Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvor kloge er høns  (Læst 2689 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
hvor kloge er høns
« Dato: 06 ſeptember , 2008, 12:54 »
kan høns finde ud af at gå igennem en kattelem?,altså skubbe til den så den går op?

Har nogen erfaringer med det?
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jake

• Passiv bruger
Sv: hvor kloge er høns
« Svar #1 Dato: 06 ſeptember , 2008, 14:03 »
Ved ikke med kattelemmen, men min Røde Mor skubber lystigt døre op, der står den mindste smule på klem... Så er hoveddøren ikke forsvarligt lukket, får man hurtigt damebesøg i stuen  <H

Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #2 Dato: 06 ſeptember , 2008, 14:25 »
tja, hvis hønen finder ud af at der er godter på den anden side, så tror jeg da bestemt også de hurtigt skal få lært at skubbe til kattelem og døre på klem  ;D
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 ſeptember , 2008, 14:32 »
He he... Så må jeg jo (endnu engang) være den pesimistiske ;)
Jeg tror ikke at et helt hønsehold ville kunne lære det. Og hvis det måske alligevel skulle kunne lykkes så tror jeg at der skal lang tids træning til.
Det bliver nok heller ikke nemmere af, at de er vant til at man altså ikke kan gå ud af hullet når der sidder "noget" for.
Men prøv da at se om det kan lade sig gøre. Og skriv gerne antallet af timer ned, du har brugt på forsøget ;)
Er det for at undgå træk? Eller holde ikke-inviterede gæster ude?

I min verden besidder høns ikke intelligens til at det ville kunne lykkes men jeg kan da tage fejl :P

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #4 Dato: 06 ſeptember , 2008, 15:41 »
Nej, er tilbøjelig til at mene som Danny

Køb hellere en åbne/lukke anordning. Det har jeg gjort. Desværre var der et par høneknøse, der ikke kunne finde ud af at hoppe ud og ind. De tog en overnatning i det fri og det blev deres sidste!  ::)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

MartinJ

• Gæst
« Svar #5 Dato: 06 ſeptember , 2008, 15:50 »
Danny: Jeg tror nu du er mere realistisk end pessimistisk her :)

Høns er ikke vildt meget kloge. Men hvis man har en alenlang tålmodighed kan næsten alt lade sig gøre.

Her på stedet ( altså ingen generelisering ) har lågen stået åben i en måned dag og nat. Ingen ræv, hvilket skyldes et effektivt el-hegn rundt om hønsegården. Når det bliver koldt og blæsende bliver lågen lukket igen naturligvis. Hegnet tjekkes hver dag ved at skubbe til hønsetråden med træskoen så den rører ved hegnstråden. Hvis det gnistrer er hegnet ok - ellers ikke.

Åbne/lukkemaskinen er smart. Det kunne være at den bliver løsningen her til vinter.

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #6 Dato: 06 ſeptember , 2008, 22:47 »
Nåååååååårh nu' jeg med  ::) ::) ::)
Jeg har nok været for meget sammen med hønsene idag, for det gik slet ikke op for mig, at det var som hønselem at Ina spurgte til kattelemmen  :-[
Jeg troede, at Ina havde fundet en høne på besøg inde i huset, måske
endda i gang med at tømme kattens madskål  <H  <J <H

<G tsk tsk tsk  <G
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #7 Dato: 06 ſeptember , 2008, 23:36 »
Ha ha tak for jeres svar.
Næhhh jeg synes selv jeg har fået en genial ide.
Jeg har overtalt min alarm mand til at undersøge og pris sætte et system der ved hjælp af en chip i en hønsering kan tælle henholdsvis op og ned, efterhånden som hønsene går ind og ud af smuthullet, og efter kl. eksempelvis 18 give besked på min mobil om at alle er hjemme, så jeg ved hjælp af samme mobil telefon kan tvangslukke lemmen. <D

Det er jo en engangsudgift, da et sådant system kan køre i halve evighedder og hønseringen kan genbruges fra høne til høne, men det er stadig hmmm, temmelig dyrt,,,,,, og så var det jeg tænkte at man jo kunne give hønsene en nøgle ligesom katten har til kattelemmen, og så kan de komme ind og ud, men det betinger at høenen kan skubbe til kattelemmen.

Jeg er såmænd bare ved at udvikle det ultimative sikkerhedsystem til hønseholdet, man bliver lidt smittet af at være i hus med en overvågningsmand, og det er utroligt hvad der kan lade sig gøre, hvis man tosset nok. <H
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 07 ſeptember , 2008, 09:46 »
Ha ha Ina så kommer dit Fort Pentagon til at overgå mig Fort Fox  ;D ;D ;D

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 07 ſeptember , 2008, 17:48 »
Genialt Ina!

Men jeg tror nu heller ikke at en hel hønseflok kan lære det. Måske en enkelt.. Og når hun så har lært det, skal hun have kyllinger og dermed lære sine kyllinger at bruge kattelemmen. På den måde tror jeg man kunne lære det meste af en 'ny' flok det  <L <L

Der vil nok altid være mindrebegavede eksemplarer imellem, som aldrig lærer det  ;D
Hilsen Susanne

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #10 Dato: 07 ſeptember , 2008, 18:01 »
Du kan jo også indbygge automatik, så når en høne (chip) kommer tæt på, så åbner lemmen. Så er det ikke hønen der skal lære det...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #11 Dato: 07 ſeptember , 2008, 19:39 »
Ja nu får vi se, hvor meget det vil koste, men selv synes jeg jo det er genialt, at kunne lukke for hønsene selv om man ikke er hjemme, og bliver mindet om det over telefonen. ;D ;D
Venlig Hilsen INA

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #12 Dato: 07 ſeptember , 2008, 20:06 »
Nu må jeg simpelhen høre hvilken race "Røde mor" er - for hun er da for skøn  <.
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 07 ſeptember , 2008, 21:29 »
<E Frk Olsen; tak for rosen til min Røde Mor.  <D Ja, hun er en skøn lille dame <.. Hun er såmænd en ganske almindelig hybridhøne (rød amerikaner), men med det dejligste sind! Ingen hakken, hysteri, dominerende adfærd eller noget i den retning! Altid sød mod nytilkomne, sine bofæller, kyllinger etc.  <L Og IQ'en fejler vist heller ikke noget!  8)
Men hun er overalt!  <S - Lægger sig pænt i sofaen ved siden af en, når man ser fjernsyn (med Merlin (hund) på den anden side...), nulrer småsnakkende rundt om benene på en i køkkenet eller hvor man nu måtte begive sig hen, slår sig ned under PC-bordet, hvis man har placeret sig der, må smides ud af badeværelset, når man skal i bad etc etc.  ;D Og så skal man altid lige checke huset en ekstra gang, inden man kører hjemmefra...  :D
Heldigvis er det sjældent, hun kvitterer en "kringle" indendørs  :P, så mit gulv lider ikke den større miljøbelastning... Tror ikke, hun er værre end en standard-gnaver er.  ;D
Dog er hun lidt strid mod kattene... De har et par gange måtte se sig selv placeret midt i et bagholdsangreb, når de rundede en dørkarm...  <H
Nå, men kunne nemt skrive en lille roman om den lille bestemte madamme, men det er vist ikke lige emnet for tråden her  ;). Klog er hun nu i hvert fald, mit røde kræ  <S <C <S Ingen tvivl om det...  <: <H <T

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 08 ſeptember , 2008, 10:17 »
Her er lige et par hverdags-shots af madammen...  ;D