Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Chabos  (Læst 9885 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
Chabos
« Dato: 31 Oktober , 2011, 18:46 »
Nogen der har chabos, og eller erfaringer med disse små høns?
Anja Østedgaard

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Chabos
« Svar #1 Dato: 31 Oktober , 2011, 18:55 »
Jeg har ingen erfaring med Chabos. Det er en af de racer jeg aldrig har haft i opdræt.
Men Chabos er lidt ligesom at avle Blå høns. Når man parer Blå til Blå kommer der ikke kun Blå høns. Der kommer også Sorte og Splash.
Ved Chabos er det kun en vis andel af afkom der bliver med de krævede meget korte løb. Mange bliver med længere løb og er dermed ikke race-mæssige korrekte
« Senest Redigeret: 31 Oktober , 2011, 19:09 Fra Rudy, Schæferholm »

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 31 Oktober , 2011, 19:07 »
Kønne små høns, som findes i mange farver, også som alm. fjerede, silkefjerede og krøllede. Se billeder her :
http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/16854448

Racen er en urdværg dvs. den er ikke fordværget ned fra stor.

Der er som Rudy skriver en stor %del af kyllinger som få for lange ben.

Jeg kender en opdrætter som avler Chabo i RIGTIG mange farver, han laver også mange hundrede kyllinger hele året rundt- og lige så snart de er klækket så bliver alle dem med for lange ben aflivet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 31 Oktober , 2011, 19:14 »
Okej, det lyder som en besværlig race at avle på. Men min ide var enli at jeg ville ha fx. 1,3 og så bare ha dem for hyggens skyld, altså ikke avle på dem. Så er der vel ingen problem vel?  ???
Anja Østedgaard

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 31 Oktober , 2011, 19:19 »
Men de koster nok kassen så, hvis de er så svære at avle på??
Anja Østedgaard

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 31 Oktober , 2011, 19:24 »
Det gælder for alle racer, at der kun er en mindre del af årets afkom der er standard-mæssig korrekte.
Så hvis man vil have korrekte dyr - og det vil jeg have, for så har man noget smukt at se på og foder-omk. er de samme - tror jeg det er hip som hap hvilken race man vil have, ud fra et indkøbs økonomisk synspunkt.

bly viol

• Gæst
« Svar #6 Dato: 31 Oktober , 2011, 21:48 »
det er en skøn race . sjove små finurlige høns . og nej de koster ik kassen . købte 24 styk for 25 kr stykket . så dyre kan man ik sige de er . det var hans avlsdyr fra sidste år jeg fik dengang . de var så sjove

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #7 Dato: 31 Oktober , 2011, 22:30 »
Chabos er en sød lille sjov race, der meget nemt bliver tam og rolig. Desuden er de ikke så hårde mod haven fordi de har de korte løb. Det er en lille høne der måske ikke er den bedste æglægger, men ligger rimeligt med æg alligevel. Den vil som regel rigtig gerne selv ruge æg ud og plejer at være god til det og efterfølgende en god mor.
Problemet i avlen med dem er at de har et (letalgen) der gør at de kyllinger, der får det i dobbelt grad dør inde i ægget eller få dage efter de er kommet ud af det. Det er det samme gen der gælder ved den Danske Lutte.
Det kan give følgende ved at parre dem sammen:
Kortbenet X Kortbenet
25 % døde på grund af dobbeltfaktor for kortbenethed
50 % Kortbenede
25 % Normale langbenede
Kortbenet X Normal langbenet
50 % Kortbenede
50 % Langbenede

Nogle bruger den taktik at de bruger langbenede haner på kortbenede høner fordi hanen har nemmere ved at gøre sit og man kan få kyllinger ud af flere af æggende end ved at bruge kortbenet på kortbenet. Derfor kan du jo tænke over det.
Jeg synes ikke at de plejer at være dyrere end så meget andet. Du kan læse mere om racen på denne hjemmeside http://www.chabosogskaeghoens.dk/26642741
Der er også en masse fine billeder i galariet, som viser forskellige varieteter i Chabos. Jeg kan ikke huske det, men den krøllede har vidst også et (letalgen) hvilket gør at der er endnu flere kyllinger der dør i æggende sammen med kortbenethed.

Håber du kan bruge det til noget og det ikke skrammer dig væk fra denne dejlige race der gerne måtte være flere af.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #8 Dato: 01 November , 2011, 10:39 »
Er der noget om at de skal have specielle forhold eller skal de passes som alm. høns.? Jeg tænker specielt om vinteren?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
« Svar #9 Dato: 01 November , 2011, 14:26 »
Da hanerne har meget stor kam og hagelapper, kan de som andre med samme være lidt udsatte i en hård vinter. Mine havde lidt frostskader i kammen sidste vinter, men "vokser" sig fra det i løbet af foråret.
Kan meget højt anbefale Chabo som hyggehøns såvel som til avl. Det gør det bare mere spændende at der ikke er 100% garanti for noget. Og glæden når der alligevel kommer kyllinger er bare ekstra stor.
Alt det med om de er perfekte er jeg kun lige begyndt at lære noget om, så det vil jeg ikke gøre mig klog på.
Gul sorthalet Chabo
Gul sorthalet Chabo krøllet
Blå hvedefarvede Dværg Sulmtaler
Røde dværg Purhøns (Strupphüner)(Frizzles)
Hvide Moskusænder
Nova Duck Tolling Retriver
Boer geder
katte

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 01 November , 2011, 14:39 »
Er der nogle der ved, om der er nogle i nordjylland der har Chabos? Jeg kan specielt godt li de hvide chabos, men den farve Helle Ludvigsen har dem i på billedet i hendes galleri er nu også flotte!
Anja Østedgaard

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #11 Dato: 01 November , 2011, 17:21 »
Du kan prøve at skrive til Benny formanden for Chabos og skæghønseklubben. Han har en opdrætterliste over de forskellige medlemmer med hvad de har af dyr. Han har også de hvide selv, men ved ikke om han kommer til Nordjylland.
Den Helle har hedder gul sorthalet.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 01 November , 2011, 18:30 »
Okej, tak for det :)
Anja Østedgaard

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 02 November , 2011, 11:18 »
Chabo har store hoveddele så de kan fryse i hård frost, en anden ting er at de er meget tæt på jorden og derfor også på kulden på jorden.

Skruk bliver de nemt. Der er de ligesom Silker :D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 02 November , 2011, 21:50 »
Faldt lige over denne:

http://www.guloggratis.dk/dyr/fugle/fjerkrae/dvaerghons/annonce/12617629

Går ud fra at Skive kandiderer til Nordjylland  ;)
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)