Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp - ukendt sygdom blandt mine store kyllinger  (Læst 8520 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

  • Gæst
Hjælp - ukendt sygdom blandt mine store kyllinger
« Dato: 07 ſeptember , 2008, 18:55 »
Jeg havde ni store dværg-wyandot-kyllinger i forskellige aldre, og nu  har jeg pludselig kun otte og snart har jeg bare syv, og..............???????

Den første fik hovedet hugget af i sidste uge fordi den i løbet af et par dage blev så usikker og vaklende på benene, at den til sidst slet ikke kunne gå.

Nu er der en mere, der har samme symptomer, og hvis den ikke har det bedre i morgen, ryger hovedet på den også.


Er der nogen, der ved, hvad det er?

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Hjælp - ukendt sygdom blandt mine store kyllinger
« Svar #1 Dato: 07 ſeptember , 2008, 19:18 »
Nej ikke umiddelbart  :( Men hvordan ser de ud, buler de ud i/på hovedet eller  ???
Grunden til jeg spørger, er at jeg havde en hane, der pludeselig -over øjet - fik en bule som stille og roligt blev større, han havde det dog fint i et langt stykke tid og opførte sig normalt, men pludselig en dag kunne han ikke stå på benene og så var der jo kun øksen  :(
Vi regnede med det var en byld eller hjerneblødning. Og var ikke så erfarne i høns, nu ville jeg nok ha gjort kort process noget før...

Kan det (og findes der) nervesygdom hos høns  ???

Mere kan jeg desværre ikke hjælpe dig  :(

Håber ikke det fortsætter i din flok!
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hjælp - ukendt sygdom blandt mine store kyllinger
« Svar #2 Dato: 07 ſeptember , 2008, 19:39 »
Kan det være Mareks (hønselammelse)
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=16
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Susanne

  • Gæst
Sv: Hjælp - ukendt sygdom blandt mine store kyllinger
« Svar #3 Dato: 07 ſeptember , 2008, 21:02 »
Jeg har læst artiklen om Mareks' sygdom (hønselammelse) (tak Finn Jensen)(og Susanne Hansen)

Det ligner til forveksling.

Den kylling, som forleden blev slagtet, lå præcis som på billedet i artiklen.
Jeg bemærkede ingen udvoksninger på hovedet (Dorte)  Det har jeg heller ikke set på den, der nu er angrebet.

Og nu til spørgsmålet, som jeg frygter svaret på:

HVIS det er hønselammelse - skal jeg så aflive hele hønseholdet?

Jeg har foruden de store dværg-wyandot-kyllinger (som jeg skulle af med alligevel) en flok røde dværg-silkehøns plus hane plus store kyllinger (atten individer ialt) som jeg under ingen omstændigheder skulle af med.

Jeg kan læse, at helbredelse ikke er mulig.

Kan jeg evt. bare beholde de voksne individer og så vente f.eks to år før der bliver udruget kyllinger igen eller er jeg bare ude i et desperat tanke-eksperiment for at undgå at aflive hele flokken? Jeg kan næsten ikke bære tanken!

De bor alle i samme hønsehus, og to af silkehønsene har faktisk ruget nogle af wyandotkyllingerne ud.

Jeg er parat til at gøre næsten ALT for at beholde silkehønsene.





 




Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp - ukendt sygdom blandt mine store kyllinger
« Svar #4 Dato: 07 ſeptember , 2008, 21:35 »
Jeg har lige læst artiklen, det er dog en grimmer en!  <B <R
Stakkels dig, Susanne og selvfølgelig dine høns.  <W
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Hjælp - ukendt sygdom blandt mine store kyllinger
« Svar #5 Dato: 07 ſeptember , 2008, 22:13 »
Hej

Hvis det er hønselammelse så vil det komme hos hønerne, især når de nærmer sig æglægningen, det er ikke alle racer som rammes lige hårdt, jeg har kun haft få silkehøns som har haft det og det samme med mine fodbefjeretdvæg som jeg har haft, her fik jeg ikke lammelse på mine dyr men dem som opdrættren i jylland havde, fik det alle og døde, så hvad der gør det ved jeg ikke, man kan få vaccine mod det og de skal vaccineres lige når de klækker eller skulle det ikke hjælpe.

Det kan også være noget forkøelse som har sat sig til betændelse i hjernen, det har jeg samme tide på mine silkehøns og de har så væltet rund som om de var fulde og til sidst bare ligge på gulvet og ikke nogle ting og så har jeg aflivet dem.

Tommy 

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hjælp - ukendt sygdom blandt mine store kyllinger
« Svar #6 Dato: 08 ſeptember , 2008, 06:33 »
Hvis det er Mareks, så er det sandsynligvis sådan at dine voksne høns har modstandskraft overfor den virus (da de ikke har symptomer), mens dine wyandot-kyllinger ikke har nogen modstandskraft. (jeg læser det sådan at æggene kommer udefra). Hvis det er sådan, så vil en del af wyandotkyllingerne gå til, mens dem der overlever vil være resistente.

Du kan kontakte en dyrlæge, for at få afklaret om det er Mareks. Hvis det er så kan nye kyllinger vaccineres. Her er nogle der har kendskab til fugle. Det er langtfa alle dyrlæger der ved noget om det
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,2095.0.html

I mine øjne vil det være en fejl at slå dyrene ned, for du får nogle høns der er modstandsdygtige over Mareks og den virus kan være i nabolaget i mange år, så du risikerer bare at købe nye høns som så får den, hvis de er modtagelige overfor Mareks, men det er bare min mening..

Men du bør nok gøre opmærksom til dem der køber dine dyr, at du har Mareks skjult og ikke sælge til folk der har høns i forvejen for du risikerer at smitte de "gamle" høns i besætningen. Derimod er der ingen risiko ved rugeæg.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Susanne

  • Gæst
Sv: Hjælp - ukendt sygdom blandt mine store kyllinger
« Svar #7 Dato: 08 ſeptember , 2008, 07:57 »
Tak Finn - det var da et svar, jeg blev glad for.
Så behøver jeg ihvertfald ikke at udrydde hele besætningen.
Og det lyder jo logisk og forståeligt.

Jeg vil holde øje med den kylling, der er angrebet, i løbet af dagen.
Den skal selvfølgelig ikke ha lov at lide unødigt.
Jeg kan se at den nærmeste dyrlæge, som bliver anbefalet er i Aarhus N, og jeg bor i nordvestjylland mellem Løkken og Blokhus - så det blir svært lige at smutte derned på almindelige arbejdsdage.

Men jeg overvejer lige strategien.
Tusind tak for hjælpen

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Hjælp - ukendt sygdom blandt mine store kyllinger
« Svar #8 Dato: 08 ſeptember , 2008, 09:16 »
Hej.
Jeg havde også en gang en lille fætter, der gik mere og mere underligt. Jeg ved stadig ikke helt, hvad der ramte ham. Men jeg ved, at han ragede alt dårligt til sig. Og han blev hele tiden overfaldet af utøj. Hvilket jeg tror, i længden gjorde ham så svag, at han blev aflivet.
Er du hundrede procent sikker på, at de ikke har utøj?
Og så kan jeg huske, da der var massehysteri omkring fugleinfluenza, at man kunne fryse fuglene ned, og så sende dem med posten... Er det en mulighed, at du sender den allerede døde til Århus?
Eller måske kan en lorteprøve fra en levende? Jeg ved ikke, hvordan man tjekker for Mareks, kan du nok høre... ::)
Alt mulig held og lykke og god bedring herfra!

Susanne

  • Gæst
Sv: Hjælp - ukendt sygdom blandt mine store kyllinger
« Svar #9 Dato: 08 ſeptember , 2008, 12:31 »
Ja, der er mange spørgsmål.

Og tak for de venlige tanker, Helle skøtt.

Jeg er sikker på, at det ikke er utøj (næsten 100 %)
Har tjekket alt, hvad der kan tjekkes.

Nej den første kylling, der blev slagtet er "bortskaffet med dagrenavationen"

Men jeg har fået en MEGET vigtig oplysning på en pm - nemlig at silkehøns IKKE kan blive ramt af Mareks'.
Og det er da den bedste oplysning jeg endnu har fået.

Så jeg vil se hvad der sker med Wyandotterne. Måske aflive alle otte og så glæde mig over min fine silkehønsebestand.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Hjælp - ukendt sygdom blandt mine store kyllinger
« Svar #10 Dato: 08 ſeptember , 2008, 12:38 »
Mareks undersøges fortrinsvis ved blodprøver. Blodprøven kan tages af en dyrlæge, hvilken som helst dyrlæge kan gøre det. Blodet køles ned og sendes til DFVF i Århus Hangøvej 8.
En blodprøve koster et par hundrede kroner ca.
Man måler de såkaldte titterværdier, som er antistoffer mod sygdommen. Det betyder at dyret, hvorfra blodprøven er taget, skal ha været smittet i omkring 2 uger før der kan måles sikre titterværdier.
Hvis man skal undersøge for selve virus, laver man PCR-test. Her finder man DNA som kan sige om dyret er smittet. Jeg er ikke sikker på om DFVF kan lave PCR på Mareks, men det kan man spørge dem om.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hjælp - ukendt sygdom blandt mine store kyllinger
« Svar #11 Dato: 08 ſeptember , 2008, 13:46 »
Men jeg har fået en MEGET vigtig oplysning på en pm - nemlig at silkehøns IKKE kan blive ramt af Mareks'.
Og det er da den bedste oplysning jeg endnu har fået.
Den er desværre forkert. Næst efter Sebright, så er den race som er mest udsat for Mareks nemlig silker. Det er almindelig kendt, så den PM lyder mærkelig.

Men sålænge du ikke har fået det undersøgt ved en dyrlæge, så er der jo stadig andre muligheder end Mareks.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Susanne

  • Gæst
Sv: Hjælp - ukendt sygdom blandt mine store kyllinger
« Svar #12 Dato: 09 ſeptember , 2008, 08:39 »
Ja, det er klart, at der er andre muligheder end Mareks. Det kan jeg slet ikke vurdere ud fra et enkelt tilfælde.

Og mens vi har udvekslet viden og synspunkter har jeg løbende holdt øje med nummer to dvær-wyandot-kylling, som havde samme symptomer.

Her til morgen går den faktis lidt mere sikkert på sine ben - selvom det stadig ser ud som om den mangler sin tiltrængte spadserestok - igår tænkte jeg da på en rollator.

Og forhåbentlig blir den helt rask af sig selv.

Hvis flere udviser symptomer eller hvis den ene får det værre, vil jeg få taget en blodprøve  hos vores lokale dyrlæge (tak for tippet MartinJ ) Det er da en overkommelig indsats, der skal til.

Og om hvorvidt silkehøns kan får Mareks´eller ikke - (to vidt forskellige oplysninger gør mig jo lidt forvirret) må jeg jo søge lidt videre på nettet - evt. på udenlandske sider.

Tak for hjælpen!

Susanne

  • Gæst
Sv: Hjælp - ukendt sygdom blandt mine store kyllinger
« Svar #13 Dato: 09 ſeptember , 2008, 09:00 »
Ja, det var rimelig hurtigt undersøgt. Jeg googlede blot silkies og Mareks disease. Og frem kom den ene side efter den anden, der kunne fortælle om at silkehøns var ekstra udsat for denne sygdom.

Så Finn - du havde desværre ret. Pokkers!