Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad i alverden var det????  (Læst 7727 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
Hvad i alverden var det????
« Dato: 15 Oktober , 2011, 12:25 »
I går da jeg var ude efter æg, lå der noget meget mystisk i den ene redekasse.
Det kunne igne et æg, var lysebrunt og lidt æggeformet, men havde konsistens som gummi - med lidt smeltede kanter...
Jeg undrede mig meget, tænkte om det var et æg, hvor der var gået noget helt galt med skallen, men konsistensen var så underlig gummiagtig, at jeg besluttde mig til at klippe i det og se hvad der var indeni.. Her troede jeg det nok var lidt æggeagtigt, men nej... Det var rigtig klamt, lignede faktisk små stykker kød i den der gummiagtige masse. Det var så klamt at jeg skyndte mig at smide det ud - og senere kom jeg i tanke om at det nok havde været smart at tage et billede og vedhæfte her, men for sent. er der nogen, der ud fra min beskrivelse har et nud på, hvad i alverden det var?
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger
Blandigskyllinger i forskellige aldre.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Hvad i alverden var det????
« Svar #1 Dato: 15 Oktober , 2011, 12:27 »
Ud fra din beskrivelse kunne det ligne sådan noget her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=20859.0
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 Oktober , 2011, 12:34 »
Task, den tråd så jeg også efter at have postet dette spørgsmål. Men det ligner altså ikke helt. Der var intet der kunne minde om en æggeblomme, det var meget meget mere gummiagtigt á' la blød hoppebold og intet der ligner små hvide orm, mere sådan "firkantede kødstykker"...?
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Oktober , 2011, 14:14 »
Og så havde du ret alligevel - søgte lidt på lash og fandt frem til at det må være det jeg har fundet, fy for po.... det er lidt klamt...

Nå, må se om jeg kan blive klogere på, hvad et skyldes og hvilken betydning det har... Det er nok noget af det klammeste jeg har set... :-(
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 15 Oktober , 2011, 14:24 »
Prøv at kigge i den her tråd, som jeg startede for længe, længe siden:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=8912.msg86886#msg86886
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Oktober , 2011, 17:56 »
Tak for det link også... Har ingen anelse om, hvem der lagde den gummiklump, og vil nu prøve at google videre og blive lidt klogere...
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 30 Oktober , 2011, 21:54 »
Og sørme om ikke der var en lignende klump i dag... Underligt. Hvis nogen ved noget om hvorfor det sker, så hører jeg det gerne. Aner ikke hvem af damerne der har lavet den, men det er godt nok ulækkert....
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #7 Dato: 30 Oktober , 2011, 23:46 »
Hej

Det er et æg uden skal ( vindeæg), det kan komme hvis en høne har haft lidt betændelse i æggelederen så kan den ikek danne skal på ægget, det retter sig som regel efter et par æg.

Tommy

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 November , 2011, 19:48 »
Hej.

Jeg vil vove den påstand at det ikke var et vindæg - overhovet. Udover faconen har det intet at gøre med æg - det er gummiagtigt med "kødstykker" i - intet der ligner æg, blomme eller noget i den stil...
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #9 Dato: 01 November , 2011, 20:15 »
Hvis det kommer igen så tag et billede. Så kan vi bedre komme med idder til hvad det kunne være.....men lyder meget mystisk :o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 01 November , 2011, 20:54 »
Jeg synes, at Stine skal læse de links, hun har fået tidligere i tråden igen.

Vi er en del herinde, som har oplevet "gummiæg".

Jeg har selv haft to høns, som lagde disse tingester, og jeg gruer for, at finde et nogensinde igen.

Thorleif refererer til en ganske harmløs tilstand, som årsag....hvilket jeg håber, er den rigtige, men mine egne erfaringer samt min dyrlæges udtalelser viser et noget mere dystert billede. Selvom der i nedenstående link ikke omtales gummiæg, så døde mine to høns af ægglederbetændelse - påvist efter obduktion.

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=928/sprog=1/grp=5/menu=3/

Mine to kom begge i medicinsk behandling mod æggelederbetændelse, men som der skrives i linket fra dyrlægevagten, så er den eneste måske virksomme behandling på lidelsen en operation - ganske som Jake fik foretaget på legendariske Røde Mor.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 04 November , 2011, 16:52 »
Tak jeg har læst de link og er slet ikke i tvivl om det var det, der kaldes lash - jeg efterlyste bare lidt erfaringer/viden om havd det skyldes og hvad det betyder - det er der så også kommet nu... Alle min ehøns ser fine ud og der har ikke været dødsfald, så jeg aner ikke hvem der har lavet det....? Og om det er den samme eller to høner nu.... Men tak for svar, det meste jeg fabdt var på engelsk og der var mange hønseanatomiudtryk jeg ikke helt var med på, så derfor lige brug for en lille erfaringsudveksling...
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #12 Dato: 07 November , 2011, 11:27 »
Bakkebo, kunne du ikke lige link´e til til det der lash??

Sådan et gummiæg kan faktisk godt se meget forskellige ud.. Min puttemor lagde ikke altid de billeder Helle´s Hvide havde lagt (syntes nu rent faktisk at Helle´s billede ligner noget med små fedtklumper i, som et stykke jægerpølse) eller Jake´s billeder fra Røde Mor.. Nogle gange var de grålige osv.

Nu kan jeg se, du har en rimelig udsat "race". Og både Helle´s og Jake´s og min Puttemor, var hybrider.

Der kan gå rigtig lang tid, før hønen bukker under eller viser tegn.. Det eneste der er bare de der mærkelige "æg" . Men det er meget meget smertefuldt og med døden som udgang.

Min dyrlæge var dog rimelig overbevist om at Puttemor havde en tumor.. Men potato potato, hun døde stadig.. Og lagde nogle mærkelige æg, og viste kun hun havde det rigtig skidt, de sidste par dage af hendes liv.

Har et billede, hvor æggene var vidt forskellige over et par dage. Bare for at vise til dyrlægen..

0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 07 November , 2011, 17:20 »
www.growfruitandveg.co.uk/.../strange-object-nest-box_25234.html

Her er noget. Og så vidt jeg kan læse, kan det også være et "pubertetstegn" - altså ikke noget der er dødeligt overhovedet. Alle mine lever i bedste velgående og ser sunde og friske ud. Har to nyere høner fra april  som ligeså stille er startet æglægning, så måske kan det også være en af dem.

Jeg har googlet "lash chicken" og der kommer faktisk mange ting frem....

Mvh. Bakkebo
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger