Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns raller  (Læst 5814 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline m.andersen

• Passiv bruger
Høns raller
« Dato: 23 Oktober , 2011, 10:59 »
Ja, jeg fik jo fat i fire stk faverolles i dårlig stand. Et par uger efter de flyttede hertil begyndte de at nyse og ralle. Det gik også i lidt af mine andre voksne høns, men det er længe overstået nu. Men de faverolles bliver ved at ralle. Fjerdragten er blevet fin og de ser sunde ud. Det har vel varet i henad et par mdr nu. Jeg har prøvet med hønseguf x mange, men intet synes at hjælpe.
Er der håb for at de bliver helt normale igen ? Eller er det bedste måske at helt fjerne dem ( slagte ) ?
Har i andre haft held med dette, efter så lang tid ?

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Høns raller
« Svar #1 Dato: 23 Oktober , 2011, 11:17 »
Du er sikker på at der ikke er træk i huset som kan få deres forkølelse til at fortsætte?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 23 Oktober , 2011, 11:39 »
Jeg fik en ung faverolle høne i marts. Hun var lidt små forkølet, men i stedet for bedring udviklede det sig over en god måneds tid til kraftig rallen, snotten og nysen. Jeg gav hende en behandling over 5 dage med antibiotika (Baytril) og hønen kom sig helt.

Nogle gange udvikler forkølelsen sig til en behandlingskrævende tilstand, og jeg tror, at den tid er kommet for dine faverolles. Hvis du vil bekoste et dyrlægebesøg, er jeg helt sikker på, at dine "rallehøns" kommer sig igen.

Men husk..som Jean også skriver...at træk er hønsenes værste fjende. Det kan de IKKE tåle /d

Pøj, pøj med dem.
« Senest Redigeret: 23 Oktober , 2011, 12:01 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline m.andersen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 Oktober , 2011, 16:54 »
Der skulle gerne ikke være træk i deres hus. De er de første der har fejlet noget der. Kan man bare bestille medicin hos dyrlægen ? Det kan også være de bare er sarte, men ved det ikke ??

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 23 Oktober , 2011, 17:42 »
Mirjam..nej...de har ikke været plaget af forkølelse og begyndt at ralle i så lang tid, bare fordi de er sarte. Du kommer ikke den infektion, som har sat sig i luftvejene til livs uden penicillin.

Jeg husker tydeligt, hvordan min faverolle havde det, da hun var angrebet..så fin nok ud..spiste og drak så ivrigt, som faverolles vist gør...men er er ingen tvivl om, at det tærer voldsomt på kræfterne, når man bobler i brystkassen...vi kender det jo fra os selv.

Jeg synes, at det er meget vigtigt, at du får dine høns sunde og raske nu, så de er ordentlig rustet til vinteren...der skal de bruge deres kræfter på at holde varmen...ikke kæmpe med en infektion.

Ring til en dyrlæge og hør, hvad han/hun siger....kender du ikke en dyrlæge, som har forstand på høns, synes jeg du skal prøve den flinke dyrlæge i Hårlev Bjarne Rasmussen, som vist nærmest er blevet forums telefondyrlæge ;) hans tlfnr kan du google under Hårlev Dyreklinik
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline m.andersen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 Oktober , 2011, 21:26 »
Det prøver jeg. Tak for svar. Jeg tænkte bare at de var sarte siden de blev syge og mine andre høns ikke er blevet syge. De var helt nøgne da de ankom, så der må det jo da have været koldt for dem og så med flytningen.. Jeg prøver at ringe først til egen dyrlæge imorgen.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 23 Oktober , 2011, 21:32 »
Ikke for at være fræk, men ring nu til 'guruen' i Hårlev først, frem for til en dyrlæge der først skal have forklaret hvor mange ben det syge dyr har. ;D ;D.

Skal du have medicin kan enhver dyrlæge i DK ringe eller maile en recept til dit lokale apotek.
Mvh
Erik Andersen

Offline m.andersen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 Oktober , 2011, 20:04 »
Det har du selvfølgelig ret i. Prøver jeg lige  :)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 01 November , 2011, 21:27 »
Hvordn går det med hønsene Mirjam?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst