Vi har nok noget nær jordens bedste nabo, som hjælper med en hel masse. Hjælpen går selvfølgelig også den anden vej.
Da jeg aldrig havde prøvet at slagte, "tage ud" m.m. og min mand er en kylling

jamen så tilbød naboen, at jeg da bare skulle sige til, det skulle aldrig vare at få ordnet det.
Så i aftes var jeg ude og plukke de dødsdømte ned fra pinden. Det er da lidt svært at vælge hvem som skal leve. Et par var helt klart dødsdømte, da de havde jaget eller sprunget på børnene.
Den heldige blev ikke den smukkeste, men til gengæld ham, som med sikkerhed ikke har været efter børnene. Vi skulle jo helst alle kunne være i haven på samme tid

.
Vores hønsehold er af en overskuelig størrelse, så 5 stk var der kun til slagt. Naboen må siges at være rutineret. Jeg prøvede også at føre øksen en enkelt gang, men overlod den hurtigt til ham igen. Det skal helst foregå så hurtigt som muligt, syntes jeg. Men det er nu rart at kunne selv også.
Men når man finder ud af hvor nemt sådan noget rent faktisk er, ja så får man "blod på tanden". vi sad over den efterfølgende øl manden, naboen og jeg og lagde planer om gæs og ænder i tillæg til hønsene og så en årlig fælles slagtedag. For det er da skønt med mad med god samvittighed. Men de 4 vi selv kom i fryseren rækker jo ikke langt, så jeg håber på en skruk høne eller to til foråret

.