Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vordingborg kommune dropper forbud mod haner!  (Læst 16845 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: Vordingborg kommune dropper forbud mod haner!
« Svar #15 Dato: 29 Oktober , 2011, 19:33 »
Jeg var jublende glad, da jeg læste dagsordenen  :D

Vordingborg kommune udviste bestemt ikke megen velvilje, mod vores ønsker om aktindsigt, og der er ingen tvivl om at uden Finns uvurderlige viden inden for kommunale regler og love, så var det sølle antal af klager i Vordingborg kommune næppe kommet for dagens lys.

Udover vores lokale fjerkræklub og Fjerkræavlerforeningen, så har også Jørn Clevin talt vores sag. Jeg er så taknemlig for at især Finn og Jørn der end ikke bor i kommunen, har ville bruge deres tid på dette.

Nu kan jeg (og mine naboer) forhåbentlig have glæde af mine høns i mange år fremover, uden at frygte flere urimelige regulativer.
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Vordingborg kommune dropper forbud mod haner!
« Svar #16 Dato: 30 Oktober , 2011, 11:18 »
 <M <M <M <M <M <M <M <M <M
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Vordingborg kommune dropper forbud mod haner!
« Svar #17 Dato: 01 November , 2011, 10:56 »
Udover vores lokale fjerkræklub og Fjerkræavlerforeningen, så har også Jørn Clevin talt vores sag. Jeg er så taknemlig for at især Finn og Jørn der end ikke bor i kommunen, har ville bruge deres tid på dette.

 /o /o /o /o  <M <M

Tusind tak skal lyde fra vores hane at han får lov at leve i hønsegården. Er glad for at de ændrede regulativet.

Men.... der står i regulativet at hønsegården skal være overdækket, så vilde fugle ikke kan komme ind. Det er også helt fint, men da vi har stor masket net om gården, hvad gør den store forskel så?

Når de også skriver at hanerne skal holdes i mørklagt hønsehus (det vidste jeg nu godt  ::)) Så kan det at have ekstra lys i vinter halvåret vel også blive et problem?, for kan de så nå at æde nok i løbet af dagen hvis der skal være mørk indenfor ??? Kan hønerne finde frem til redekasserne ??? Har spurgt ind til det i denne tråd http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=18968.msg169912#msg169912
Lige dette punkt kunne jeg godt have ønsket at de havde slettet, men man kan jo ikke få alt.
 

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Vordingborg kommune dropper forbud mod haner!
« Svar #18 Dato: 24 November , 2011, 18:28 »
Udkastet til det nye regulativ kan ses her
http://polweb.nethotel.dk/Produkt/PolWeb/default.asp?p=vordingborg07&page=document&docId=90602&itemId=90642&attachmentId=90643

Der er møde 29/11 hvor det forventes vedtaget
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Vordingborg kommune dropper forbud mod haner!
« Svar #19 Dato: 30 November , 2011, 19:51 »
Og så efter 3. gang kom det på plads.. Ikke noget optimalt regulativ (langtfra) men forbuddet mod haner er da droppet
Indstilling

Plan- og Miljøchefen indstiller,
at               hønseregulativet forslag 3 godkendes.

Beslutning fra Miljø- og Klimaudvalget den 29-11-2011

Indstillingen blev godkendt.

 

http://kortlink.dk/a5kb

Tænk at sådan en sag skulle igennem 3 behandlinger i udvalget og forvaltning... De må være meget rige skatteborgere i Vordingborg kommune (ironi kan være anvendt her)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Vordingborg kommune dropper forbud mod haner!
« Svar #20 Dato: 30 November , 2011, 23:33 »
 /o /o <E <M


Tænk at sådan en sag skulle igennem 3 behandlinger i udvalget og forvaltning... De må være meget rige skatteborgere i Vordingborg kommune (ironi kan være anvendt her)

 Ja, man kan undres......  *s

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Vordingborg kommune dropper forbud mod haner!
« Svar #21 Dato: 30 November , 2011, 23:43 »
Jeg er sikker på at der bevilges nogle 'fornuftige' honorarer til de implicerede individer for alt dette ekstra arbejde.  *g *g *g
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Vordingborg kommune dropper forbud mod haner!
« Svar #22 Dato: 01 December , 2011, 07:23 »
det er sikkert oss mere spændende end at føre tilsyn med opholdssteder(passe derres arbejde.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Vordingborg kommune dropper forbud mod haner!
« Svar #23 Dato: 01 December , 2011, 07:36 »
det er sikkert oss mere spændende end at føre tilsyn med opholdssteder(passe derres arbejde.

Ja..det er en uhyggelig men tankevækkende bemærkning >:(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Zoro

  • Gæst
Sv: Vordingborg kommune dropper forbud mod haner!
« Svar #24 Dato: 01 December , 2011, 10:15 »
Med 15 høns ialt, så vil det nærmest være helt umuligt, at kunne opdrætte Racefjerkræ i pasende mængder, for senere at kunne sortere, og udvælge dyr med udstilling for øje.

NB: Nødvendig stamme avl m.m. samt opbevaring af værdifuldt avls matriale, kan heller ikke lade sig gøre, med dette sølle antal i Vordingborg Kommune.

NB: Egentligt burde de implicerede parter, henvende sig igen til Vordingborg Kommune, og protestere over dette helt tåbelige antal, og som minimum få fastholdt et antal, på imellem 30 til 50 + tilæg i avls sæsonen.

Med Fjerkræ Sportslig Hilsen.

Jørn Clevin.

« Senest Redigeret: 01 December , 2011, 10:55 Fra Jørn Clevin »

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Vordingborg kommune dropper forbud mod haner!
« Svar #25 Dato: 01 December , 2011, 10:18 »
en kylling er jo ikk et dyr, dyr må være voksne dyr, og ikk det der skal tyndes ud i

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Vordingborg kommune dropper forbud mod haner!
« Svar #26 Dato: 01 December , 2011, 23:34 »
Jeg læste først regulativet her til aften.

Jeg er godt nok ikke imponeret af hvad de er nået frem til efter 3 behandlinger.

-For at imødekomme klager bør du drøfte placeringen....... berørte naboer.

Er næste direktiv fra kommunen mon et Børnedirektiv, hvor man anbefaler at drøfte placeringen af børns legehus/legeredskaber med berørte naboer. Selvfølgelig skal man tage hensyn, men at naboen ligefrem skal tages med på råd om placeringen?

-Der må dog højst være 15 høns.

Er dette ikke direkte i strid med andre regler som siger op til 30 voksne høns?

-Hønsegården skal være overdækket enten med fast tag eller net ......

Kan en kommune pålægge disse krav? Det er ikke et krav der er generelt gældende.

-Ved hold af haner og hanekyllinger skal fjerkræholdet holdes inde i mørklagt hønsehus ......

Den har vi jo set nogle gange før. Men hvem har de mon tænkt sig skal lære hanerne ikke at 'kalde solen op' her i den mørke del af året. Hanerne begynder at gale når de har lyst og det selvom der er mørklagt.

-Kommunalbestyrelsens afgørelse i medfør af dette regulativ kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.

Det tror jeg faktisk ikke en kommune har mandat til at vedtage. Måske hvis deres direktiv ikke er i konflikt med andre gældende regler, men er der en konflikt bliver kommunen den lille.

-Overtrædelse af regulativets §2 kan straffes med bøde.

Et regulativ som det der nu er udstedt her burde vel straffes med bøde??

-Hvis et fjerkræ- eller fuglehold efter tilsynsmyndighedens opfattelse giver anledning til gener som ikke kan afhjælpes kan kommunalbestyrelsen nedlægge forbud mof fjerkræ- eller fugleholdet.

Kan de det?

Jeg stiller her en del spørgsmål som JEG ikke er helt sikker på svarene på (men jeg ved at der er én herinde der er).

Nu er direktivet vedtaget, men umiddelbart burde de nok tage 3 runder mere. Man har jo lov at lave revisioner/ændringer til tidligere regulativer.

Kommunen 'indikerer' i indledningen at de 'måske' har talt med lokale fjerkræavlerforeninger (de henviser ihvertfald til at søge råd hos disse), m e n er det mon tilfældet?
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vordingborg kommune dropper forbud mod haner!
« Svar #27 Dato: 02 December , 2011, 07:58 »
Ja, kommunen kan forlange hønseholdet nedlagt, hvis det giver gener i henhold til miljøet (miljølovgivningen). Finn har nævnt paragraffen flere gange.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Vordingborg kommune dropper forbud mod haner!
« Svar #28 Dato: 02 December , 2011, 18:32 »
Det er Bek. 1517 af 2006 der lægger reglerne for dette og giver kommunen mulighed for at indføre regulativer.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=13014

-Der må dog højst være 15 høns.

Er dette ikke direkte i strid med andre regler som siger op til 30 voksne høns?
Nej, for Bek. 1517 siger at kommunen kan lave forskrifter der regulerer dyrehold yderligere.
-Hønsegården skal være overdækket enten med fast tag eller net ......

Kan en kommune pålægge disse krav? Det er ikke et krav der er generelt gældende.
Tja.. Det er en regel som stammer fra 2007 og nu er regler jo lette at indføre, men svære at komme af med igen. FVST har jo ophævet kravet.. Men jeg mener faktisk ikke at kommunen kan kræve dette i forhold til Bek. 1517
-Ved hold af haner og hanekyllinger skal fjerkræholdet holdes inde i mørklagt hønsehus ......

Den har vi jo set nogle gange før. Men hvem har de mon tænkt sig skal lære hanerne ikke at 'kalde solen op' her i den mørke del af året. Hanerne begynder at gale når de har lyst og det selvom der er mørklagt.
Ja, det viser jo at reglerne er lavet bag et skrivebord uden praktisk kendskab... Krav om lydisolering vil være mere på sin plads
-Kommunalbestyrelsens afgørelse i medfør af dette regulativ kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.

Det tror jeg faktisk ikke en kommune har mandat til at vedtage. Måske hvis deres direktiv ikke er i konflikt med andre gældende regler, men er der en konflikt bliver kommunen den lille.
Jo, det står i bekendtgørelsen at der ingen klagemulighed er. Hvis man ikke er enig i et påbus, så er det en retssag..Bøden er typisk på 5000 kr for at overtræde reglerne...(Så hundebid har i rigtig lang tid været billigere end hanegal.. Det er de så ikke længere)

-Hvis et fjerkræ- eller fuglehold efter tilsynsmyndighedens opfattelse giver anledning til gener som ikke kan afhjælpes kan kommunalbestyrelsen nedlægge forbud mof fjerkræ- eller fugleholdet.

Kan de det?
Ja, også ifølge bekendtgørelsen. Men det gælder faktisk ALLE dyrehold, katte, kaniner, heste osv. (sålænge de er ikke-erhvervsmæssige) Det gælder også i landzone.. Igen, hvis man ikke er enig, så er det en retssag.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Vordingborg kommune dropper forbud mod haner!
« Svar #29 Dato: 03 December , 2011, 21:35 »
Nej, for Bek. 1517 siger at kommunen kan lave forskrifter der regulerer dyrehold yderligere.

§ 18. For at forebygge forurening eller uhygiejniske forhold kan kommunalbestyrelsen, eventuelt inden for nærmere angivne geografiske områder i kommunen, vedtage lokale forskrifter om
2) dyrehold som nævnt under § 6, stk. 2, i byzone- og sommerhusområder, herunder forbud mod visse former for dyrehold i bestemte områder.

Så vidt jeg kan læse mig til gælder det kun i miljøhenseender.

Jo, det står i bekendtgørelsen at der ingen klagemulighed er. Hvis man ikke er enig i et påbud, så er det en retssag..Bøden er typisk på 5000 kr for at overtræde reglerne

Jeg ser jo nok hvad der står i bekendtgørelsen. Men fordi jeg laver en bekendtgørelse der proklamerer at 2+2 fremover er 5 betyder det jo ikke at alle skal overgive sig og blot affinde sig med det. ;)

Der findes EU regulativer om mangfoldiggørelsen af racer (Finn -Du har selv tidligere henvist til dette regulativ) så der skulle være muligheder for at 'påklage' en kommunal afgørelse, ihvertfald i enkeltsager, hvor der er tale om avl af racefjerkræ, til højere instanser.

Jeg tog punktet med fordi jeg fandt at kommunens postulat virkede arrogant og meget udemokratisk, dvs 'Jeg alene vide...'

Ja, også ifølge bekendtgørelsen. Men det gælder faktisk ALLE dyrehold, katte, kaniner, heste osv. (sålænge de er ikke-erhvervsmæssige) Det gælder også i landzone.. Igen, hvis man ikke er enig, så er det en retssag.

'Medfører et ikke-erhvervsmæssigt dyrehold, tilhørende stalde og lignende samt anlæg m.v. væsentlige gener, forurening eller risiko for forurening, kan kommunalbestyrelsen meddele påbud om foretagelse af afhjælpende foranstaltninger.'

Der synes at være en 'væsentlig' forskel mellem Bek 1517 og regulativet fra Vordingborg kommune.

Mit ovenstående kan virke lidt pedantisk, eller udfordrende. Sådan er det bestemt ikke ment. Jeg er ikke inde i nær så mange af reglerne omkring fjerkræ- og dyrehold, som feks  Finn (jeg tager hatten af for din indsigt Finn  /o, uden dig ville vi ofte være på Herrens mark, som man siger). 

Så jeg tilbyder blot at være med til at udfordre disse skrivebordsregulativer, støbe kugler, om man så må sige.

Jeg arbejder selv ofte med diverse lovtekster, inden for mit fag. Ofte meget komplicerede lovtekster og problemstillinger. Jeg er i øjeblikket involveret i min 5. voldgiftssag om manglende betaling af leje for et skib der har været brugt længere end den aftalte lejetid for lastning og losning. Resultatet er lige nu 4-0, med ambition om at øge til 5-0 om 3-6 uger fra nu. (Det hører med til helhedsbilledet at der er tale om 5 forskellige kunder og at disse 5 voldgiftsager dækker hele min professionelle karriere på ca 30 år (det er altså ikke noget der sker så ofte)).

Derudover er jeg dybt involveret i at evaluere og fortolke diverse 'sanktionstiltag' fra FN, EU og USA mod Iran. Ca 1/3 af den beskæftigelse jeg behøver for mine skibe stammer fra eksport af petrokemiske gasser (til produktion af plastik og gummi) fra Iran. I den forbindelse er der lidt sved på panden for tiden. 

Mvh
Erik Andersen