Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Efter kyllingerne  (Læst 1550 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Efter kyllingerne
« Dato: 02 November , 2011, 09:25 »
Bandit, som er den høne der først blev skruk og fik 2 kyllinger midt i august er mit problem.

Hun var en perfekt kyllingemor, gik med kyllingerne i halvanden måned, så vupti gad hun dem ikke mere. Hun sagde meget kraftigt fra - så kraftigt at de fattede det lige med det samme. De gik så over til den anden kyllingemor og hendes 3 kyllinger, og her gik de så alle sammen.
Men hun er stadig efter dem ???
Ikke at hun ligefrem render hønsegården tynd for at finde dem, men hvis hun får øje på dem, løber hun efter dem hvis de er tætte på. Og hun hakker dem ret hårdt. De har lige siden den første dag hun sagde farvel til dem, rendt væk lige så snart hun var i nærheden af samme grund. Hvorfor gør hun det?? De ved godt hun ikke gider dem mere, og er okay med det.
Kan det være fordi hun er den høne der rangere lavest... tænker hun så "nyder" at der er nogen under hende?? Den anden kylligemor, som for nylig ikke gider dem mere, gør ikke sådan. Faktisk kan hun ind imellem finde på at opsøge dem og gå og hygge sammen med dem.

Problemet med Bandit er så stort, at jeg ikke tør lade kyllingerne sove i huset med de andre endnu. For der er ikke rigtig nogen der gør noget ved at hun er sådan efter dem (andre end mig) - og jeg sover trods alt ikke i hønsehuset  ;)

Det pudsige er, at kyllingerne er for pigernes vedkomne, lige så store som Bandit selv, og drengene er større. Men de er jo stadig kyllinger alligevel. Knap 3  mdr. gamle.

Nogen der har prøvet noget lignende? Og hvad gør man.... om noget??
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Efter kyllingerne
« Svar #1 Dato: 02 November , 2011, 12:19 »
Du skal bare sørge for, at kyllingerne har mulighed for at slippe væk. Adfærden er normal.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Efter kyllingerne
« Svar #2 Dato: 02 November , 2011, 12:36 »
Hønsemødrene er også efter mine store kyller på 14 uger. Hvis mor spiser har de bare at stille sig bag køen og vente på deres tur!!  ;D
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn