Nej, for Bek. 1517 siger at kommunen kan lave forskrifter der regulerer dyrehold yderligere.
§ 18. For at
forebygge forurening eller uhygiejniske forhold kan kommunalbestyrelsen, eventuelt inden for nærmere angivne geografiske områder i kommunen, vedtage lokale forskrifter om
2) dyrehold som nævnt under § 6, stk. 2, i byzone- og sommerhusområder, herunder forbud mod visse former for dyrehold i bestemte områder.
Så vidt jeg kan læse mig til gælder det kun i miljøhenseender.
Jo, det står i bekendtgørelsen at der ingen klagemulighed er. Hvis man ikke er enig i et påbud, så er det en retssag..Bøden er typisk på 5000 kr for at overtræde reglerne
Jeg ser jo nok hvad der står i bekendtgørelsen. Men fordi jeg laver en bekendtgørelse der proklamerer at 2+2 fremover er 5 betyder det jo ikke at alle skal overgive sig og blot affinde sig med det.
Der findes EU regulativer om mangfoldiggørelsen af racer (Finn -Du har selv tidligere henvist til dette regulativ) så der skulle være muligheder for at 'påklage' en kommunal afgørelse, ihvertfald i enkeltsager, hvor der er tale om avl af racefjerkræ, til højere instanser.
Jeg tog punktet med fordi jeg fandt at kommunens postulat virkede arrogant og meget udemokratisk, dvs 'Jeg alene vide...'
Ja, også ifølge bekendtgørelsen. Men det gælder faktisk ALLE dyrehold, katte, kaniner, heste osv. (sålænge de er ikke-erhvervsmæssige) Det gælder også i landzone.. Igen, hvis man ikke er enig, så er det en retssag.
'Medfører et ikke-erhvervsmæssigt dyrehold, tilhørende stalde og lignende samt anlæg m.v.
væsentlige gener, forurening eller risiko for forurening, kan kommunalbestyrelsen meddele påbud om foretagelse af afhjælpende foranstaltninger.'
Der synes at være en '
væsentlig' forskel mellem Bek 1517 og regulativet fra Vordingborg kommune.
Mit ovenstående kan virke lidt pedantisk, eller udfordrende. Sådan er det bestemt ikke ment. Jeg er ikke inde i nær så mange af reglerne omkring fjerkræ- og dyrehold, som feks Finn (jeg tager hatten af for din indsigt Finn
, uden dig ville vi ofte være på Herrens mark, som man siger).
Så jeg tilbyder blot at være med til at udfordre disse skrivebordsregulativer, støbe kugler, om man så må sige.
Jeg arbejder selv ofte med diverse lovtekster, inden for mit fag. Ofte meget komplicerede lovtekster og problemstillinger. Jeg er i øjeblikket involveret i min 5. voldgiftssag om manglende betaling af leje for et skib der har været brugt længere end den aftalte lejetid for lastning og losning. Resultatet er lige nu 4-0, med ambition om at øge til 5-0 om 3-6 uger fra nu. (Det hører med til helhedsbilledet at der er tale om 5 forskellige kunder og at disse 5 voldgiftsager dækker hele min professionelle karriere på ca 30 år (det er altså ikke noget der sker så ofte)).
Derudover er jeg dybt involveret i at evaluere og fortolke diverse 'sanktionstiltag' fra FN, EU og USA mod Iran. Ca 1/3 af den beskæftigelse jeg behøver for mine skibe stammer fra eksport af petrokemiske gasser (til produktion af plastik og gummi) fra Iran. I den forbindelse er der lidt sved på panden for tiden.