Hej erfarne hønseholdere.
Jeg har en flok gule orpingtons, hvor der er 4 høns og en voksen hane. Derudover har jeg en flok store kyllinger af samme art.
2 af de voksne høns har siden sommer været skaldede på ryggen pga hanen. ( han har nok haft lige lidt for få damer og derfor har jeg nu også købt nogle flere som han kan hoppe på, når de bliver store nok

Jeg tog hanen fra for et par måneder siden, men de 2 damer er stadig skaldede og har også lidt rød hud på ryggen. ( jeg kan ikke se, at der er begyndt at komme nye fjer overhovedet)
Den tredje har igen begyndende fjer på ryggen og den sidste har aldrig rigtig været så slidt, at hun er blevet skaldet.
Jeg har kun en enkelt gang set en af de andre høner nippe til en af de skaldede på hendes ryg. Kan det være fordi hun netop ikke har fjer der, at det så er for fristende at nippe, hakke hende. Kan det være årsagen til, at de ikke har fået nye fjer endnu? ( huden er rødlig og irriteret at se på, men der er ikke hul på den)
Jeg HAR tjekket for utøj i hus og på hønsene. Der er intet at se.
Uanset tænker jeg ihvertfald, at det må blive noget koldt her til vinter, hvis ikke deres fjer vokser ud igen.
Kan jeg gøre et eller andet, så de får fjer igen eller skal jeg ty til "hønsedækkener" for at de kan holde varmen her i vinter.
Eller er det lige gyldigt om de har fjer på ryggen- kan de stadig holde varmen?
Har i andre erfaringer med noget lignende og hvad gør I?
Og i øvrigt tak fordi, at hver gang man skriver om et problem eller har et spørgsmål, så er der ALTID nogle venlige erfarne sjæle, der svarer og gør alt for at hjælpe og forklare - tusind tak for det

Vh Pernille