Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: tak til mortends  (Læst 2048 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
tak til mortends
« Dato: 17 Oktober , 2011, 19:43 »
jeg vil med dette takke Morten DS for at stille sin gård til disposition for os der ville med til at fællesslagte ;D for os betød det meget at vi kunde komme til "dækket bord",,,,

Vi fik med os 3 gæs,,1 kalkun,5 ænder og 8 haner hjem der var klare til at tage med hjem på 1 t, det var verdt 1 1/2 t kørsel /o

Og i hyggelig selskab  /o

tak!

Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: tak til mortends
« Svar #1 Dato: 17 Oktober , 2011, 20:27 »
Selv tak! Dejligt endelig at få sat ansigt på "Loppen"!  /o
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #2 Dato: 17 Oktober , 2011, 20:57 »
Jeg takker også så meget. Rigtig hyggeligt, og hvor var det da en effektiv slagter. OG..effektive hansefangere  ;D, da en af mine haner hellere ville besigtige området end op i slagtebussen.

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Oktober , 2011, 20:58 »
Jeg takker også så meget. Rigtig hyggeligt, og hvor var det da en effektiv slagter. OG..effektive hansefangere  ;D, da en af mine haner hellere ville besigtige området end op i slagtebussen.

Hehe - ja den var da lige på springtur i køkkenhaven... hehe...
Mvh. Morten

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 Oktober , 2011, 21:05 »
joooo, men alle har krav på et sidste måltid,,, ;D
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Oktober , 2011, 10:06 »
Jow jow , Morten kan noget med hans "fiske" - net  ;D

Vi var med til den "bitre" ende , det var virkelig hyggeligt og det viste sig at Jan ( slagteren ) var en ganske lun en af slagsen , og han gav da også et par tips til opfodring mm.

Mikkel/ine ræv havde desværre hen over sommeren sørget for vi ikke kunne slagte det samme som sidste år , men lidt har jo også sin ret.

Jeg skal da også lige love for der er ro i løbegården i dag , efter de fleste haner nu er i fryseren og ikke på viril jagt efter hønerne  :D

Så jo - mange tak til Mortends
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 18 Oktober , 2011, 10:23 »
Øhhh vil da gerne høre mere om de tips om opfodring.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Oktober , 2011, 11:10 »
Øhhh vil da gerne høre mere om de tips om opfodring.

Det var egentlig meget simpelt:

Gæs/ænder: Valset byg iblandet sojaskrå i forholdet 1 skovlfuld sojaskrå til en spand valset byg.

Det skal de bare have "ad libitum" så skulle de blive kæmpestore uden at blive fede.

Slagteren, der også selv producerer og sælger daggammelt slagtefjerkræ bruger den blanding til alle sine avlsdyr året rundt.
Mvh. Morten

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 Oktober , 2011, 11:23 »
@ Lene : årh det var da ikke for at holde det for mig selv - hæ - han syntes desuden at blandingen virkede meget bedre end den "svinefoderblanding" mange bruger , da den ud over majs også indeholder en del hvede. Tilvæksten var måske knap så voldsom/hurtig på soya / byg  blandingen , men det handlede ikke om flere uger de var bagud på denne blanding.

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 Oktober , 2011, 12:52 »
Hvad så med haner??? mine australorss  de vejet rigtignok fra 1500 til 2050 g ,men skulde ønsket mere bryst..
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 Oktober , 2011, 13:58 »
Hvad så med haner??? mine australorss  de vejet rigtignok fra 1500 til 2050 g ,men skulde ønsket mere bryst..

Jeg tror det med de små bryststykker er generelt for vores "gammeldags" racehøns. De store kyllingebryst-fileter som vi bliver præsenteret for i kølediskene rundt omkring er jo grotesk store og kan i mine øjne kun "laves" på slagte-hybrider.

Men til sammenligning med dine australorps så vejede mine, der var lige et par måneder ældre end dine 2000-2400 g. Men du snakkede også om at dine løber frit - det betyder også noget for kødsætningen. Når de løber frit skal de også gerne gå længere inden slagtning fordi de får så meget motion.

Men jeg tror da at byg/soja-foderet kan bruges til høns også, hvis de altså gider spise det...
Mvh. Morten

Offline m.andersen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 18 Oktober , 2011, 14:24 »
Jeg siger også tak for sidst. En kæmpe lettelse at få dem slagtet uden alt det grove selv. Pyha. Jeg håber det bliver til noget med næste år igen. Stor succes synes jeg  /o

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 Oktober , 2011, 16:46 »
Jeg tror det med de små bryststykker er generelt for vores "gammeldags" racehøns. De store kyllingebryst-fileter som vi bliver præsenteret for i kølediskene rundt omkring er jo grotesk store og kan i mine øjne kun "laves" på slagte-hybrider.

Men til sammenligning med dine australorps så vejede mine, der var lige et par måneder ældre end dine 2000-2400 g. Men du snakkede også om at dine løber frit - det betyder også noget for kødsætningen. Når de løber frit skal de også gerne gå længere inden slagtning fordi de får så meget motion.

Nåh så har jeg misforstået, jeg troede de byggede muskulatur ved at løbe.....meeeen, så får de hellere spise og være i ro næste år.

Men med egne haner der slagtes så bliver de ikke pumpet op med væske inden de tilberedes, så dersor vil der ikke være så meget svind ved tilberedning af egne kyllinger kontra købekyllinger  ;D
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 18 Oktober , 2011, 16:50 »
Sidste år slagtede jeg også "store" racer , de vejede alle omkring de 3 kg og var uhyre små omkring brystkødet , men var ellers kødfyldte som det nu forventedes.
Jeg mener der var en række tråde omkring emnet , og herunder kom det frem at de store racer først "lægger bryst til" i deres andet leveår.
Jeg er helt sikker på LeStat ved noget om det , hun har ihvertfald haft nogle flotte store racer med på LU , så mon ikke hun kunne hjælpe lidt med hvordan der kommer mere brystkød , eller konstatere det handler om tålmodighed med de store racer. ?

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #14 Dato: 18 Oktober , 2011, 17:35 »
Koden er svinefoder ;) Mine brahmaer får masser af svinefoder (de samme går ænder og gæs) Jeg har ikke slagtet nogle af mine brahmaer endnu, det er som ræven klarer det job for os, men jeg kan mærke at de har pænt med brystkød.  Min gås sidste år vejede ca 1 kilo mere slagtet end Marianne M.N s som var nøjagtig samme alder og jeg giver altså svinefoderet "skylden" Der er masser af protein i foderet. Og så hvede og byg og majs ved siden af. :) (og så græs og madrester)
Mine brahmaer får også ca 1-2 gange om måneden et halvt kilo hakket oksekød.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.