Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lidt hjælpe til nybegynder At holde høns  (Læst 8706 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline svanehøjgård

• Passiv bruger
Lidt hjælpe til nybegynder At holde høns
« Dato: 25 Oktober , 2011, 10:53 »
Hej alle sammen

efter vi er flyttet På landet
Vil vi gerne have høns .

Vi er nybegynder så Alt af råd søges .
Hvad er regler omkring hønsehus og er der noget man skal tag højte for

Og hvad for en race skal vi gå efter
 omkring hvad vi vil bruge høns til:
vi kan for æg og vi kan for mad på bordet også men

vi vil max have 5-6 høns ingen hane hvis vi kan undgå det .

håber på at i kan hjælpe

Mvh Diana /o
Diana900202Laursen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Lidt hjælpe til nybegynder At holde høns
« Svar #1 Dato: 25 Oktober , 2011, 11:01 »
Uuuuh. Hvor skal man begynde og slutte. I skal bygge så der er plads nok. Hegnet skal rævesikres, og det er godt hvis huset er hævet, så der ikke kan bo rotter under det. Prøv at kigge i gamle tråde. Der står en masse.
I vil gerne have æg og mad. Det kan alle høns jo give i større eller mindre grad, så du skal nok prøve at uddybe lidt mere hvad du ønsker af dine høns. Udseende, omgængelighed, størrelse, farve m.m. Men der kommer jo ikke meget mad (kyllinger) hvis I ikke har hane. Hvorfor vil I ikke have hane. Sådan en fætter er ikke nødvendig for at der kommer æg, men det er flokkens leder, og betyder noget for flokkens trivsel. Og på landet er der jo ikke problemer med lovgivningen ang. haner.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline KEW

• Bruger
« Svar #2 Dato: 25 Oktober , 2011, 11:07 »
Hej Diana
Velkommen til her på forum er der en umådelig stor viden og erfaring men prøv søge funktionen først så det lettere at finde "dine" svar bagefter for du vil altid ligge inde med nogle nye spørgsmål.

Der er her på det sidste kommet en del tråde med netop dine spørgsmål med hvilke høns

Regler for hus... ?  Kommunale eller er det hvordan får mine høns det godt regler ;D

En ting du skal være opmærksom som på er .... nu der ingen vej tilbage ;D
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline svanehøjgård

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 Oktober , 2011, 11:08 »
Han igen krav om Hvordan de ser ud da jeg ikke er kendt på det område.

vil måske kun slagte 1 høns/kylling om året .
Men æg bruge vi mange af når vi bager

Er det bedste for høns at havde en hane så kommer der en hane . de skal have det godt .
Er der noget om jeg skal søge om at bygge hønsehus . ?

Diana900202Laursen

Offline Søren Roager

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 25 Oktober , 2011, 11:12 »
Hej Diana

Velkommen på forum.

Jeg vil anbefale dig at låne bogen "Den store hønsebog" af Jørgen Liljensøe på biblioteket.
Den besvarede mange af mine spørgsmål  :)

Jeg bor i et parcelhus kvarter og har en hane uden problemer. Hønsehuset er isoleret og jeg lukker først hønsene ud kl. 7 (og kl. 8 i weekenden). Min hane galer ikke ret meget og selve galet er ikke skingert. Jeg tror det er fordi det er en stor race?! Det kan andre sikkert svare på.

Jeg vil ikke undvære min hane. Det er simpelthen så sjovt at se hvordan han passer på hønsene og pylrer om dem  :)
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 25 Oktober , 2011, 11:24 »
Vil sige lige som Søren, at det er som om at stor hane ikke lyder så gennemtrængende og inaverende med dens galen, ift. en dværghane, som kan være særdeles skinger og gennemgtrængende i sin galen, og dermed høres meget længere omkring i området.
Det er i alfald min erfaring. Har prøvet diverse dværgracer og store racer i rigtig mange år. /o
Mine Orpington, har en meget dyb stemme og virker (på mig) ikke nær så træls at høre på, end dværgracer. Og så syntes jeg ikke Orpington galer så meget, selv om jeg tit har 150-200 haner gående, i den gale dygtige alder  ;D
« Senest Redigeret: 25 Oktober , 2011, 11:27 Fra Rudy, Schæferholm »

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 25 Oktober , 2011, 12:41 »
Rudy du er blevet imun over for hanegal. ;) ;D
Men har også den erfaring at jo større hane, jo mindre hidsig med galeriet, og jo dybere stemme.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #7 Dato: 25 Oktober , 2011, 13:10 »
Jeg må give jer ret i at dværgene har en mere skinger galen og de store en dybbere tone. Jeg vil sige at når jeg står tæt på kan jeg bedst høre dværgene der går lige igennem. Især træls når en hane galer lige ind i ens øre, når man gør rent. Til gengæld synes jeg at det er nemmere at høre de store over længere afstande og den bliver tydeligere eller høres længere væk end dværgene. Det er måske bare mig den er galt med. For normalt er jeg imun overfor hanegal. Det er kun når hanekyllingerne begynder for første gang at jeg lægger mærke til det.

Jeg vil også råde jer til at læse nogle bøger. Jeg kan personligt godt lide Det rimelige hønsehold af Flemming Schiøtte. En anden god bog er Kød og æg fra egen have af Jørgen Liljensøe.
Et andet råd vil være at gå på nogle af de kommende udstillinger og se de forskellige racer. Måske falder I for en bestemt eller også kan I spørge ind til de forskellige racer og finde den, der passer jeres behov bedst.

Jeg vil også råde jer til at holde en hane. Det er ham der holder udkig efter fare og passer på dem. Du siger at det nok bliver en om året i slagter, men når i får muligheden for det kan det nemt blive flere og derfor er det rart hvis muligheden for flere slagtekyllinger er der. Høns går også ned i æglægning år efter år og derfor vil lidt udskiftning være godt for at holde æglægningen oppe.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 25 Oktober , 2011, 20:48 »
Velkommen på forum, Diana :D
Jeg kan tilslutte mig de mange gode råd, du har fået, og vil lige tilføje at her i de næste måneder er det højsæson for hønseudstillinger, så jeg vil foreslå I ser på høns der. I vil sikker også have mulighed for en god snak med forskellige avlere.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 Oktober , 2011, 12:06 »
Velkommen , velkommen og tillykke med bacillen - den smitter helt vildt.

Og når nu bacillen smitter : byg stort nok , og husk på når i bruger mange æg , skal der bruges mange høns  <H

Og skån ikke jer selv for oplevelsen af en hane.
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #10 Dato: 26 Oktober , 2011, 12:32 »
Jeg stod netop i dag, og så min orpingtonhane dybt i øjnene, for jeg synes slet ikke jeg høre ham gale, men det kan jo skyldes at jeg er imun over for lyden  /o hvis naboen har viljen kan de vel også nå dertil
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lone D.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 Oktober , 2011, 12:39 »
Vores teenage orpington hane er også begyndt at "gale". Det er godt, han ikke kan se hvordan vi griner af ham indenfor  ;D Øvelse gør mester. Jeg tror ikke, det bliver et problem for naboerne, for der er ingen hanegal, før jeg lukker hønsene ud af huset om morgenen. Så har man jo mulighed for at lade naboerne sove lidt længere i weekenden.
Mvh Lone

0.1 gul Orpington
0.2 blå Orpington
0.3 lys Sussex
0.1 labradorblanding

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 27 Oktober , 2011, 21:44 »
hmmm. jeg syns at billede og navn virker meget bekendt. kører i patrol??
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lone D.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 29 Oktober , 2011, 09:22 »
Mit navn og billede?? Næ, jeg kører ikke patrol...  :)
Mvh Lone

0.1 gul Orpington
0.2 blå Orpington
0.3 lys Sussex
0.1 labradorblanding

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 29 Oktober , 2011, 09:32 »
Og jeg ville foreslå at kigge lidt i galleriet eller ligefrem tage på en af sæsonens hønseudstillinger (De begynder jo nu), for som regel er der racer, man bliver charmeret af og andre man synes er fæle - men som kan det samme mht. til æg og kød.

Et andet kriterium kunne være, om dine høns skal kunne skrukke? Vil du gerne se dem ruge og gå  med kyllinger? Det gør vores brakler f.eks. ikke. Tilgengæld har vi masser af æg.