Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forebyggelse mod kalkben?  (Læst 1979 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mariakiil

• Bruger
    • Opdræt og udstilling af dværgvædder i sort/blå tan :)
Forebyggelse mod kalkben?
« Dato: 24 Oktober , 2011, 13:59 »
Nu har jeg læst at man kan forebygge mod kalkben med at smøre hønsenes løb ind i vaseline, hvor ofte skal man gøre det for at forebygge? 1 gang om ugen eller?
Mvh Maria :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

GKV

• Gæst
Sv: Forebyggelse mod kalkben?
« Svar #1 Dato: 24 Oktober , 2011, 14:07 »
Uden at have erfaring med kalkben (heldigvis) så vil jeg mene at lidt olie er nemmere at have med at gøre. Jeg bruger olie når jeg har badet mine høns og de skal have "fine" ben ;D, Jeg dypper blot en finger i olien og smører det på.

VH Gunni.

Offline Mariakiil

• Bruger
    • Opdræt og udstilling af dværgvædder i sort/blå tan :)
« Svar #2 Dato: 24 Oktober , 2011, 16:46 »
Mine høns har heller ik haft kalkben, men hellere forebygge end at helbrede :) Jeg bader så ik mine høns, regner med de vasker sig selv he he...
Mvh Maria :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 24 Oktober , 2011, 18:13 »
Tror ikke det er indsatsen værd, at gå og smøre sine høns forebyggende mod kalkben. For mit vedkommende, har jeg været uheldig et par gange i lidt over 45 år med racefjerkræ. Begge gange min egen skyld. Havde ikke tjekket indkøbt avlsdyr til blodfornyelse, godt nok.
Syntes kalkben - ligesom alm. utøj i fjer - er noget der ses uhyre sjældent.
« Senest Redigeret: 24 Oktober , 2011, 18:19 Fra Rudy, Schæferholm »