Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllingerne lægger sig  (Læst 5728 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Soffy65

• Passiv bruger
Kyllingerne lægger sig
« Dato: 02 November , 2011, 09:52 »
Nu er der gået en uge hvor jeg pga en skade i knæet ikke rigtigt har været ude ved hønsene. Så i går vovede jeg mig derud og opdager at 3 af kyllerne (New Hampshire - alder ca. 2 mdr.) lægger sig hele tiden.
De kommer med ud men lægger sig ret hurtigt. Går nogle få skridt og lægger sig igen.

I dag havde jeg fat i to af dem (det er svært når man går på krykker, vil jeg lige sige  ;) ) og kiggede på deres ben. De er ikke hævede men fødderne er røde og varme. Ikke benene og heller ikke tæerne. Tror nok en af dem gjorde det lidt i sidste uge også, men så kom jeg til skade og glemte det lidt igen.
Hvad kan der dog være sket?

Jeg har spurgt sønnike som har passet dem om de har gjort det hele ugen men det har han ikke lagt mærke til. De går ud og ind som de andre.
Synes jeg har læst noget lignende et eller andet sted her om at de manglede noget i kosten, men nu kan jeg selvfølgelig ikke finde det igen
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Kyllingerne lægger sig
« Svar #1 Dato: 02 November , 2011, 10:11 »
New Hampshire er jo ikke nogen kæmperace så alm. hønsefoder/kyllingestart skulle da være fint. Desværre må jeg nok anbefale at du læser om hønselammelse eller Mareks syge :(. Det KUNNE være det, hvis ellers de gentager bevægelserne: lidt op og gå - og så ned og ligge, af og til med en vinge på jorden? Håber det ikke er det......
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 November , 2011, 10:23 »
Det håber jeg heller ikke det er.  :-\
Men hvor hurtigt går det??  ???

Som sagt så har i hvert fald en haft det sådan en uge.
Vingerne sidder som de plejer. De blafrer med dem hvis de skal skynde sig afsted ligesom for at forsøge at flyve for at aflaste benene. KAN det overhovedet ikke være andet end Mareks?
Mvh Lene

2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 02 November , 2011, 10:29 »
Jo da, det er da langtfra sikkert at det er det. Men fejlernæring - næææh.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 November , 2011, 11:45 »
Næh jeg synes jo også fuldfoder skulle give dem alt hvad de har brug for. de har jo også græsplænen at fouragere på. Underligt noget men jeg vil jo gerne gøre noget for dem, men HVAD?  :'(
Mvh Lene

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 02 November , 2011, 12:45 »
Startfoder og voksefoder som kyllinger får, indeholder det de skal have, herunder skaller (kalk). Men mange af os giver korn/græs osv. derudover, og der er der jo ikke tilsat skaller. Så medmindre de får tildelt ekstra skaller, så kunne det måske blot være det. Det kunne vi da håbe.
Jeg giver altid en håndfuld skaller i en portion foder (piller/byg/hvede - 1/3del af hver) som er på ca. 6 kg., som mine automater kan tage.
« Senest Redigeret: 02 November , 2011, 12:48 Fra Rudy, Schæferholm »

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 November , 2011, 17:19 »
Startfoder og voksefoder som kyllinger får, indeholder det de skal have, herunder skaller (kalk). Men mange af os giver korn/græs osv. derudover, og der er der jo ikke tilsat skaller. Så medmindre de får tildelt ekstra skaller, så kunne det måske blot være det. Det kunne vi da håbe.
Jeg giver altid en håndfuld skaller i en portion foder (piller/byg/hvede - 1/3del af hver) som er på ca. 6 kg., som mine automater kan tage.

De får voksefoder og så går de på græs hele dagen hver dag. Skaller har de også til rådighed, men jeg ved da ikke hvor meget de tager af det.
Har ikke tænkt på at hælde dem i foderet. Måske skulle jeg prøve det?

De får også byg og lidt kogte kartofler, æbler, pærer osv, men det er i små mængder. Det er hyggefoder.
Selvom det ikke helt ligner de beskrivelser der er af Mareks kan det da godt være jeg skal have slebet øksen så den er klar hvis de skulle få det værre endnu.   :(
Mvh Lene

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 November , 2011, 23:19 »
Måske har jeg fundet svaret. Ved ikke helt om man kan sammenligne mennesker og høns, men ved udtalt B12 vitamin-mangel får mennesker
"mere gusten, grågul kulør"

(Den høne der er hårdest ramt har næsten helt hvide ben og ansigt.)

Ydermere står der: "Samtidig eller før kommer der nervebetændelse med i begyndelsen snurren og prikken i hænder og fødder, senere smerter og lammelser i arme og ben"
(så ville jeg også have svært ved at gå!)
>>>"Der er det mærkelige ved B12-mangel, at mens nerveskaderne kun kan helbredes med selve vitaminet, kan blodmanglen ophæves med et andet vitamin, folinsyre."<<

Mangel af dette vitamin kan forekomme hvis man er veganer (altså ikke får kød (nok)) og så har jeg kigget på dette "fuldfoder" de får og der er næsten ikke noget animalsk i. Og der er jo ikke meget at hente udenfor mere.

Jeg vil prøve med vitamin- og kødtilskud!  *k for at det hjælper.
Jeg synes jeg har mistet kyllinger nok for en sæson.  :-\

Mvh Lene

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #8 Dato: 02 November , 2011, 23:25 »
Hvis det er rigtigt å prøv evt. denne opskrift: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=21235.0;topicseen
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 02 November , 2011, 23:35 »
Jeg har faktisk siddet og studeret den opskrift for jeg har overvejet at lave noget til dem selv. Har før spekuleret på om de får kød nok.  ???

Tror jeg vil prøve en lille portion og se om det er noget de kan lide.  ;D
Tak for ideen.  :D Lige i al min bekymring havde jeg glemt den opskrift.

Mvh Lene

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #10 Dato: 02 November , 2011, 23:43 »
Der bør være tilstrækkeligt med B12 i det fuldfoder, du giver dem. Og de finder mange smådyr på græsplænen. Ellers skulle alle fasaner jo også lide af B12-mangel ;). Men det skader da ikke at prøve noget proteintilskud. Hakkede, kogte æg, f.eks.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 04 November , 2011, 20:26 »
Det har du nok ret i.  ;D
Men jeg føler bare jeg må gøre et eller andet.

Jeg kunne så ikke finde noget vitamintilskud til høns og andre slags tilskud var der ikke B-vitamin i, men så foreslog min dyrehandler gærtabletter til katte. Så det får de nu. Der er forskellige B-vitaminer i.

Samtidig får de så proteintilskud i form af æggefoder med insekter som jeg også købte derude. Jeg skal love for det er et hit.  ;D
(Jeg kan ikke producere så meget selv for tiden fordi jeg er kommet til skade, så jeg bliver nødt til at købe)
Jeg ved så ikke helt om det det hjælper.
Det må de næste par dage vise.  *k
Mvh Lene

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 08 November , 2011, 12:01 »
Det har alligevel haft en virkning.

2 af de 3 kyllinger er kommet på benene igen. De kan godt finde på at lægge sig, men de gør det ikke ret tit mere.

Den 3. ved jeg ikke helt om jeg skal udfri af lidelserne. Den kan næsten ikke gå mere selvom også den er blevet lidt bedre.

Måske er de kommet ud på et dårligt tidspunkt hvor der ikke er så mange insekter i naturen at supplere med.

Proteinet i "fuldfoderet" består af 0,000et-eller-andet fiskemel. Det er altså ikke nok, åbenbart.
Mvh Lene