Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kochin  (Læst 7973 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Majbrit

• Bruger
Kochin
« Dato: 30 Oktober , 2011, 18:06 »
Jeg er faldet lidt for den store kochin :D Men har desvære læst flere steder at den ligger småt med æg. Er der nogen der kan fortælle mig hvor mange høns af racen en familie på 4 skal have for at få pænt med æg? Og hvad med æg i vinterperioden, holder kochin pause der ???
Mange hilsner fra Majbrit :)

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Kochin
« Svar #1 Dato: 30 Oktober , 2011, 18:41 »
Jeg ved ikke så meget om store kochin, men prøv at læse Jørgen Liljensøe bog Selvforsyneren Kød og æg fra egen have. Den giver forslag til hvordan man starter op og hvor mange høns man skal bruge og hvordan man koridere i avlen for at ramme det der passer bedst til en med antallet. Hvis de ikke vil lægge æg om vinteren kan du tilføre lys og derved få dem til det.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

thorleif

• Gæst
« Svar #2 Dato: 30 Oktober , 2011, 19:01 »
Hvids du leser Engelsk, er denne bog virkelig god om Cochins. Tryk der det siger PDF.
http://openlibrary.org/books/OL24168333M/The_Asiatics

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 31 Oktober , 2011, 09:49 »
Nu bør man være forberedt på mange af de såkaldte prydracer ikke er særlig gode æglæggere, i modsætning til racer som er nytteracer (æg / kød eller kombi).
Nogen vil måske mene, det er fordi pryd og nytte ikke kan følges af. Men der er nu mange skønne og flotte racer som er gode leverandører af såvel æg som kød.
Mange prydracer, lægger kun æg fra forår og hen midt på sommeren, så er det slut for denne sæson. Men kan ikke bare kompencere med MANGE høns for at få æg nok, for det er ikke fordi de kun lægger 2 om ugen. Nej de holder pause i måske 7-8  mdr. Men man har da nogle meget flotte høns at se på  /o
Det man evt. kan gøre, at at have 2-3 høns af en god æglægger race, i flokken.
« Senest Redigeret: 31 Oktober , 2011, 10:11 Fra Rudy, Schæferholm »

Offline trine

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 31 Oktober , 2011, 19:30 »
Det ville være super hvis du ville oplyse hvilke racer der er der primært er prydhøns. Jeg har nemlig 3 kochin, 2 orpington, 1 sort batman og 1 farverolles og hvis de ikke snart de kommer med lidt æg (de er 7 mdr.)så ryger de i gryden og så må der nogle flittigere piger ind.
Hilsen Trine

1,0 tværstribet Plymouth rock
0,2 Jersey Kæmpe
0,2 lohman
0,2 grünelæggere
0,1 hvid høne

thorleif

• Gæst
« Svar #5 Dato: 31 Oktober , 2011, 19:36 »
Det er et internationalt problem. Hoens kommer UDEN brugsandvisning og fjern-kontrold.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 31 Oktober , 2011, 19:44 »
Mht. Kochin og Orpington som 2 af de racer du nævner, så Kochin pryd og Orpington nytte.

Ellers henregnes også Sussex, RIR, Wyandot, Pl.Rock, Italiener, Delawares + mange mange tilsvarende som nytte.
Derimod racer som de Toppede (dem alle) og Kamphøns (dem alle) osv. er Prydracer.

F.eks. er foreningen LPD for avlere af Pryd og Dværghøns.
« Senest Redigeret: 31 Oktober , 2011, 19:51 Fra Rudy, Schæferholm »

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 31 Oktober , 2011, 19:48 »
Undskyld, men jeg kan altså ikke dy mig  ::)

1 sort batman

Jeg er bange for, at batman ikke kan lægge æg  *g
Mon ikke der i stedet er tale om en bantam /o

Spøg til side - med de racer, som du ellers beskriver, så kan jeg godt frygte lidt, at du risikerer at skulle vente hen til foråret førend de begynder æglægning, hvis de da ikke får kunstig lys. Uden kunstig lys på denne årstid går de fleste racehøns noget ned i produktion. Selv mine gule sussex, som ellers har ry for at være OK vinteræglæggere, er gået noget ned i kadance... Så hvis du vil have æg uden ekstra lys nu, så vil jeg da anbefale, at du finder et par hybrid-høniker at supplere flokken med.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #8 Dato: 31 Oktober , 2011, 21:35 »
Undskyld, men jeg kan altså ikke dy mig  ::)
Jeg er bange for, at batman ikke kan lægge æg  *g
Mon ikke der i stedet er tale om en bantam /o
Er Batman ikke en industrihybrid på linie med Hellevad? Ser dem ofte som udsætterhøns på disse kanter. Så jo, Batman lægger æg ::)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline trine

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 01 November , 2011, 09:55 »
Hej
Tak for jeres oplysninger om pryd / nytte høns, hvilke nok betyder at mine Kochin enten må flytte eller blive nytte høns i gryde  ;D så Majbrit de kan måske pynte i din have...

Batman er så vidt jeg ved en sort hellevad høne og skulle da være klar med nogle æg efterhånden, men måske hun tror hun er en prydhøne som ikke skal lægge æg :)
Hilsen Trine

1,0 tværstribet Plymouth rock
0,2 Jersey Kæmpe
0,2 lohman
0,2 grünelæggere
0,1 hvid høne

thorleif

• Gæst
« Svar #10 Dato: 01 November , 2011, 10:13 »
Der findes Cochin der legger godt med aeg. Jeg bliver saa arg naar jeg leser at nogen siger "den og den race er daarlige aeg-leggere" Nogle linier (desverre de fledste idag) er avlet for udstilling og nogle er avlet for nytte. Naar de er avlet for udstilling er der lagt for stor vaegt paa fjer-dragten, og hoener magter ikke baade at producere en masse fjer og aeg. Begge dele kraever meget protein. Cochins der legger aeg, legger godt med aeg om vinteren. Saa find du bare nogen der holder og avler Cochins der legger aeg, saa kan du nemt kombinere beauty med det pragtiske.

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 01 November , 2011, 11:02 »
Er Batman ikke en industrihybrid på linie med Hellevad? Ser dem ofte som udsætterhøns på disse kanter. Så jo, Batman lægger æg ::)

Ja så har jeg også lært noget nyt i dag /o. Men synes nu altså stadivæk at det er sjovt, hvis batman lægger æg  *f
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Majbrit

• Bruger
« Svar #12 Dato: 01 November , 2011, 19:20 »
Tusind tak for jeres svar allesammen også dem jeg har fået på PM :)
Jeg syntes stadig at Kochin er interessant, så jeg må arbejde lidt videre med om det skal være den store model eller dværgen. Og forsøge at være opmærksom på om jeg kan finde en opdrætter, hvis kochin lægger æg, det ville ikke være så ring endda <Y
Mange hilsner fra Majbrit :)

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 01 November , 2011, 19:25 »
Så vidt jeg ved, ligger dværgen lidt mere æg end den store! Men er ikke sikker!
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

thorleif

• Gæst
« Svar #14 Dato: 01 November , 2011, 19:39 »
Een gang for laenge siden (100 aar) fandtes det fagtisk en dvaerg-variant af  Cochin, men da den havde stor doedelighed og var meget svaer at avle, doede den ud. Den lille fugl som nu i US og store deler af verden er kendt som Dverg-Cochin, er en ur-dvaerg, og slet ikke i "slegt" med rigtige Cochins.