Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ohiki  (Læst 1930 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline marc

• Passiv bruger
ohiki
« Dato: 04 ſeptember , 2008, 22:01 »
 :)
Nu må jeg ganske enkelt delagtiggøre jer andre i min store glæde over at have fået 2 små kyllinger ud af mit ganske lille hønsehold på 1 hane og et par høns, (vores have er ikke så stor).
Ved ikke om Ohiki er så kendt for jer andre, men den ligner til forveksling dansk landrace, dog lidt mindre, men ikke helt så lavstammede som luttehøns. Det er en dværghønerace med et godt gemyt !
Ohiki er en mild og stille, venlig race, der er ikke er specielt flyvelystne, selvom hanen en gang er fløjet over hækken ned på vejen, men han var let at fange igen - heldigvis ! Kyllingerne kom i søndags, og har klaret sig fint. Der ligger 2 æg tilbage i reden, meeen jeg kan være i tvivl om der er nogle kyllinger i de sidste 2 æg..? Har afprøvet vandprøven - tjae.. de flyder ganske vidst, men de hopper ikke op og ned, som da jeg prøvede med de 2 første..hmm.
I første omgang ville jeg egentlig have anskaffet mig luttehøns, men det var sørme svært at finde en opdrætter her på Sjælland, derfor blev det til ohiki - og det har jeg ikke fortrudt, selvom jeg en dag nok vil gøre mig lidt større anstrengelser for at anskaffe mig nogle lutter...!
Iøvrigt kan jeg ikke lade være med at aflevere en ros til denne site - vidunderligt at de fleste her er så utrolig søde, håber aldrig denne site udvikler sig til en hård og uforsonlig tone, som mange andre sites efterhånden har gjort...! ;)
1 Ohiki urdværg, 2 Luttehøns (dværg), En skotte (brindle)

Offline Helen Ørndorf

• Administrator
  • Sej gammel høne
Sv: ohiki
« Svar #1 Dato: 05 ſeptember , 2008, 09:01 »
Dem så jeg første gang da jeg besøgte Henrik og Brian ved Slagelse for mange år siden, en dejlig race. Har du foto af dem?

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 ſeptember , 2008, 09:47 »
Hej Marc.

Velkommen her og tillykke med de små, Det lyder spændende!!

Tak for ros! Den gode tone, har vi altid haft og den værner vi meget om. Nok er vi ind i mellem en værre hønsegård, men hakkeri vil vi ikke ha!  ;D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 05 ſeptember , 2008, 10:30 »
Tillykke Marc  <I <- <M

Jeg ved lige præcis, hvordan du har det, jeg fik nemlig mine allerførste for en uge siden - helt fantastisk!
Det er åbenbart et godt tidspunkt for kyllinger netop nu, for jeg synes vi er flere her, der har fået små.
Og du har bare så ret, alle her på forum er altid hjælpsomme og bakker op.
Jeg havde også et enkelt æg tilovers, og et par dage efter de andre var klækket, hvor jeg havde lyttet og haft det i vand knaldede jeg det mod en træstamme i haven; ud kome en blomme og en hvide, så altså ikke befrugtet :)
Held og lykke med dine små
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline marc

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 ſeptember , 2008, 15:02 »
øhm.. Jeg skal prøve om jeg kan finde ud af det med billeder, jeg er ikke forfærdelig teknisk. Men selvfølgelig kunne det være sjovt at vise jer, hvordan pyllerne ser ud ! Men hvis nogen lige ved hvordan man gør, modtager jeg meget gerne hjælp til at indlægge fotos ! :D
1 Ohiki urdværg, 2 Luttehøns (dværg), En skotte (brindle)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 05 ſeptember , 2008, 15:09 »
Marc, det er altså ikke specielt vanskeligt, der er gode forklaringer her på forum, men kort fortalt, skal du gå til Galleri, oprette et album og så uploade billederne, hvis du bruger den alm. upload, skal du sørge for at billederne ikke er for store (ca 10 x 15 cm) med jupopload afpasses størrelsen automatisk.
Jeg synes man bliver guidet fint igennem processen.
Vi glæder os til at se billeder af dine små beauties.
 :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #6 Dato: 05 ſeptember , 2008, 18:09 »
Jeg anede ikke at der var en race der hed ohiki og slet ikke at den var i Danmark... Tak for det og velkommen til
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 05 ſeptember , 2008, 19:21 »
Ohiki er japansk urdværg, med urdværg forstås at den ikke findes tilsvarende i stor race. Den er indført til Europa i 1995 !!

Den er anerkendt i Skandinavien i farven guldhalset.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 ſeptember , 2008, 22:59 »
Velkommen til også fra mig  :)

Og jaaaaaah......vi vil se billeder  <L <L <L
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 ſeptember , 2008, 10:16 »
øhm.. Jeg skal prøve om jeg kan finde ud af det med billeder, jeg er ikke forfærdelig teknisk. Men selvfølgelig kunne det være sjovt at vise jer, hvordan pyllerne ser ud ! Men hvis nogen lige ved hvordan man gør, modtager jeg meget gerne hjælp til at indlægge fotos ! :D

Hvis det er helt umuligt så mail gerne billederne til mig:

Hanne@fjerkrae.dk

Ellers er her en lille guide:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=33