5 Lys sussex

Offline Majbrit

• Bruger
« Svar #7 Dato: 02 November , 2011, 13:31 »
Mine høns, der ankom i fredags, fatter heller ikke en pind!!!
Siden fredag har jeg måtte sætte dem på pind hver aften  ??? I går kom det første fremskridt af mine anstregelser een høne på pind ved sengetid. Jeg fortsætter indtil videre med at sætte dem på pind om aftenen. Jeg ved ikke om pinden sidder for højt oppe  :-\

Den tanke har jeg også haft, og sat en af pindene længere ned. Men det har ikke ændret noget

Jeg har også tænkt på om det kan være fordi de er ruget ud i maskine, og dermed har manglet voksne høns som rollemodeller.

De har egentlig heller ikke haft siddepinde fra dag 1. af :-[

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 03 November , 2011, 21:24 »
Mine høns er også udruget i maskine og har aldrig set en voksen høne. De hoppede på siddepind om aftenen da jeg tog varmen fra dem.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 03 November , 2011, 22:08 »
Hos mig går ca halvdelen på pind og halvdelen vælger at klumpe sig sammen på gulvet. Pind, skal her læses som en kombination af egentlige hønsepinde og så åbne redekasser, hvor nogle af dem sætter sig på kanten for at sove.

Pr instinkt burde alle høns vel søge op i højden for at overnatte, for at undgå angreb fra rovdyr på jorden. Men om den manglende lyst, hos nogle høns, til at søge op i højden, skal tages som et udtryk for manglende eller reduceret instinkt eller det blot er magelighed, fordi de føler sig meget trygge i deres hjem, skal jeg ikke gøre mig klog på
Mvh
Erik Andersen

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 05 November , 2011, 11:16 »
Er det i bund og grund ikke også ligegyldigt om de sover på pind eller ej? Hønsene sover vel der hvor de har det godt?
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 November , 2011, 22:18 »
Her sidder de også på pind, på nær Birgit der helst vil sove i vindueskarmen, så det gør hun. Kan se flere af de små kyller har okkuperet den anden vindueskarm, der ser ret sjovt ud....
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger
Blandigskyllinger i forskellige aldre.

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 07 November , 2011, 08:13 »
Mine tre "gamle" høns skifter lidt imellem om de sover på pind eller på gulvet.
Kyllingerne har gået i en tidligere undulat-voliere hvor der var en pind tilbage (i undulatstørrelse) den begyndte de at hoppe op på allerede da de var 1½ uge gamle.
Efter de er kommet ud benytter de som regel også pindene til at sove på.

Eller også går de ind til gederne og lægger sig i halmen der og får en middagssøvn.  ;D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 07 November , 2011, 08:52 »
Mine kyllinger sov på bunden til at starte med. Så købte jeg to gamle høns, og så kopierede kyllingerne de gamle lynhurtigt..ja, i løbet af to døgn, og så sov de alle på pind. Der skal her nævnes, at der var tale om kyllinger i form af industri slagtekyllinger..store, klodsede, hvide, tunge, som ganske let og helt naturligt hoppede op på pinden hver nat! Lige til den dag, hvor de blev slagtet, og de var store!!  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling