Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Begynderhøns - hvad skal vi vælge?  (Læst 10818 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline AnneB

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
Sv: Begynderhøns - hvad skal vi vælge?
« Svar #15 Dato: 24 Oktober , 2011, 10:48 »
Tak for alle jeres svar, det er dejligt at der er så meget hjælp at hente her :)

Mht. hønsegård og hus: Regulativerne for kommunen er sådan, at en hønsegår skal være overdækket, ligesom huset skal rottesikres i form af at være hævet minimum 40 cm over jorden, så selvom et gammelt legehus er en fin idé, så duer det desværre ikke.
Men jeg regner med, at vi kan komme langt med krydsfinér og maling ;)

Vi må gerne have hane, den skal bare lukkes inde fra solnedgang til kl. 7 om morgenen (8 i weekenderne). Og hvis naboerne føler sig generede, skal den af med hovedet. Af samme årsag har vi selvfølgelig tænkt os at fortælle naboen, at vi påtænker at anskaffe høns og i øvrigt håbe på, vi kan forebygge eventuelle klager ved at lukke hanekyllinger inde efter reglerne og kigge forbi med en bakke æg i ny og næ, når hønerne er læggeklare :)
0.1 grønlægger
0.1 mørk sussex
0.1 tværstribet skovhøne
1.0 dansk svensk gårdhund
1.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #16 Dato: 24 Oktober , 2011, 11:03 »
Af samme årsag har vi selvfølgelig tænkt os at fortælle naboen, at vi påtænker at anskaffe høns og i øvrigt håbe på, vi kan forebygge eventuelle klager ved at lukke hanekyllinger inde efter reglerne og kigge forbi med en bakke æg i ny og næ, når hønerne er læggeklare :)
Det lyder som er rigtig god plan. /o
De fleste naboer er jo rigtig gode og rare mennesker.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #17 Dato: 24 Oktober , 2011, 13:54 »
En god begynderhøne: Orpington så klart /o. De er rolige (grænsende til det dovne  ;)), nemme at gøre tamme, flittige æglæggere og gode slagtekyllinger. Minusset er at de kan være nogle klumpedumper til det med at ruge og kan få trådt æg i stykker, så en rugemaskine kan være en god ide.
Hanerne har en stor stemme, men jeg synes ikke de bruger den særlig meget (min ellers ret sensible nabo har det fint med vores orper, men han hadede vores Wyandotter - både store og dværg).
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 24 Oktober , 2011, 15:46 »
Jeg siger også orpington - af stor race  ;D
Anja Østedgaard

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #19 Dato: 25 Oktober , 2011, 01:08 »
Vi har altså hævede legehuse som hønsehuse, så det kan man godt. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #20 Dato: 25 Oktober , 2011, 09:58 »
Jeg vil selvfølgelig i stemme: Orpington i stor race, ligesom nogle at de tidligere indlægs holdere  /o /o

Offline Søren Roager

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 25 Oktober , 2011, 12:53 »
Jeg vil fremhæve Barneveldere i stor ;D

Dejlig tillidsfuld og rolig race med fantastisk flotte brune æg.

Hvis du har 3-5 høner i æglægning vil de fleste racer give ca. 200 æg om året. Det bliver ca. 2-3 æg dagligt. Det burde vel kunne klare behovet for en husstand med to børn?!

Højtydende racer giver flere æg, men hvis behovet er dækket er det vel lige meget? Meget højtydende racer bliver også hurtigere nedslidte.

Så jeg mener ikke at du behøver at gå efter en højtydende æglægningsrace, men at du derimod hellere skal kigge på hvordan de ser ud, størrelse og temperament.
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #22 Dato: 25 Oktober , 2011, 13:10 »
Jaaaa. Endelig en til der fremhæver de dejlige barneveldere. Smukkere høns skal man lede længe efter. Og så er de nemme at gøre tamme, lægger pænt med æg og hanekyllingerne er dejlige slagtedyr. Og så er der jo de smukke æg. (Jeg får pænt brune æg, og også nogle der er lyserøde.)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)