Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Stor hane og dværghøner  (Læst 1556 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans Martin

• Passiv bruger
  • Børn, musik og høns - og arbejde...
Stor hane og dværghøner
« Dato: 21 Oktober , 2011, 11:03 »
Hej alle 

Jeg er rendt ind i et lille problem. Vil meget gerne beholde et par af mine små dværgwyandothøner som rugehøns, men skal til at skifte til en stor hane - en Australorps.. Er det en dårlig idé? - mener, vil de små høner lide overlast? Flokken skal bestå af hane, 6-8 store høner og så de to dværghøns.. - ?

vh og go vigend  8)

HM  :)
Hellere for mange hobbyer end for få...
Dobbeltsømmet Barnevelder, Dv. Wyandotter, blå Australorps, lys Sussex..

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Stor hane og dværghøner
« Svar #1 Dato: 21 Oktober , 2011, 11:27 »
De vil formentligt lide overlast..
Har ikke selv haft problemet, med min silkehøne, og stor australorps, da han ikke trådte den, men bare stod ind over med begge ben på jorden, men jeg er spændt på at se, om det går med min nye Brahma hane, når han begynder.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 21 Oktober , 2011, 11:31 »
Det rigtige svar er, at du risikerer at det går galt. Hanen er for tung for de små dværghøner, så han kan risikere at skade dem under parringen.
Det "forkerte" svar er så at man også kan vente og se om det går. Jeg har en dværglandhøne gående hos mine barneveldere, og hun er meget populær hos hanerne!!! Men hun går bare i knæ og finder sig i det, eller går i læ i laden, hvor hun er den eneste der er lille nok til at komme igennem hullet vi har lavet til kattene. Det er gået godt i flere år. Mrs. Robinson (gæt selv hvordan hun har fået det navn...) er så gammel at hun hverken lægger æg eller ruger, men hun spiser os jo ikke ud af huset, og hun har så meget personlighed. Og så nægter hun at bo hos de store landhøns, selv om størrelsesforholdet mellem dem ville være mere passende.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Hans Martin

• Passiv bruger
  • Børn, musik og høns - og arbejde...
« Svar #3 Dato: 21 Oktober , 2011, 21:10 »
Ok, jeg må skille mig af med de små... :-\  Alternativet ville jo være at bygge en hønsegård mere  ::) men det må vente til jeg blir pensionist. Håber så nogle af australorps-hønerne vil skrukke til foråret ??? - for kyllinger skal man jo ha...

tak for svar

HM :)
Hellere for mange hobbyer end for få...
Dobbeltsømmet Barnevelder, Dv. Wyandotter, blå Australorps, lys Sussex..

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 21 Oktober , 2011, 21:22 »
Med 6-8 store høner til 1 hane ville jeg ikke være så bekymret for de små damers velbefindende. Hanen burde have tilstrækkeligt i de store.

Jeg har Orpington og Brahma haner gående sammen med silkehøner, og det går fint (selv nu hvor det er på tide at få slagtet nogle af hanerne da der er for mange).

Jeg ville vove forsøget. Og ser det ud til at give problemer kan du jo på det tidspunkt beslutte at skille dig af med dine dværge.
Mvh
Erik Andersen