Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Utøj Høns - i forhold til andre dyr  (Læst 6961 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Utøj Høns - i forhold til andre dyr
« Dato: 15 Oktober , 2011, 09:26 »
Hejsa

Jeg undskylder på forhånd mit eventuelle dumme uvidende spørgsmål

De forskellige former for utøj som høns indimellem får, feks. lus, lopper, blodmider osv. "smitter" det til andre dyr (feks heste, hunde og katte), dvs. kan disse typer af utøj leve på andre dyregrupper. Og er der nogle sygdomme som evt. også kan smitte.

Jeg spørger fordi vi skal til og igang med at lave én hønse-afdeling som bliver nede i vores seperate hestestald (det andet hønsehus er oppe for sig selv i forbindelse med vores store foderrum og der er væg/dør ned til hestestalden så de har ikke haft kontakt til hestene). Planen er at hesteboksen som vi ikke bruger, ved siden af vores hingst bliver lavet om med volieretråd på fronten (og helt lukket på siden indtil hesten) og pludselig blev jeg i tvivl om hvorvidt vi kan rende i problemer mht. at hestene kan få utøj fra hønsene da vi indimellem har været ramt af feks. lus hos hønsene. Så skal jeg nemlig ikke have gogger nede ved hestene, men må finde ud af om der er et andet sted vi kan lave det.

Jeg regner umiddelbart ikke med at de forskellige ting (utøj og fleste sygdomme etc) smitter fra høns og videre til andre dyr, mennesker osv., dvs. at de kan leve på andre individer, men jeg ville gerne være helt sikker da det ville være rigtig træls at skulle behandle dem løbende også (det er rigeligt når hønsene bliver "ramt").

På forhånd tak for hjælpen

Hilsner fra Majbritt
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Utøj Høns - i forhold til andre dyr
« Svar #1 Dato: 15 Oktober , 2011, 10:10 »
Jeg ved at f.eks. kattelopper godt nok kan stikke mennesker, men de kan ikke formere sig på menneskeblod.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #2 Dato: 15 Oktober , 2011, 13:55 »
Hejsa Marianne

Tak for svar, ja man har hørt at folk er blevet bidt noget så grusomt af lopper. (er der stadig ingen grønne æg ?)

Er der slet ingen der kan svare på om utøj (lus eller andre trælse ting) kan overføres til heste og leve videre der, så man ender med at have et problem på dem også ??. Som sagt vil vi ikke have hønseafdeling nede sammen med hestene hvis de kan få utøj eller andre sygdomme fra fjerkræ. Vi ville nemlig igang med at måle op og købe ind til den nye "afdeling" én af de nærmeste dage.
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 15 Oktober , 2011, 15:04 »
Nu syntes jeg ikke utøj på fjerkræ er noget problem hos mig. Har faktisk kun haft utøj på mine høns ganske få gange i de efterhånden over 45 år som jeg har opdrættet racefjerkræ. Men tit i forbindelse med indkøb af nye dyr til blodfornyelse, selvom jeg har tjekket dyrene fri for utøj, så er der efter et par uger utøj på netop disse dyr. Ja, så problemet må jo være eksisterende rundt omkring.
Men når jeg tager et dyr i hånden for at kontrolleret farve/tegning iht. standard, tjekkes ALTID for utøj, og heldigvis er der aldrig noget.
Og jeg har altså ofte 300-400 Orpington ungdyr og avlsdyr gående.

Mht. utøj på andre arter af dyr, så er utøj arts specifik, når der tales om så forskellige dyr som høns, kvæg, heste og får. Selvfølgelig kan utøj fra en anden art findes på f.eks. heste, men er hurtig væk igen da der ikke er bacis for opformering.

Offline Jane Nygaard Pedersen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Oktober , 2011, 15:20 »
Jeg mener at have hørt/læst, at heste ikke kan tåle støvet fra fjerkræ, ved ikke om der er noget om det, men synes du skal undersøge det, inden du laver alt for meget om  ;)

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #5 Dato: 15 Oktober , 2011, 17:08 »
Tak for svar Rudy - jeg er dybt imponeret over at du har kunnet holde dig så meget fri af utøj i så mange år og med så mange dyr, det er utrolig flot og viser i den grad at du har super gode forhold til dine dyr.

Vi har været ramt af lus et par gange (nogle dyr mere end andre) jeg har ikke konstateret andre former for utøj. Det er bare stadig træls, især fordi vi kun har haft høns 1 år og der flyttede de ind i et helt nyt hønsehus, hvor min mand havde pudset alle væggene, lavet betongulv, splinternye redekasser osv. (og der var det over 10 år siden vi sidst havde haft fjerkræ på ejendommen). Jeg har så nok ikke været dygtig nok til at kigge de første dyr efter for utøj - det eneste jeg til at starte med fandt ud af var at en af hanerne havde kalkbensmider (da vidste jeg bare ikke hvad det var), så selvom de var købt fra forskellige gamle opdrættere og udstillere, må de alligevel have haft noget med i mere eller mindre grad. Jeg er bare lidt hys omkring utøj, syntes det er noget træls noget at have på sin dyr og har altid prist mig lykkelig over at det er snart 20 år siden vi sidst har set lopper på vores hunde og katte, samt vi aldrig haft lus på vores heste.

Nu har jeg så selv sørget for løbende at kigge dem igennem, behandle dem med chockspray (og dem som ikke ligger æg får frontline), sprøjter redekasser, siddepinde osv. og vi kalker huset om sommeren. Plus jeg har ydermere nu valgt at skrotte træredekasserne og så istedet købt kattetoiletter i plast, så kan der i hvert fald ikke gemme sig noget i sprækkerne når vi behandler og vasker samtidig med at dyrene bliver ordnet. Heldigvis er det kun 25-28 dyr fordelt på 2 hønsehuse, så det er da stadig overskueligt når vi behandler dem for utøj og orm osv. Og de få dyr vi evt. fra næste år vil have til salg vil være store kyllinger som vi kan isolere før salg og behandle nogle gange med frontline så de er 100% fri for utøj.

Jeg blev bare pludselig lidt nervøs over om feks lus kunne overleve på hestene, fordi jeg ønsker ikke at de bliver "smittet" med noget af nogen art og så måtte jeg se om der var et andet sted vi kunne lave det nye rum - det passede bare perfekt i den hesteboks vi havde tilovers i forhold til når vi går og arbejder hos dem, plus der kunne de få en fin udgang til et stort grønt græsareal (den anden afdeling har udgang til vores have)

Mange Hilsner fra Majbritt
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #6 Dato: 15 Oktober , 2011, 17:14 »
Hej Babette

Tak for svaret, det har jeg aldrig hørt om og vil da lige have checket det lidt nærmere. Nu tror jeg dog ikke at der vil komme ret meget støv over til hestene, da det er en boks ved siden af vores avlshingst, hvor den ene væg er ved endegavlen og den anden væg indtil ham vil være muret halvt op og resten kommer der træ på - dvs. der vil være helt lukket indtil ham og så er det kun fronten af boksen som er i voliere tråd (og der er kun gangareal overfor hønsene - ingen bokse, da vores hopper står ned ad en anden langside). Det er desuden kun den ene afdeling som bliver i samme stald som hestene, dvs. 13-15 høns i alt

Hilsner fra Majbritt
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma