Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æglægning på skidebrættet??  (Læst 3605 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MiniMona

• Passiv bruger
Æglægning på skidebrættet??
« Dato: 28 Oktober , 2011, 08:43 »
Hej alle hønsevenner...

Så er der nyt dilemme i hønsegården...  :(

Fik 19 små kyllinger i juni måned, hvoraf vi nu har slagtet nogle stykker af dem sidste weekend... Heriblandt 3 haner.
For en måneds tid siden fik jeg 2 kyllinger som var begyndt at lægge æg.
De lagde begge to æg til at starte med, i reddekassen som de jo skal. Men den ene lagde kun 2 æg, de første 2 dage, og så har den ikke lagt nogen siden... Hvordan søren kan det nu være? Det var selvfølgelig den som lagde de største..  :( Typisk...

Den anden har lagt et æg HVER dag siden jeg fik hende i reddekassen som den skal. Men de sidste to dage har den lagt dem på skidepinden, hvilket jo har resulteret i de lander på skidebrættet og går i stykker... Det er jeg da ikke helt tilfreds med altså...  :)

Hvorfor begynder den at lægge dem på skidepinden? Er det fordi jeg har både sagsmuld og halm i reddekassen? Før havde jeg kun halm, men da jeg gjorde hovedrent i weekenden efter slagtningen prøvede jeg at putte sagsmuld under halmen. Så hun har altså lagt 3 æg mens der har været sagsmuld i... Forstår det ikke...
Kan det have noget med at gøre vi har slagtet førehanen måske? Vi har beholdt en enkelt hane...

Håber nogen kan komme med nogle råd til hvorfor den pludselig lægger dem det forkerte sted når den nu var så god til det, og hvorfor den anden slet ikke lægger nogen. De får æglægningsfoder fra land og fritid. Og plukker grønt til dem hver dag.

Mvh.
Den fortvivlede hønemor...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Æglægning på skidebrættet??
« Svar #1 Dato: 28 Oktober , 2011, 09:07 »
Jeg vil tro, at hun lagde æg de første par dage, fordi de æg allerede var "undervejs". Det er helt normalt, at høns holder en pause, når de bliver flyttet, og det er tænkeligt, at hun så efterfølgende er gået i fældning.
Det er faktisk hende, der har lagt æg hele tiden, der opfører sig lidt usædvanligt.
De æg, der er kommet på møgbrættet, er det vindæg eller almindelige æg med skal?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline MiniMona

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Oktober , 2011, 22:53 »
Det er helt normale æg.... Har det været helt fra start... Det ene smed jeg ud, da der var hul på, dog ikke så stort, og alt inden i var intakt og normalt... det andet ligger i køleskabet..
Hun ligger dem hver dag mellem 8 og 9 ca.
Ved godt de kan holde pause... Men over en måned?? Hvor længe kan hun holde pause?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 29 Oktober , 2011, 07:53 »
Det er nok ved at være på trapperne med æglægningen, tror jeg. Er det sådan, at hun har været ude, og så senere flyver op på siddepinden for at lægge æg? Eller kommer det dumpende, inden hun "står op".
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hønsefan999

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 Oktober , 2011, 08:39 »
Jeg tror din høne har gjort det, inden hun er "stået ud af fjerene :) " det gør mine høns også en gang imellem. Det kan være fordi at den bare ikke kunne "holde sig" ind til den var kommet ned i reden. det kan også være at den bare ikke vil ligge sig i reden pga orm/mider/noget andet. kik lige reden igennem.  ;)

Offline Sille

• Passiv bruger
  • Jeg har 13 høns og 1 hane
« Svar #5 Dato: 29 Oktober , 2011, 09:09 »
Det sker også en gang imellem hos mig - men jeg har et pænt lagt sand/grus på skidebrædtet, så æggene lander "blødt".
Hilsen Sille

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 Oktober , 2011, 10:07 »
Sæt lidt lys på i hønsehuset - så er dagen længere for dem - og de skal nok søge redekassen i stedet. Hos mig bliver der (fra idag  :) ) sat lys på. Jeg bruger en billig timer, så lyset tænder ved 4 tiden om morgenen, og slukker ved 8-9 tiden, når det er blevet lyst. Tænder igen ved 16 tiden til ved 8 tiden. På den måde får de en længere dag til at være aktive og spise i - og du får også flere æg. Jeg bruger bare en sparepære på 7 watt, den trækker ikke meget strøm.
Mvh Marianne

Offline MiniMona

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 29 Oktober , 2011, 20:46 »
Marianne M.N.:
Sætter du både lys inde i huset og i gården?

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 30 Oktober , 2011, 08:16 »
Nej, kun i huset  :)
Mvh Marianne