Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sendte æg - Rasende!!  (Læst 16011 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sendte æg - Rasende!!
« Dato: 09 ſeptember , 2008, 11:35 »
Jeg har sendt æg rundt til en del efterhånden med P&T.
Jeg plejer at tage 6kr. pr. stk. + porto.

Normalt er det gået rimeligt godt - max 1-3 æg knust/revnet og min. 50% er klækket. Jeg klækker normalt selv ca. 99% herhjemme i min rugemaskine.

For ca. 4 uger siden sendte jeg 30stk ned i nærheden af Esbjerg (Fra Nordjylland). Alle nåede hele frem og gav 23 kyllinger. Hvilket jeg synes må være rigtig godt. Køberen var også meget meget tilfreds og roste min indpakning.

5 dage senere sendte jeg 20stk til Bornholm - kun 8 nåede hele frem. De var selvfølgelig pakket på nøjagtig samme måde, som jeg plejer.
Nu er der så kun klækket 1 kylling og modtagerne er meget meget sure.

Har netop modtaget denne mail:
Så er der simpelthen udruget danmarks vel nok dyreste kylling 1 stk a kr. ja du ved jo selv hvor meget jeg gav, "tak" for venlighed og imødekommehed håber ikke det er den måde du/i handler jeres øvrige høns på nettet for så er der da nogle der burde advare om jeres købmandsskab.

De mener åbenbart, at det er min skyld alle æg ikke klarede turen til Bornholm, de mener åbenbart også, at jeg sælger æg, som ikke kan klække, da de kun har klækket ét æg.

Men det er jo nøjagtig de "samme" æg, som jeg sendte 5 dage før til Esbjerg, så de er i hvert fald (efter min mening) ganske udemærket befrugtede og gode til at klække. Jeg ved ikke, hvordan de har udruget dem, men i hvert fald har ham i Esbjerg åbenbart været bedre til det.

Jeg har nu tilbudt dem at sende 20 nye gratis, hvor de bare betaler portoen. Har endnu ikke fået svar.

Er det mig, der er helt galt på den, når jeg ikke synes, jeg har gjort noget forkert????

I må meget gerne komme med nogle meninger, da jeg simpelthen sidder og koger indeni lige nu

Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sendte æg - Rasende!!
« Svar #1 Dato: 09 ſeptember , 2008, 11:46 »
Jeg kan godt følge dig, det ville måske været rart at du havde fået hvor mange der var befrugtede !! Da det jo også kan gå galt under rugningen og klækningen.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Sendte æg - Rasende!!
« Svar #2 Dato: 09 ſeptember , 2008, 11:52 »
Det har jeg ikke fået at vide, prøver at skrive om de ved det.

Men det er jo netop det, jeg mener.

Ham i Esbjerg har jo klækket de fleste og normalt klækker de også næsten alle herhjemme.

Så altså må æggene jo være fint befrugtet.

Jeg samlede 40 æg til rugning til mig selv, lige efter jeg sendte de 20 til Bornholm. Jeg fik 39 fine kyllinger.

Altså har de sidste 30æg lige før de 20 "Bornholmske" og de 40æg lige efter været ganske udemærkede, så mon ikke også de 20 "Bornholmske" æg har været ganske udemærkede. Jeg tror det altså.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Sendte æg - Rasende!!
« Svar #3 Dato: 09 ſeptember , 2008, 12:29 »
Søs :o
Det er da ikke dine æg det er galt med.
Selvfølgelig er han skuffet men du kan jo ikke klare selve rugningen for ham. Det kan kun han selv stå for. ::) Jeg syntes også du skal spørge ind til hvor mange der var befrugtede da han lyste efter 7 dage samt efter 14 dage. Spørg også om de lagde et døgn inden han startede rugningen.

Lige en lille historie fra mit virkelige liv ;D
Fik lovning på sølvrandede wyandotte æg som skulle fra Hirtshals til midt jylland. De var ALLE total smadret ved ankomst.
Ringer til sælger og forklarer pakkens tilstand, betaler selvfølgelig, det er jo posten`s behandling som er skyld i æggekagen.

Vi aftaler at prøve igen, denne gang var kun de 4 itu ud af 24.
Så 20 gode æg var jo ok. Nu ville skæbnen det så bare at kun 2 kyller kom helt ud af ægget, 1 døde efter 5 dage og den sidste er en hane... <J
Alt i alt kostede det mig den skønne sum af 400,- for en hane <A <W

Er jeg sur....... Nej det er jo den chance man tager <T <J <T
Hobby koster  <-
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sendte æg - Rasende!!
« Svar #4 Dato: 09 ſeptember , 2008, 12:49 »
Jeg har også en lille historie fra det virkelige liv.

Jeg solgte engang 20 rugeæg fra Jersey Kæmper til en dame, som selv kom og hentede dem. Hun ringede så senere og brokkede sig over at der kun blev 3-4 kyllinger og var MEGET utilfreds !!
Hun var selvfølgelig selv ekspert til at ruge kyllinger ud, så det var ihvertfald ikke hendes fejl/skyld.

Enden blev at hun kom og købte lidt daggamle kyllinger til en billig pris. fred være med hende.

Det skal hertil siges at jeg kun sælger rugeæg, når jeg selv har ruget og jeg ved befrugtnings resultatet.

Så det eneste du kan gøre er nok det du har gjort med at tilbyde dem gratis æg !! Det er da også et fint tilbud. Også tage det som en oplevelse.

Og ja der lang vej til Bornholm og postvæsnet smider også noget med pakkerne (selvom der skrevet forsigtigt på dem)

Og ja hobby koster og der er risiko ved alt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Sendte æg - Rasende!!
« Svar #5 Dato: 09 ſeptember , 2008, 13:09 »
Hej Søs.

Når nogen har gidet at sende rugeæg til mig, har jeg taget imod dem med kyshånd. Det er jo ikke noget sælger tjener fedt på, det er en tjeneste sælger gør. Det må også være på købers eget ansvar, ingen kan jo kontrollere hvordan rugningen har foregået, som du selv skriver. Og det er da fint at du vil sende nye æg.

Så damp du bare af, fejlen er ikke din. Men for fremtiden ville jeg nok påpege risikoen for tab, det må gå så godt det kan uden det er din hovedpine.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Sendte æg - Rasende!!
« Svar #6 Dato: 09 ſeptember , 2008, 13:19 »
Hej Søs

Hjælpesomhed kan somme tider været til utak, det er netop derfor jeg ikke sælger rugeæg, jeg har selv haft en del oplevelser der ligner din, det har altid været min fejl og ikke dem som har ruge dem ud.

Så jeg føler med dig og du skal så ment ikke tage det så tungt, hvis de havde være rigtig hønsefolk ville de havde taget i mod dit tilbud.


Tommy 

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Sendte æg - Rasende!!
« Svar #7 Dato: 09 ſeptember , 2008, 13:28 »
Søs, hvor er det godt, at du kan få luft her. Jeg kan huske en tråd for nylig her på forum, hvor man netop diskuterede besværlighederne ved rugeæg, der havde været en tur igennem postvæsnets "blide" hænder.
Jeg synes du skal prøve at lægge det bag dig, og glæde dig over alle de gange det går godt :)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Sendte æg - Rasende!!
« Svar #8 Dato: 09 ſeptember , 2008, 15:47 »
Jeg synes det er et flot tilbud du kommer med, så du har ikke nogen skyld, jeg tror også det er en fejl 40 eller der er en del der har fået sendt og så er æggene rystet for meget under transporten  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Sendte æg - Rasende!!
« Svar #9 Dato: 09 ſeptember , 2008, 16:23 »
Tak for alle jeres svar. <E Dejlig med noget opbakning. Synes jo heller ikke, jeg havde gjort noget forkert.

Fremover vil jeg helt sikkert tænke lidt mere over det, inden jeg sender æg. <A

De har endnu ikke svaret på, om de har lyst æggene undervejs eller om de vil have nye æg.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Sendte æg - Rasende!!
« Svar #10 Dato: 09 ſeptember , 2008, 16:26 »
Der er en risiko ved at sende rugeæg med posten og den skal jo holdes op med udgiften (og tiden) for selv at hente æggene (og der er langt fra Bornholm til Nordjylland). Så du kan gøre det klart at der nogle gange (tit ?) kommer æggekage ud i den anden ende og selv om æggene ikke har taget synlig skade, vil de altid være mere rystede med dårlig klækning til følge. Derefter må det være op til folk selv om de vil tage chancen og få sendt æg med posten eller hente dem. Når du har pakket æggene ind så godt som muligt, så kan du ikke gøre mere. At bebrejde dig det, er ikke fair.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Sendte æg - Rasende!!
« Svar #11 Dato: 09 ſeptember , 2008, 17:04 »
Jeg syn's nu også, at det er en rigtig tarvelig mail, du har modtaget fra Bornholm  >:( Hvis man køber rugeæg, som skal sendes langvejs fra, er man vel klar over, at der er en risiko for, at noget kan gå galt med æggene ellers kan man da læse rigtig meget om det her på Forum  ;)

Som Linda skriver, er køber nok blevet rigtig , rigtig skuffet, men at lade det gå ud over dig er spil'me ikke pænt gjort.

Op med humøret du  :D
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Sendte æg - Rasende!!
« Svar #12 Dato: 09 ſeptember , 2008, 19:41 »
Jeg er enig med Annette. jeg synes også dem fra  bornholm ikke kan være det bekendt !

du har ikke gjort noget galt. Tvært om jeg synes du har gjort det godt ! Tænk at du tilbyder at sende nye æg.. Det synes jeg er flot!
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Sendte æg - Rasende!!
« Svar #13 Dato: 09 ſeptember , 2008, 19:42 »
Jeg kan berette om at jeg personligt hentede 30 rugeæg i Bramming.
Jeg kørte forsigtigt med dem, lod dem stå 1 døgn inden de 28 kom i rugemaskinen, 2 styk var revnet, Hviden i revne var helt størknet, så tror ikke det var sket under transport, men pyt.  :(
Sammen med de 28, kom der 15 af mine egne æg. Af de 28 kom der 10 levedygtige kyllinger (12 ialt, 1 navlekylling og en stjernekigger der døde) ud af mine egne 15 kom 12 kyllinger. Men jeg kan da ikke drømme om at beskylde sælger for dårligt købmandsskab. Ud af de 28 æg var 1 ubefrugtet, så hvad der gik galt ved jeg ikke,  >:( men mine 100 kr's kyllinger trives. :D (Bensin ca 600 kr, bro ca 400 kr, æg 210 kr.) Men det er jo risikoen ved at holde fjerkræ.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Sendte æg - Rasende!!
« Svar #14 Dato: 09 ſeptember , 2008, 19:57 »
Hej Søs.

Op med modet og humøret. Glem dem!!! Der vil altid være folk som er utaknemlige og forsøger at lade det gå ud over andre.

Du har gjort det du kunne,- så er det op til dem at blive "gode" igen. Tænk i stedet for på den andre mennesker som du har sendt æg til, hvor alt er gået godt. Du er i din gode ret til at føle dig uretfærdigt behandlet, og det giver dig selvfølgelig ret til at sige nogle meget grimme og vrede ord >:(

Der har været skrevet rigtig meget om post danmarks behandling af pakker og hvilken påvirkning det har på æggene, - og DU (og vi) ved at det ikke hænger sammen med noget du kunne have gjort anderledes.

Pøj pøj med alle dine egne kyllinger.  ;)


Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)