Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mus, måske rotte  (Læst 14183 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lolland

• Passiv bruger
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
Mus, måske rotte
« Dato: 28 Oktober , 2011, 09:50 »
I går da jeg kom ud i hønsehuset så jeg en mørk skygge løbe under en af kasserne, og jeg skyndte mig efter, og så her gulvet var lidt ødelagt, og der var et hul, med en del jord omkring.
Jeg har støbte gulve der, men noget af det er ikke vildt godt. Mit spørgsmål er, kan jeg lave noget tyndt cementblanding, og fylde i det hul, og så evt smide et lag af samme blanding over, hvor gulvet er lidt dårligt?
Jeg håber godt nok ikke det var en rotte, dem er jeg ikke så vild med at fodre på.

Jeg har fodretårne og fodrer kun med foder i hønsehuset, grønt får de udenfor, men ikke så der ligger derude, de får kun det udenfor som de spiser i løbet af dagen.
Alt mit foder står i lukkede tønder. Hvordan kan jeg reduksere at fodre på de udbudne gæster? Det er vel næsten en umulighed, er det ikke?  ???
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

bly viol

• Gæst
Sv: Mus, måske rotte
« Svar #1 Dato: 28 Oktober , 2011, 09:57 »
vi knuser altid en flaske og putter i hullet også cement ovenpå . så kommer de ik den vej mere . tror du gør alt hva du kan for ik at inviterer dem . men det kan nok ik helt undgåes at der kommer lidt små venner i løbet a vinter . vi har 4 katte gående i stalden . så de tager dem og problemer har vi aldrig haft med det

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #2 Dato: 28 Oktober , 2011, 09:57 »
ring lige til din komunale rottemand se komunens hjemmeside, du har betalt over skatten, og du skal ha hullet stoppet , gerne med cement, ikk for tyndt , men stamp og tryk ned i hullet, men først ring til rottemanden og regn med at du skal ha en rottekasse stående en tid

Offline Lolland

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Oktober , 2011, 10:03 »
Ja, vil jeg gøre. Men der kan vel ikke stå en rottekasse inde hos hønsene?
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 28 Oktober , 2011, 10:24 »
jooo, den kan hønsene ikke komme i, med mindre du har helt små kyllinger  ;)

Jeg slås osse med rotter og mus, men rotterne bli'r som regel udenfor staldbygninger fordi vi har ande- og gåsehus de kan hærge istedet. Musene piler rundt hos hønsene...

Jeg har 8-9 kasser stående med fedt"bomber" i.

Offline Lolland

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 Oktober , 2011, 10:40 »
Det jeg tænkte på er, om hønsene kunne finde på at æde en måske død rotte, som har indtaget gift? jeg vil så nødigt der sker mine høns noget.
Står boksen i nde hos hønsene er risikoen, vel også for en rotte dør af giften og ligger derinde, og så måske de begynder æde den.
Hilsen Britta

0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 28 Oktober , 2011, 10:42 »
Hvis man nu ikke er til gift, men en mere økologisk bekæmpelses-metode overfor mus og rotter, kunne løsningen være en flok katte  ;)
Vi har en hel del gårdkatte (begge køn neutraliseret for at bestanden ikke skal eksplodere) og ser aldrig mus og rotter, på trods af at der står/ligger i tons vis af diverse slags foder i forskellige staldlænger.
Ser en gang imellem en at de store katte have tage en rotte. Det glæder mig, for så ved jeg at en nyankommen strejfer ikke får lov at etablere sig  /o

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 28 Oktober , 2011, 10:46 »
Der er ikke stor sandsynlighed for at rotten lægger sig ved kassen for at dø. Der er i hvert fald lige så stor risoko for den lægger sig i hønsehuset selvom kassen står i haven  ;) Jeg har ikke set mine høns gnaske i de rotter jeg har fundet, til trods for jeg har fundet en stiv sag i hønsehuset. Den havde ligget der 1 døgn i hvert fald...

Det ta'r jo noget tid for giften at virke, ellers ville de ikke æde det  ;) jeg finder rotterne rundt omkring i haven, sådan at de har været på vej...men ikke kunne mere...

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #8 Dato: 28 Oktober , 2011, 10:55 »
du kan altså oss stille smæk fælder i rottekassen, så hønsene ikk kan komme til den, hvis man bruger de gammeldags skal de trimmes så de let går af, gælder oss mus. og gør den fast til spydet i rottekassen

karina dj

• Gæst
« Svar #9 Dato: 28 Oktober , 2011, 11:03 »
Jeg får ikke plads til en rottesmækfælde i kommunens plastrottekasser  ???

Hvilken smækfælde kan være i den ?

Offline Lolland

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 Oktober , 2011, 11:13 »
Rudy, Schæferholm
Katte er desværre ikke muligt da jeg har en hund, som går i blodrus og maltraktere katte ( ikke noget jegh ar lært ham, det er forrige ejer, overtog ham voksen)
Ja, men så må jeg igang. Øv, øv. Men havde nu heller ikke regnet med jeg ville gå helt fri for de små gnavere.
Hilsen Britta

0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #11 Dato: 28 Oktober , 2011, 11:14 »
I en rottefælde som der ligger gift i dør dyret ikke med det samme, men spiser giften og løber tilbage hvor den kom fra og dør der.
Giften skal først optages af kroppen og der går et stykke tid før dette sker. Det samme ker hvis man bruger musekorn mod mus.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #12 Dato: 28 Oktober , 2011, 12:20 »
Vores kommunale rottemand lægger gift i og ved hullet, hvor rotten har gravet sig igennem gulvet.. Når vi kan se giften er spist, fylder vi hullet med glasskår og cement/beton  /o
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #13 Dato: 28 Oktober , 2011, 12:30 »
så må du selv investere selv ville jeg vælge en stor trådfælde da den muligvis oss kan ta en løssluppen mink hvis der kommer en sådan forbi, vigtigt når der arbejdes med flæder, brug gamle slidte beskidte havehandsker, uden huller, så fældenikk kommer til at lugte af dig, rosin som mading, har mange held med

Offline Klausen

• Bruger
« Svar #14 Dato: 28 Oktober , 2011, 22:10 »
Er det rotter du har har du pligt til at melde det til kommunen.

Men føj for trælse dyr at få besøg af, har selv prøvet, enden blev at gulvet blev banket op og der blev støbt nyt sokkel under huset og så et nyt gulv.