Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: giver hønsemøj brændenæller?  (Læst 2023 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone Knap

• Bruger
Sv: giver hønsemøj brændenæller?
« Svar #15 Dato: 29 Oktober , 2011, 23:01 »
det er er spild af tid at give gødning til haven nu. den gør ingen gavn, og det meste bliver udvasket. Smid det i komposten, så har du en god ½-komposteret jord til foråret, som også virker som jorddække. grøngødning er rigtig nok for sent at så nu, så det bedste er at gøre ... ingenting...næsten. I stedet for grøngødning kan man dække jorden med visne blade f en hver art. Dem, der falder fra træerne, toppene fra de sidste rodfrugter og lign.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #16 Dato: 30 Oktober , 2011, 07:29 »
snakkede med nin far , gammel bonde, næringsstofferne i møg er bundet og frigives langsomt, så han mente ikk jeg skulle overdække mine højbede om vinteren for at undgå udvaskning, og evt halm er jo dejlig omsat til foråret, når det kommer i nu her, evt ireterende halm forsvinder med ukrudtsbrænderen, efter det er gravet, så er det igen nemt at rive og luge.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #17 Dato: 30 Oktober , 2011, 07:30 »
Hvis du har kapilær kasser i dit drivhus, skal du IKKE lade dine høns gå der, for så har du ingen kasser mere, det står øverst på deres spise seddel, også på muskusændernes  ;)
Tror du ikke kun, det er når de ikke har andet at lave, Jytte? Jeg ved at mange "gamle" avlere bruger det som beskæftigelsesterapi i de perioder, hvor de har rigeligt med store kyllinger. Men selvfølgelig, hvis hønsene er lukket inde i et hønsehus, vil de sikkert ødelægge kapillærkasserne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 30 Oktober , 2011, 10:08 »
ha ha ha jytte :-) jeg har taget kasserne i stalen for vinteren :-)

jeg synes virkelig det er dejligt at høre jeres erfaringer med at bruge hønsemøj :-) jeg har ingen kompost da vi har dræbersnegle og de vil bo og ligge æg i komposten (har prøvet) så jeg køre møj fra høns og kaniner ned til en landmand jeg kender (har 40 kaniner)

men synes bare det kunne være rart at bruge...mit jord trænger virkelig til nærring så nu vil køre jeg møj fra hønsene i køkkenhaven og så få fræst det gødt ned :-) det får så igen til foråret :-)

er hønsemøj godt til jordbær?? for har nogle højbede med jordbær de rogså kan bruge noget mere næring :-)

0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 30 Oktober , 2011, 10:20 »
Tag og læs en tur på wikipedia angående gødning og næringsstoffer, de er super interessante :)

Nedestående er dem som jeg synes giver det bedste overblik over det:

http://da.wikipedia.org/wiki/G%C3%B8dning

http://da.wikipedia.org/wiki/Naturg%C3%B8dning

http://da.wikipedia.org/wiki/C/N-forhold

http://da.wikipedia.org/wiki/Humus

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #20 Dato: 30 Oktober , 2011, 12:10 »
Jeg tror, du skal bruge kaninmøg til jordbær. Ellers får du mere plante end bær. Hvilket i øvrigt også gælder tomater.
Vi har altid lagt blandet, halmet gødning på højbedene om efteråret. De små halmrester kan snildt rives af om foråret - resten af arbejdet har regnormene gjort i vinterens løb. Jorden er gennemhullet og velventileret - og supergødet med langtidsvirkende næringsstoffer (det er jo netop ikke hurtigtvirkende kunstgødning). Samtidigt er jorden så gennemarbejdet af de små fyre at man kan stikke en arm 40-50 cm ned uden besvær.
Ang. dræbersnegle, så kunne du jo lave en "hønsefræser" og sneglebekæmpe biologisk, se evt. John Seymours "Håndbog i Selvforsyning". Det er da at køre guld på naboens mødding, det du gør nu ::)....
Når nu vi er ved det, så har min mand ødelagt et helt hold tomatplanter ved at give opløst hønsemøg "for at få lidt farve på dem". Det fik de da også: vissengul :o. Rødderne var svedet helt af.
Her har vi næsten ikke dræbersnegle mere. Fritgående høns og nogle råger, krager og skader gør kål på dem. Pindsvin kan det samme men er ved at være sjældne.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 30 Oktober , 2011, 13:34 »
Og lige får at tilføje på emnet:
http://da.wikipedia.org/wiki/Kompost

Umiddelbart så er det bedste man kan gøre er at kompostere sin gødning/jord/plante rester, før man tilsætter den sine planter. Så får man en sund blanding til planterne, og ikke bare et koncentreret "produkt".

Fra wiki:
Temperaturen er svær at styre. Det kræver megen omhu med vanding, kalkning og omstikning. Det kan også være afgørende at give materialet et isolerende lag udenpå. Det kan f.eks. være et tyndt lag jord eller nogle vintermåtter. Vigtigt er det i hvert fald at få temperaturen helt op i nærheden af de 70 grader. Ellers vil komposten rumme alt for mange ukrudtsfrø og muligvis også en del skadelige organismer.

Når disse forhold er i orden, foregår nedbrydningen forbavsende hurtigt, og man kan - efter behov - afslutte processen når materialet er halvt omsat. Produktet er lysebrunt og smuldrende, men man kan stadigvæk se, hvad der var udgangsmaterialet. Dette produkt bør man betragte som et jordforbedringsmiddel, der ikke giver nævneværdigt meget mineralsk stof fra sig.

Man kan også vente, indtil komposten er færdigt omsat. Det kan ses ved, at produktet er mørkt eller næsten sort. Udgangsmaterialet er forvandlet til uigenkendelighed, og temperaturen er faldet ned til meget tæt på omgivelsernes temperatur. Dette produkt bør man betragte som en gødning med et meget højt indhold af kalium og fosfor, men med et beskedent indhold af kvælstof.

Hvilket svare på ukrudtsfrø i hønsemøg :)