Tak for svar Rudy - jeg er dybt imponeret over at du har kunnet holde dig så meget fri af utøj i så mange år og med så mange dyr, det er utrolig flot og viser i den grad at du har super gode forhold til dine dyr.
Vi har været ramt af lus et par gange (nogle dyr mere end andre) jeg har ikke konstateret andre former for utøj. Det er bare stadig træls, især fordi vi kun har haft høns 1 år og der flyttede de ind i et helt nyt hønsehus, hvor min mand havde pudset alle væggene, lavet betongulv, splinternye redekasser osv. (og der var det over 10 år siden vi sidst havde haft fjerkræ på ejendommen). Jeg har så nok ikke været dygtig nok til at kigge de første dyr efter for utøj - det eneste jeg til at starte med fandt ud af var at en af hanerne havde kalkbensmider (da vidste jeg bare ikke hvad det var), så selvom de var købt fra forskellige gamle opdrættere og udstillere, må de alligevel have haft noget med i mere eller mindre grad. Jeg er bare lidt hys omkring utøj, syntes det er noget træls noget at have på sin dyr og har altid prist mig lykkelig over at det er snart 20 år siden vi sidst har set lopper på vores hunde og katte, samt vi aldrig haft lus på vores heste.
Nu har jeg så selv sørget for løbende at kigge dem igennem, behandle dem med chockspray (og dem som ikke ligger æg får frontline), sprøjter redekasser, siddepinde osv. og vi kalker huset om sommeren. Plus jeg har ydermere nu valgt at skrotte træredekasserne og så istedet købt kattetoiletter i plast, så kan der i hvert fald ikke gemme sig noget i sprækkerne når vi behandler og vasker samtidig med at dyrene bliver ordnet. Heldigvis er det kun 25-28 dyr fordelt på 2 hønsehuse, så det er da stadig overskueligt når vi behandler dem for utøj og orm osv. Og de få dyr vi evt. fra næste år vil have til salg vil være store kyllinger som vi kan isolere før salg og behandle nogle gange med frontline så de er 100% fri for utøj.
Jeg blev bare pludselig lidt nervøs over om feks lus kunne overleve på hestene, fordi jeg ønsker ikke at de bliver "smittet" med noget af nogen art og så måtte jeg se om der var et andet sted vi kunne lave det nye rum - det passede bare perfekt i den hesteboks vi havde tilovers i forhold til når vi går og arbejder hos dem, plus der kunne de få en fin udgang til et stort grønt græsareal (den anden afdeling har udgang til vores have)
Mange Hilsner fra Majbritt