Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Orpington, æg hvornår?  (Læst 1576 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jane Nygaard Pedersen

• Passiv bruger
Orpington, æg hvornår?
« Dato: 28 Oktober , 2011, 21:08 »
Jeg vil gerne spørge i andre med orpington, hvornår har jeres begyndt æglægning, vores er 22 uger, så det kunne være lidt sjovt at høre hvornår de normalt begynder, jeg ved godt at årstiden spiller også ind, men kom endelig med jeres egne erfaringer  :D

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Orpington, æg hvornår?
« Svar #1 Dato: 28 Oktober , 2011, 21:21 »
Det kommer meget an på en selv, hvornår de begynder at lægge æg. Hvordan man fodrer (med hvad) og lys eller ej.
Hvis man gør det hele optimalt, vil jeg mene at Orpington kan komme i æglægning når de er ca. 6 mdr.
Jeg giver ikke lys før sidst i december, for så starter de æglægningen i løbet af januar, hvor jeg starter med at samle rugeæg. Og det nytter jo ikke at krudtet er gået af dem inden den tid. Jeg skulle jo gerne samle rugeæg fra højtydende høner i henved 3 mdr.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Oktober , 2011, 23:18 »
Jeg kunne godt tænke mig at vide om hvor gamle jeres der lige er begyndt at lægge æg er, så kan jeg "måske" regne lidt med hvad mine måske gør, de har jo oplevet de samme vejr skift som mine.  ;)

Vi tænder lys kl 5-8 og 18-22, de får ½ æglægnings og ½ hvede, håber at nogen har nogle brugbare erfaringer  :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 28 Oktober , 2011, 23:37 »
Jeg ville nok læse Rudy's svar én gang mere.  ;)

Rudy har m a n g e Orpington.
Mvh
Erik Andersen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Oktober , 2011, 23:41 »
Jeg ville nok læse Rudy's svar én gang mere.  ;)

Rudy har m a n g e Orpington.

Det var besttemt ikke for at forkaste Rudy´s svar  ;) men mere for at høre hvad andre gør, og hvad de får ud af det, jeg skal ikke tage rugeæg fra, bare spise dem, så jeg vil gerne have æg NUUU eller så hurtigt som muligt  ;D

Tak for svar, Rudy  /o

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 28 Oktober , 2011, 23:53 »
så jeg vil gerne have æg NUUU eller så hurtigt som muligt  ;D

Jamen det er fuldt forståeligt. Det bliver så måske ikke lige 'NUUU', men det bliver med garanti 'så hurtigt som muligt'.  ;D ;D

Jeg har 3 høner fra april i år som, på trods af noget nær optimale forhold, ikke synes at være gået i gang med æglægning endnu. Så tålmodighed. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 28 Oktober , 2011, 23:59 »
Elsker i øvrigt udtrykket 'det vil blive gjort så hurtigt som muligt'.  Dejligt politisk, og alle politikere bruger det konstant. Oversat til almindeligt dansk betyder det 'det rager mig en høstblomst'.  *f *f *f
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 29 Oktober , 2011, 08:15 »
Mine dværg maran som er fra i år er så småt begyndt at lægge æg. Det er selvfølgelig en anden race, men giver måske et fingerpeg.
Mine går frit i haven og de har ikke ekstra lys.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 29 Oktober , 2011, 11:37 »
Orpington kan nemt runde de 8 mdr. før de begynder æglægning..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 Oktober , 2011, 13:00 »
Mine startede da de var 6 mdr. :)
Anja Østedgaard

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #10 Dato: 29 Oktober , 2011, 13:01 »
Ja, Erik, skønt med udtalelserne som forsøger at dække alt af. Jeg havde på et tidspunkt en ansat på Reklamebureauet, som altid kom med bemærkningen når der var læst korrektur på en stor sag: JEG kunne ikke finde nogen fejl  :-\    - og så er man jo ikke helt rolig, for der kan  s a g t e n s  findes fejl af andre kunne man så frygte   ???

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 29 Oktober , 2011, 13:17 »
Kan se at jeg må være tålmodig lidt endnu  :(

God sammenligning med politik, der kagles, gales og ingen ved hvornår det længe lovede endelig sker  ;D

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 29 Oktober , 2011, 15:52 »
Mine fra maj sidste år begyndte lige som vi skiftede fra januar til februar i år. Vore ældste høne vi selv har ruget ud (den eneste der har overlevet rævens besøg af de to første kuld) er fra sidst i april, og jeg er ret sikker på at hun lagde sit første æg først på ugen, vi har ikke set flere siden.

Mine er gul/sortsømmet orpington som jeg sidste år købte hos Rudy, dem fra i år er kyllinger deraf.

De to gule mener jeg var et par uger længere om at komme igang i vinters
Venlig Hilsen

Heidi

1.3.28 Gul/Sortsømmet Orpington
0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
1.4.(1.1) shetlandsponyer
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever