Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Begynderhøns - hvad skal vi vælge?  (Læst 10827 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline AnneB

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
Begynderhøns - hvad skal vi vælge?
« Dato: 23 Oktober , 2011, 11:24 »
Hej,

Jeg har siddet og læst en masse informative tråde herinde og har nu oprettet mig som bruger, fordi jeg satser på at være en af de heldige hønsemødre til foråret  :)

Vi bor i et villakvarter i København, og det sætter naturligvis nogle begrænsninger i forhold til plads og antallet af dyr osv., men overordnet set vil vi gerne have 3-5 høner, som både er kønne at kigge på, omgængelige, som lægger æg og med tiden kan slagtes og spises. Vores eget lille økosystem  ;D

Vi har i forvejen 4 kaniner, så børnene (6 og 9) er vant til at hjælpe med pasning.

Jeg har haft dværghøns som barn, og de var søde, men jeg er i tvivl om de er store nok til at spise... Jeg tænker nemlig også, at første kuld kyllinger skal bestå af 10 stk., hvoraf hanerne skal slagtes, når de er store nok + høner ud over de 3-5 stk. vi vil beholde.
Hvad skal man vælge? Og hvor meget plads kræver hhv. almindelige crt. dværgracer?
0.1 grønlægger
0.1 mørk sussex
0.1 tværstribet skovhøne
1.0 dansk svensk gårdhund
1.1 børn
1.0 ægtefælle

frida

• Gæst
Sv: Begynderhøns - hvad skal vi vælge?
« Svar #1 Dato: 23 Oktober , 2011, 12:24 »
Velkommen her på forum!
Jeg har ikke nogle racer at fremhæve frem for andre. Jeg er sikker på at der kommer andre med gode bud på hønseracer, der vil passe til jer /o

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 Oktober , 2011, 12:58 »
Velkommen her , pas nu på - denne hønse bacille er smittende ....

Hvis i påtænker først at få hønsene til foråret , så ville jeg da på det bestemteste anbefale at i kigger i kalenderen her på forum og tager på alle de udstillinger i kan komme i nærheden af. Her vil i møde høns af alle mulige racer og kunne skabe kontakter til forårets køb af høns.

Det ultimative hønsekig kick er Landsudstillingen ( LU ) senere på året i Herning , så har i jysk familie så slå det sammen - det er til at blive rundskæv af alle de racer der er repræsenteret her   *o

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline AnneB

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #3 Dato: 23 Oktober , 2011, 13:36 »
Tak for velkomsten :)

Min far bor i Fredericia, så det vil da være oplagt at lave en lille udflugt. Han vil helt sikkert også elske at tage på hønsekig (han har haft høns i masser af år)
0.1 grønlægger
0.1 mørk sussex
0.1 tværstribet skovhøne
1.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 23 Oktober , 2011, 14:04 »
Hej Anne

Velkommen til forum - pas på! For hønsefeberen rammer hurtigt ;) :D. Jeg vil anbefale jer nogle tunge damer fx faverolles, brahma eller orpington. De kræver ingen særlig indhegning i højden, da de er for tunge til at få rumpetten med over hegnet.

Dværgwyandotter og dværgmaran skulle have et fantastisk slagtekød, selv om hver hanekylling selvfølgelig er lidt mindre. Wyandotterne fås i mange flotte farver og skulle være rigtig stabile æglæggere året rundt. Maranen giver tilgengæld de flotteste mørkebrune "chokoladeæg".

Allerbedst, som andre også foreslår, er det at tage på en udstilling og se hele udvalget - men igen - pas på - for når du går derfra vil du bare have dem alle ;D. Der er mange der skal til Herning i december, så du kan sikkert få kørelejlighed hvis det er du vil med.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 23 Oktober , 2011, 14:21 »
Som anført ovenfor, så er de tunge racer et hit, hvis man vil være sikker på at de bliver i ens egen have, trods ret lavt hegn.

Offline AnneB

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #6 Dato: 23 Oktober , 2011, 15:21 »
Der er desværre ret skrappe regler for indhegning her i kommunen, da der er problemer med rotter mange steder, så hønsene skal være i overdækket voliere og må ikke gå frit i haven.

Vi overvejer dog at lave et flytbart "græsningsbur", så hønsene kan komme ud og skrabe rundt omkring i haven ind i mellem (det kan kaninerne jo også få glæde af :) )

Kan det mon betale sig at anskaffe et par voksne høns først og så tilføre rugeæg senere? Jeg er nemlig ikke meget for at skulle installere kyller og varmelampe i kælderen (de dufter jo lidt... specielt :P )
0.1 grønlægger
0.1 mørk sussex
0.1 tværstribet skovhøne
1.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 23 Oktober , 2011, 15:28 »
Ja, grotesk at en hund må gå rundt i haven. Men kommunen mener åbenbart - mange steder - at en høne er mere frygtindgydende. For den med rotterne holder jo ingen steder. Når foder altid er i hus alligevel  /o

Mht. først høns og så rugeæg, så er det da også en måde på det /o  - der er faktisk ligeså mange måder at gribe det an på som der er hønseholdere ;D

Offline AnneB

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #8 Dato: 23 Oktober , 2011, 17:30 »
Jep, og vores nabos schæfer skal i hvert fald ikke i nærkontakt med hønsene! Den har allerede været efter en af kaninerne, der havde forvildet sig ind til naboen, og derefter er det blevet meeeeget spændende for den at løbe ind til os og snuse. Så det er slut med fritgående kæledyr her på matriklen :-\

Men bortset fra det, så KAN rotter jo i teorien godt kravle over et hegn, så derfor skal der være "låg" på (og så er der de forbistrede by-ræve, som vi også lige skal sikre mod)
0.1 grønlægger
0.1 mørk sussex
0.1 tværstribet skovhøne
1.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 23 Oktober , 2011, 19:23 »
Velkommen på forum, Anne :D
Jeg har dværgmaran, og vi har lige slagtet, vores hanekyllinger fra i år vejede omkring et kg, og kødet er fint, æggene er også gode. Vi lavede på et tidspunkt en blindsmagning af hårdkogte æg, og maran kom ind som sikker vinder /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 23 Oktober , 2011, 21:21 »
Men bortset fra det, så KAN rotter jo i teorien godt kravle over et hegn, så derfor skal der være "låg" på (og så er der de forbistrede by-ræve, som vi også lige skal sikre mod)

Det kan de naturligvis. Men i praksis kravler de 'under hegnet' da det er sikrere. Ingen kan se dem mens de graver sig ind hvor de gerne vil til. Så en solid bund, eller sikring langs hegnet er mere relevant. Men det kan du læse meget mere om herinde i tidligere tråde. (Findes ved feks at søge på rotter under søg i den blå bjælke for oven).

Som Rudy skriver spiller det ingen rolle om hønsene går frit, så længe fodring foregår indendøre. Men hvor skulle dem på kommunen vide noget sådant fra, de skal jo blot lovgive.  /d /d

Velkommen på Forum forøvrigt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #11 Dato: 23 Oktober , 2011, 21:33 »
Få fat på et gammelt legehus og sæt en gård op omkring det. Det er stort nok til det du søger og er ikke højere end at du kan sagtens kan lægge tag på gården med huset inde i /o
Vælger du denne model vil jeg råde dig til at sætte redekasserne udvendigt så du ikke skal ind i huset for at hente æggene.

Af høns ville jeg personligt vælge sussex. De lægger æg året rundt, og får en god slagtevægt. De tilhører de store racer. Du kan også vælge orpington. En stor rund høne som ogå tilhører de store og gumpe-tunge.

Derefter ville jeg få fat på en lille rugemakine så du har mulighed for at købe rugeæg og selv ruge kyllinge ud.

På den måde kan du både få æg og slagtekyllinger.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 23 Oktober , 2011, 21:44 »
Jeg tænker nemlig også, at første kuld kyllinger skal bestå af 10 stk., hvoraf hanerne skal slagtes, når de er store nok + høner ud over de 3-5 stk. vi vil beholde.

Har du undersøgt om I må have hane(r)?
Haner begynder at gale før de er slagteklare.

Og med reglerne du beskriver omkring indhegning kunne jeg da levende forestille mig at samme 'skrivebordgeneraler' har vedtaget at hanegal ikke er foreneligt med livet i byen. Så det skal du nok lige checke op på inden du går i gang.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bøllebob93

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 23 Oktober , 2011, 22:28 »
New hampshire helt sikkert! De ligger store æg, og der kommer mange af dem! Derudover er de meget menneskevenlige. :) Held og lykke
0,1 Orloff
0,2 Sort hellevadhøne
0,1 Hvid hellevadhøne
0,2 New hampshire
0,3 Hvid italiener
1,1 Sølvrandet wyandotter

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 24 Oktober , 2011, 08:27 »
Vi har aldrig haft rotter i de år vi haft høns. Det handler om, at foderet opbevares i lukkede beholdere f.eks. dem man bruger til hunde/kattemad eller de store blå tønder. Der må heller ikke ligge foder udenfor om natten.
Hvis man hæver hønsehuset over jorden, er der heller ikke nogen indbydende hulesteder til rotterne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk