Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål til avlskyndige: Hængende vinger  (Læst 6441 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Spørgsmål til avlskyndige: Hængende vinger
« Dato: 29 Oktober , 2011, 21:22 »
Jeg har opdaget, at to af mine haner (der helst skal være flotte til weekend'ens udstilling) har vinger, der hænger mere nedad end normalt.

Jeg har lagt mærke til det i nogle dage nu, og det er hele tiden - ikke kun når de er "trætte" eller "slapper af"

Er det normalt - eller er det et problem? Er det tegn på en eller anden svaghed?

Jeg har vedhæftet billeder af de to - og det er værst på den sidste. Håber, man kan se, hvad jeg mener.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Spørgsmål til avlskyndige: Hængende vinger
« Svar #1 Dato: 29 Oktober , 2011, 21:30 »
Nu er det selvfølgelig befjering der er kardinalpunktet hos Silker. Men vinger skal bæres uden at være hængende. Altså såkaldte "Bantam vinger" er en A-fejl.

Susanne

• Gæst
« Svar #2 Dato: 29 Oktober , 2011, 21:35 »
Nejnejnej  :o

Hvor komme det fra? Ingen af forældrene har "bantamvinger" ?

For søren da! Pyh!! Må kigge grundigt på de andre i morgen. Jamen altså! Jeg har jo meldt dem til  >:(

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 29 Oktober , 2011, 21:42 »
Jeg forstår ganske udmærket, Susanne, at du syntes det er underligt hvorfra det kommer. Men selvom du med sikkerhed og ved selvsyn ved at forældre dyr ikke har disse "bantamvinger" så er dette en ret arvelig lidelse, hvis man kan kalde det sådan (for det er jo trodsalt ikke en sygdom), som godt kan springe et led over. Og hvis nu begge forældrene har "lidelsen" i sit ophav, ja så er det man pludselig løber ind i problemerne.

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #4 Dato: 29 Oktober , 2011, 21:50 »
Hvor ærgerligt, Susanne. Og undskyld, det er ikke for at dreje din tråd i en anden retning, men tillad mig at spørge om det ikke er det der er problemet hvis man ser stort på at avle med nært beslægtede (som jeg synes at forstå er cotume inden for avlsarbejde). Det vil jo netop være problematisk ved alle de autosomalt recessive lidelser (som dette måske kunne være)??? - Tak iøvrigt for en tråd om avlsspørgsmål, Susanne. Jeg håber, du alligevel får en god udstilling med dine smukke Silker!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #5 Dato: 29 Oktober , 2011, 22:07 »
Måske, Dorte, men jeg ved ikke noget om det. Har aldrig hørt udtrykket før - eller at hængevinger fandtes.

Jeg overtog en stamme sidste år, hvor der var en del indavl og har i år skaffet blodfornyelse, så ingen af kyllingerne kommer fra en hane, der er i familie med hønerne. Men hønen eller hanen fra sidste år kan godt være fra en stamme bestående af nært beslægtede.

Pyh da - sikke et problem. Mon hønerne også kan have det? jeg må virkelig ud og tjekke i morgen  >:(

Jeg må også hellere tjekke mit avlsskema og se, hvem der præcis er forældre til disse to haner - med henblik på næste års avl. Der ER altså meget at lære endnu  ???

Susanne

• Gæst
« Svar #6 Dato: 29 Oktober , 2011, 22:33 »
Nu har jeg haft "standarden" fremme, og her står under racekendetegn, at vingerne skal være "ret løst båret uden at være hængende"

Mon ikke det er knap så vandret som hos f.eks maranerne, som skal have vingerne "båret tæt til kroppen og godt foldede...."

Og der står intet uder A-fejl om bantamvinger eller hængende vinger hos dværgsilkehøns. Så måske den på det øverste billede kan gå an alligevel  ?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 29 Oktober , 2011, 22:44 »
Aldrig dømme 100 % ud fra et billede.

Men det er rigtigt at især hanen på billede to har meget lodrette vinger.

Men begge haner står nu også meget oprejste på billederne.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

• Gæst
« Svar #8 Dato: 30 Oktober , 2011, 09:04 »
Tak for svar, Lene  :)

Jeg kan dog ikke helt finde ud af om de to er udstilling-uegnede eller ej  ???

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 30 Oktober , 2011, 20:01 »
Så tag dem med på udstillingen...og se hvad der sker.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

• Gæst
« Svar #10 Dato: 30 Oktober , 2011, 23:35 »
Tak for svar  /o

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #11 Dato: 30 Oktober , 2011, 23:51 »
Hej

Ro på Susanne, det er ikke en fejl, det kan fremkomme hvis de står meget oprejst, men når de kommer i bur og står og slapper af, vil det komme til at se alm, ud igen.

Det kan også have noget med ballancen at gøre, men frygt ikke, så længe dine høner ikke viser tegn på hængende vinger sker der ikke noget.

Tommy

Susanne

• Gæst
« Svar #12 Dato: 31 Oktober , 2011, 07:45 »
Hej

Ro på Susanne, det er ikke en fejl, det kan fremkomme hvis de står meget oprejst, men når de kommer i bur og står og slapper af, vil det komme til at se alm, ud igen.

Det kan også have noget med ballancen at gøre, men frygt ikke, så længe dine høner ikke viser tegn på hængende vinger sker der ikke noget.

Tommy

Tak, Tommy - så er jeg rolig igen :D