Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Den blå avis - Gul og Gratis  (Læst 4055 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vibeke

• Passiv bruger
Sv: Den blå avis - Gul og Gratis
« Svar #30 Dato: 30 Oktober , 2011, 18:41 »
http://www.dba.dk/hoens-3-stk-haandtamme-bru/id-78520533/

Disse her er i hvert fald ikke brune landhøns, ikke det jeg forstår ved landhøns,
snarere industrihøns.
Vi kunne måske højne standarden ved at skrive til annoncørerne  /o
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #31 Dato: 30 Oktober , 2011, 18:51 »
Der er utroligt mange på disse kanter, der kalder "havehøns" for "landhøns". Så mon ikke det er det, der er galt her. Det ligner da industrihybrider...
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #32 Dato: 30 Oktober , 2011, 18:56 »
Jeg syntes godt man kan påpeje det, ville have gjort det men har gemt mit login.... evt med et link til en side med billeder af hvordan landhøns rigtigt ser ud... det kan jo være ejeren ikke selvved bedre, så påpej det i en sober tone
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Karinath

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 30 Oktober , 2011, 19:01 »
halli hallo
Hvornår er køb af rugeæg begyndt at handle om nærighed?
Der er mange andre grunde.
Fr. Skruk kan ikke lægge sig på en præmiehøne og mange steder må man altså ikke have haner. Jeg synes, at hjemmelavede kyllinger bliver mere tamme. Det er lettere at tage æg med over grænsen end levende dyr o.s.v.

Prøv at sætte sunde dyr til salg til den pris det nu engang kræver.
Jeg taler "kun" om sunde og racetypiske dyr, ikke nødvendigvis udstillingskvalitet.
Skriv i er medlem af den lokale fjerkræsklub og skriv at i opfordrer køber til det samme.
Købelysten er der. Lad køberne vide, at der er et alternativ.

Forum finder man først når skravlet begynder at falde af pinden ::)
Med venligste hilsener
Lykkelig indehaver af 0.0.12 maran, 1.4 dværgwyandotter, 0.1.1 araucana, 1.4 engelsk araucana og 0.1 blanding
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #34 Dato: 30 Oktober , 2011, 19:42 »
Der er utroligt mange på disse kanter, der kalder "havehøns" for "landhøns". Så mon ikke det er det, der er galt her. Det ligner da industrihybrider...
Hvis man googler danske landhøns, så er det den danske landrace der henvises til,
Sværere er det ikke ;D
Er lidt spændt på om han svarer.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Almo

• Gæst
« Svar #35 Dato: 30 Oktober , 2011, 19:47 »
Arh, tror nu bare det er et "smart" salgstrick... desuden står der æglægger i parantes, så mon ikke det bare er et uvidende individ som skal sælge sine høns, hehe  ;)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #36 Dato: 30 Oktober , 2011, 19:49 »
Korrekt, men googler man, hvis man altid har kaldt "havehøns" for "landhøns"? Men det er da fint at påpege at det er en race.... Jeg tror at mange opfatter det som en fællesbetegnelse for blandingshøns uden specifikation ::).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #37 Dato: 30 Oktober , 2011, 20:09 »
"brune landhøns" forstår han vel som høns der bor på landet og så er de brune... ;D
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Karinath

• Passiv bruger
« Svar #38 Dato: 30 Oktober , 2011, 20:28 »
Mine allerførste høns var landhøns af Gilleleje-racen, som sælger sagde ;D
Med venligste hilsener
Lykkelig indehaver af 0.0.12 maran, 1.4 dværgwyandotter, 0.1.1 araucana, 1.4 engelsk araucana og 0.1 blanding
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #39 Dato: 31 Oktober , 2011, 12:56 »
soffy65

sætter du ringe på dine dyr, hvis ikke kan det jo være ligemeget om det er rugeæg., så er det jo fint bare der kommer kyllinger der er livskraftige, og ligner det de er købt for at være, så er økonomi jo ligemeget.

men tråden omhandler jo kvaliteten , og hvis der var efterspørgsel, og købelyst, kom de perfeke høns i handlen.

Jeps du har lige ramt hovedet på sømmet der.  ;)
Det skal helst være den rigtige race inden i æggene og ikke en eller anden blanding. Selvom jeg ikke udstiller og sikkert heller ikke kommer til det, vil jeg helst have nogle bestemte racer og ikke en stor sammenblanding af noget jeg ikke ved hvad er.
Det er, forenet med en god befrugtning af de æg jeg køber og levedygtige kyllinger, en kvalitet jeg forventer.

Jeg tror at når alle de der "suspekte" høns/æg/kyllinger bliver solgt, så er det fordi der stadig er mange der ikke gider sætte sig ind i hvad det er for nogle dyr de får, men stoler på at det sælger siger er rigtigt.  ::)
Det er jo lige meget for nogen, bare de høns lægger æg.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #40 Dato: 31 Oktober , 2011, 15:47 »
hvordan kan du vide at det er de rigtige hvis du ikk udstiller dem, hvis du nu avler væk fra idealet, er det jo på et tidspunkt ikk samme race længere eller hwa.

jeg kommer nok til at udstille bare for at lære og blive guidet i den rigtige retning, så racen bevares

Offline todda

• Bruger
« Svar #41 Dato: 31 Oktober , 2011, 15:57 »
Mon ikke det er samme race,omend ikke korekt
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #42 Dato: 31 Oktober , 2011, 16:40 »
toddda du har fat i noget men hvor går grænsen ??? ???

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #43 Dato: 31 Oktober , 2011, 18:05 »
Alle racer har en standard, hvor der står helt nøjagtigt hvordan de skal se ud. Alle racer har 3 kardinal punkter (ting der er typisk for racen og som skal være i orden)

Dyr skal være så typefaste at man kan gætte racen. Hvis man kun ser dem i en sort silluet. ;)

Det er nemt at lave høns, det er straks sværere at lave gode høns.

Man skulle gerne kunne stole på sælger, men det gør heller ikke noget hvis man lige giver sig lidt tid til at studere de enkelte racer og sætter sig ind i det væsentligste.

HVIS man altså vil have racehøns, for er det "bare" høns man skal have og man er ligeglad med hvilken slags, så er der "ingen is på koen"
Andet end man skal se om dyrene er sunde og raske...

Om man skal udstille for at følge idealet, tja det er jo altid sundt at få andres vurderinger at høre og det er også sundt at se sine dyr kontra andres dyr.

Men man kan jo også invitere et par hønsefolk hjem og se dyrene, eller møde op til en hønsedag med hønsene og få sig en snak /vurdering om dem- her er det meget lærerigt at tage de dyr med fejl med.

« Senest Redigeret: 31 Oktober , 2011, 18:09 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #44 Dato: 31 Oktober , 2011, 23:44 »
hvordan kan du vide at det er de rigtige hvis du ikk udstiller dem, hvis du nu avler væk fra idealet, er det jo på et tidspunkt ikk samme race længere eller hwa.

Man behøver vel ikke udstille for at det er racehøns man har?  ???
Så kan jeg da ligeså blande hele skidtet med det samme.
Det er da ligesom at sige at når et træ falder i skoven giver det kun en lyd hvis nogen hører det.

Jeg kan godt læse og kigge billeder så jeg vil da altid have en ide om hvilke af mine kyllinger der kommer tættest på at ligne den beskrivelse der er af den pågældende race.
Desuden havde jeg da håbet at kunne bruge kyndige folk herinde til at bedømme mine dyr når de vokser til.
Hvorfor skulle jeg avle væk fra idealet bare fordi jeg ikke udstiller?

Seriøse avlere blander da alt muligt andet i (ikke på en gang selvfølgelig) for at gøre en race større eller få en bestemt farve o.l. uden at det gør, at det er "urene" dyr. Hvorfor skulle f.eks. mine wyandotter blive til en anden race eller til blandinger når jeg "blander" wyandotter medd wyandotter? ???
Så er jeg slet ikke med.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe