Hej alle hønsevenner...
Så er der nyt dilemme i hønsegården...

Fik 19 små kyllinger i juni måned, hvoraf vi nu har slagtet nogle stykker af dem sidste weekend... Heriblandt 3 haner.
For en måneds tid siden fik jeg 2 kyllinger som var begyndt at lægge æg.
De lagde begge to æg til at starte med, i reddekassen som de jo skal. Men den ene lagde kun 2 æg, de første 2 dage, og så har den ikke lagt nogen siden... Hvordan søren kan det nu være? Det var selvfølgelig den som lagde de største..

Typisk...
Den anden har lagt et æg HVER dag siden jeg fik hende i reddekassen som den skal. Men de sidste to dage har den lagt dem på skidepinden, hvilket jo har resulteret i de lander på skidebrættet og går i stykker... Det er jeg da ikke helt tilfreds med altså...

Hvorfor begynder den at lægge dem på skidepinden? Er det fordi jeg har både sagsmuld og halm i reddekassen? Før havde jeg kun halm, men da jeg gjorde hovedrent i weekenden efter slagtningen prøvede jeg at putte sagsmuld under halmen. Så hun har altså lagt 3 æg mens der har været sagsmuld i... Forstår det ikke...
Kan det have noget med at gøre vi har slagtet førehanen måske? Vi har beholdt en enkelt hane...
Håber nogen kan komme med nogle råd til hvorfor den pludselig lægger dem det forkerte sted når den nu var så god til det, og hvorfor den anden slet ikke lægger nogen. De får æglægningsfoder fra land og fritid. Og plukker grønt til dem hver dag.
Mvh.
Den fortvivlede hønemor...