Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nu kunne jeg godt tænke mig at vide ang. LU  (Læst 3999 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Svend Erik

• Bruger
    • Team Dråby
Sv: Nu kunne jeg godt tænke mig at vide ang. LU
« Svar #45 Dato: 06 November , 2011, 17:38 »
På forsiden af racefjerkrae.dk er der link til en infoside om Landsudstillingen i Herning. Den vil løbende blive udvidet frem mod 2. weekend i december
Racefjerkræ på Djursland, Kolind og Omegns Fjerkræklub
www.djursracefjerkrae.dk
Faverolles den hyggeligste høne
www.faverolles.dk
Racefjerkræ i Danmark
www.racefjerkrae.dk
Faverolles i Dråby
www.TeamDraaby.dk

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #46 Dato: 12 November , 2011, 21:29 »
Mine forventninger til LU var at her ville jeg se det bedste af det bedste og det mest sjældne af det sjældne. Jeg er MEGET tilfreds med at se det bedste af det mest sjældne som bliver vist frem, og nogen af de racer og individer som jeg mest nød at kigge på sidste år var ikke toppoint dyr. På vores lokaludstilling faldt jeg totalt i svime over en fantastisk australorps hane med 97 point, fantastisk dyr! Men der var godtnok ikke stor variation af racerne i forhold til sidste år. Jeg glæder mig allermest til at se de nye racer på LU. Jeg gider ikke se på 3 rækker med perfekte sorte dværg wyandotter.

Og det ærgrer jo mig, for jeg skulle have vist brahma, araucana og maran men de endte som bekendt som ræve/mink foder. Det ville ellers have klædt udstillingen også selvom mine dyr ikke ville få de samme point som de dygtige erfarne udstillere opnår /o.

Men nu var vores allesammens Susanne jo med med hendes flotte og farvestrålende silker.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

thorleif

• Gæst
« Svar #47 Dato: 12 November , 2011, 21:59 »
Men, Johanne: Med lidt held kan du vise nogen pragt-eksemplarer allerede til neste aar. Jeg hadde 30 hoenikker og 10 haner iaar, og der var ikke EN ENESTE med skikkelige fejl. Ok, nogen har bedre kam/hode end andre, men alle var gode nog. Og god stoerrelse ogsaa. ALLE. Det ser ud som om det kan blive Januar.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #48 Dato: 13 November , 2011, 13:58 »
Jaeh :D det glæder jeg mig til Thorleif /o

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #49 Dato: 13 November , 2011, 13:59 »
Og så kan jeg gå og prale med at have de bedste hvide croad langshan i Dk :D

thorleif

• Gæst
« Svar #50 Dato: 13 November , 2011, 14:35 »
Jeg kan fortelde dig, Johanne: Jeg er jo ingen udstildningsperson, men fordi jeg er en af de faa der har store hvide Croads, saa faar jeg paa den her tiden af aaret tit henvendelser ifra udstildinger om jeg kunde vaere saa snild at tage med mig 4-6-8-10 Hvide Croad Langshans, og bare vise dem frem. Desverre saa har jeg ikke tid til meget af det, men jeg skal vise en hane paa den lokale udstilding, det er under en kilometer herifra. Naar tiden modnes, skal jeg laere dig nogen tricks, du vil faa udstildings-kvalitet med dine foerste dyr. Croad Langshan er nemlig en original race, og det betyder meget naar man avler, for de fledste dyr vil vaer race-tybiske, og automatisk have korrekt farve paa loeberne, neb, underfod osv,osv... oh, jeg gleder mig!
PADDY: Make sure the pens are safe! Foxy-loxy loves these birds, dont let him have any.
« Senest Redigeret: 13 November , 2011, 16:59 Fra thorleif »

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #51 Dato: 29 November , 2011, 22:29 »
Jeg kunne egentligt godt tænke mig at vide, hvor stor en fejl det er, hvis et dyr ikke er færdig udviklet. Jeg står nemlig i den situation, at den yngste gule sussex høne jeg har gående (5 mdr til LU) begynder at se bedre og bedre ud hver dag. Den har dog altid været en smule efter de 2 blandingshøner jeg har gående af samme alder, og er altså ikke helt færdig endnu.

Meningen var egentligt, at jeg ville tage den bedste af de 2 høner jeg havde med på lokaludstillingen på LU, men da de er noget ældre er de noget bleget af solen og også begyndt at blive en smule løse i fjerdragten. Fordelen ved den unge er, at farven er fin, og så kunne det jo egentligt også være interessant at få en bedømmelse af hende. Nu har jeg jo fået bedømt den anden. Men hvis det eneste der står er "mangler udvikling", så er der jo ikke meget information i det.

På billederne ses de to høner. Billede 1 og 2 viser den unge, mens det sidste billede viser den lidt ældre høne. Selvom der af billederne ikke ser ud til at være den store størrelsesforskel, så vejer den unge ca. 1 kg mindre end den anden. Og med ca. 1,8 kg er den noget under vægtgrænsen på 2,5-3 kg for sussex høner. Og 700 gram når den jo desværre nok ikke at tage på i løbet af 1½ uges tid :). Endvidere ses det også at billede 2, at kam og hagelapper endnu magler noget i udvikling.

Næste år har jeg forhåbentligt lært at tillægge høner til udstilling på det rigtige tidspunkt, så jeg ikke kommer til at stå i en lignende situation til LU i januar 2013 ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #52 Dato: 30 November , 2011, 00:46 »
Hej

Hønen på det øverst billede, hun er bedre tegnet i halskraven og se mere gul ud, mere hale og måske bedre type.
Så jeg ville vælge det lidt mindre høne og håbe på at få gode point på farve og type og så få trukket lidt i størrelse. 

Tommy

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #53 Dato: 30 November , 2011, 22:51 »
Tak for input Tommy  /o. Det ender jo nok med at det bliver den unge der ryger med så.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)