Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: stadig skaldet på ryggen  (Læst 4239 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pnille11

• Passiv bruger
  • har en flok gul orpingtons samt 6 silker
stadig skaldet på ryggen
« Dato: 19 Oktober , 2011, 20:21 »
 Hej erfarne hønseholdere.

Jeg har en flok gule orpingtons, hvor der er 4 høns og en voksen hane. Derudover har jeg en flok store kyllinger af samme art.

2 af de voksne høns har siden sommer været skaldede på ryggen pga hanen. ( han har nok haft lige lidt for få damer og derfor har jeg nu også købt nogle flere som han kan hoppe på, når de bliver store nok ;)

Jeg tog hanen fra for et par måneder siden, men de 2 damer er stadig skaldede og har også lidt rød hud på ryggen. ( jeg kan ikke se, at der er begyndt at komme nye fjer overhovedet)
Den tredje har igen begyndende fjer på ryggen og den sidste har aldrig rigtig været så slidt, at hun er blevet skaldet.

Jeg har kun en enkelt gang set en af de andre høner nippe til en af de skaldede på hendes ryg. Kan det være fordi hun netop ikke har fjer der, at det så er for fristende at nippe, hakke hende. Kan det være årsagen til, at de ikke har fået nye fjer endnu? ( huden er rødlig og irriteret at se på, men der er ikke hul på den)
Jeg HAR tjekket for utøj i hus og på hønsene. Der er intet at se.

Uanset tænker jeg ihvertfald, at det må blive noget koldt her til vinter, hvis ikke deres fjer vokser ud igen.

Kan jeg gøre et eller andet, så de får fjer igen eller skal jeg ty til "hønsedækkener" for at de kan holde varmen her i vinter.
Eller er det lige gyldigt om de har fjer på ryggen- kan de stadig holde varmen?

Har i andre erfaringer med noget lignende og hvad gør I? 

Og i øvrigt tak fordi, at hver gang man skriver om et problem eller har et spørgsmål, så er der ALTID nogle venlige erfarne sjæle, der svarer og gør alt for at hjælpe og forklare - tusind tak for det :)

Vh Pernille

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: stadig skaldet på ryggen
« Svar #1 Dato: 19 Oktober , 2011, 20:39 »
Lyder som om du skal have fat i symaskinen og sy et hønsedækken så hendes ryg kan få lidt fred.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=tpmod;dl=item31
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 19 Oktober , 2011, 20:42 »
De skulle gerne få nye fjer nu hvor de fælder og sætter ny fjerdragt alligevel. Jeg har haft nogle stykker der var helt nøgne på ryggen (og også lidt røde. Tror det måske var solen.) og de er ved at sætte nye fjer på ryggen nu. Det ser vildt grimt ud med de der stabbe der kommer først, men sådan er det jo.  Er dine høns ikke begyndt at fælde endnu? De fleste høns fælder jo i denne tid, og så kommer det stille og roligt. Jeg ville se tiden an lidt endnu, før jeg ville gøre noget.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 Oktober , 2011, 20:46 »
Hej Pernille!

Jeg tror desværre, at hvis hønerne er begyndt at pille hinanden på ryggen, vil de blive ved med det. Jeg har heldigvis ikke så megen erfaring med problemet; men ved at America har haft en form for spray, som hønsene ikke kan lide. Det tror jeg kunne være vejen til at hønerne får fjer på ryggen igen.

Venlig hilsen

Erik

Offline anndorte

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Oktober , 2011, 20:54 »
Som Henriette skriver så burde de snart fælde og dermed få flotte nye fjer på ryggen - måske hanefar også snart slapper lidt af! Mine gule orpingtondamer har også været skaldede på ryggen men er tilbage i fuld dragt igen efter fældning. Det samme gælder en barnevelder (fra Henriette), der også har været bar på ryggen - hun er smuk igen! Så det skal nok komme inden kulden sætter ind for alvor! Hos mig er det ofte en enkelt eller to af hønerne, der tilsyneladende er "yndlingene" og dermed ender uden fjer på ryggen - lyder til det er det samme hos dig. Det har i øvrigt været værre i år, da jeg havde en unghane gående i flokken  - stor konkurrence blandt de to haner - til gene for hønsene - så den unge fætter flyttede til en ny have!
Ser man egentligt dette fænomen med bare rygge hos alle racer? Jeg synes ofte jeg ser det hos folk med orpingtoner - men måske lægger jeg bare mærke til det fordi jeg selv har dem!
Hilsen Ann Dorte
1,2 stor gul orpington
0,1 australorp/maran
0,2 barnevelder
0,1 barnevelder/dansk landhøne
0,1 wyandot
1,0 hedemora
0,0,9 lys sussex
0,1 cairn terrier
0,2 katte
1,2 dværggeder
1,0 kanin
2,1 børn + 1 stk mand

Offline pnille11

• Passiv bruger
  • har en flok gul orpingtons samt 6 silker
« Svar #5 Dato: 19 Oktober , 2011, 21:28 »
Hej Alle.

Tusind Tak for svarene.

Jo de er begyndt at fælde...
Da den ene af hønerne jo netop er begyndt at sætte fjer igen, kan det da godt være at de andre også sætter fjer snart....det ser bare ud til, at de ikke gør :-\

Jeg vil lige gå ind og undersøge det med den spray hos America og kan ske jeg bestiller en sådan for at prøve om det hjælper....

I fald jeg måske skal til at sy hønsedækkener har jeg et spørgsmål.....bliver de ikke våde og ulækre hurtigt....mine høns går frit i en stor indhegning med træer og buske og går tit ude i regnen og bliver noget våde inden de søger ly. Hvilket stof syr i dækkener i?? Noget vandtæt eller???

Angående om de mest er Orpingtoner, der har det her problem med skaldethed, så ved jeg det ikke, men det kan være, at der er andre der ved noget? Det ku da være interessant at vide!

Vh Pernille