Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Foder til mine nye vagtler?  (Læst 13751 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Foder til mine nye vagtler?
« Dato: 14 Oktober , 2011, 11:34 »
Jeg får mig 3 nye vagtler næste lørdag... *o *o
3 stk Jumbo vagtler fra d. 29/9, så de er så små at jeg rigtig kan præge dem og gøre dem håndtamme.

-meeen jeg kan ikke finde fasanfoder i små mængder, kun 25 kg sække og det er lige i overkanten.
Hvis jeg blander disse 3 ting er deres foderbehov så dækket eller mangler der noget?

http://dyreriget.dk/stuefugl-11/foder-14/aeggefoder-fasan-vagtel-orlux-1-kg-1105.html
http://dyreriget.dk/stuefugl-11/foder-14/undulatblanding-luksus-867.html
http://dyreriget.dk/hoens-vagtler-5/foder-7/knaekfoder-25-kg-1113.html

« Senest Redigeret: 14 Oktober , 2011, 11:39 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Foder til mine nye vagtler?
« Svar #1 Dato: 14 Oktober , 2011, 16:56 »
Jeg købte Danish Agros FAV i 25 kg sække til mine to bob'er, hønsene fik resten.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #2 Dato: 14 Oktober , 2011, 17:36 »
Hej.

Jeg bruger Birkes til nyklækede vagtler. Og efter nogle dage får de også Undulat blanding. Senere får de så  (Kyllekræs) Som er en startfoder til kyllinger fra foderstoffen. Den kan jo så også bruges til høns.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 14 Oktober , 2011, 18:12 »
Velkommen på forum, Michael :D
Jeg brugte også blå birkes bl.a. til mine nyklækkede.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

• Bruger
« Svar #4 Dato: 14 Oktober , 2011, 19:52 »
Jeg sendte en forespørgelse til Dyreriget og fik afvide at det var en helt fin blanding som jeg havde lavet. Spurgte så om knækfoderet ville være for stort for dem, men det mente de ikke.
Ellers har jeg en lille kornkværn som kan klare jobbet med at gøre det lidt mindre :D

Jeg spurgte om det var ok at give dem en 1/3-del af hver ting og det mente de var helt i orden i starten og jeg så bare skulle holde øje med om der var noget af foderet som blev efterladt og så justere derefter.

Jeg synes nemlig at 25 kg fasanfoder er lige i overkanten at skulle købe på en gang til 3 små pus.
Mine høns får tilskudsfoder og kornblanding, så kornblandingen har jeg i forvejen, så det var kun lige de 2 andre ting som jeg var lidt i tvivl om.

Mand og 3 børn

• Bruger
« Svar #5 Dato: 04 December , 2011, 12:49 »
Hmmm, æggefoder, skal de have det året rundt eller er der tidspunkter på året hvor de ikke behøver det?
Mand og 3 børn

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #6 Dato: 04 December , 2011, 13:03 »
Hej Jean.
Jeg har Fasan Voksefoder i overskud efter delvis ophør ( for i år ).Du må få det gratis hvis du har lyst.Der er så lige prolemet med at få det over til dig men jeg kan sende det hvis ikke der er andre muligheder.Du kan lige se taksten herunder :
PAKKER Vægt: Hent selv på posthuset. Leveres på adressen.
Maks. vægt 5 kg. 65 kr. 80 kr.
Maks. vægt 10 kg. 90 kr. 105 kr.
Maks. vægt 20 kg. 140 kr. 155 kr.

Jeg har ikke vejet det endnu men der er nok 7-8 kg.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 04 December , 2011, 13:19 »
Jeg skal til LU næste weekend.....mon vi kan finde ud af noget der?
Jeg skal overnatte hos Marianne, Skjern, måske du kunne sætte det af hos hende?
Mand og 3 børn

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #8 Dato: 04 December , 2011, 13:37 »
Hej Jean.
Jeg er ikke helt sikker på jeg selv kommer til Herning.Det ligger lidt hen i det uvisse indtil videre.Er der ingen fra Esbjergområdet der skal derop og som vil hente det her ved mig ? Jeg har også en del hvede tilovers. /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 04 December , 2011, 13:39 »
Måske Mikkel S.
Mand og 3 børn

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #10 Dato: 04 December , 2011, 13:40 »
Prøv at spørge ham.Han bor ca. 10 km. herfra.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 04 December , 2011, 17:36 »
Jeg har haft vagtler i en del år nu og blander følgende: Fasan voksefoder (kun fordi pillerne her er de mindste - jeg kværner det tillige i en kaffekværn), kanariefrø, æggefoder (a la dit), blå birkes, siskenblanding samt hampefrø. Og så suplerer jeg op med insekter..

Jeg ved, der er mange, der skriver "hvorfor giver I dem alle disse frø, når de kan nøjes (rent nærringsmæssigt) med foderet, altså fasan foderet eller hvad de forskellige foderstofforretninger kalder det. JEG gør det, fordi de elsker at gå og finde disse små frø i jorden, og deres små kyllinger kan også spise disse. Plus de spirer og sår sig selv i drivhuset om sommeren, og så spiser de det spirede græs.

Jeg synes, at vagtler spiser MEGA meget  :-\
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

• Bruger
« Svar #12 Dato: 04 December , 2011, 19:16 »
Nu har jeg jo 2 små serama-høns gående sammen med dem, så derfor må jeg tænke over hvad jeg servere for demen ekstra gang.
Jeg kunne på den uge der er gået se at de ikke er meget for at spise hele korn, hverken hønsene eller vagtlerne. Alle kornene var simpelthen sorteret fra og smidt mens al vagtle-foderet var spist, så derfor har jeg i dag, kværnet byg og hvede mindre og blandet kanarieblanding og æggefoder i det.
Det ser ud til at have hjulpet noget.
Mand og 3 børn

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 04 December , 2011, 19:39 »
Jeg har også en del hvede tilovers. /o

Jeg kunne da godt bruge det hvis du kunne sende det med en eller anden til Herning???

Har lige fundet ud af mine høns foretrækker det frem for havre og byg. ;) Måske er det også godt nok med lidt ekstra på denne årstid.

Jean: Går det godt med at have vagtler og de små høns sammen? Jeg har nemlig overvejet om ikke der kunne være lidt flere i drivhuset, men kan ikke helt finde ud af om jeg ønsker flere vagtler. ;)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

• Bruger
« Svar #14 Dato: 04 December , 2011, 19:44 »
Indtil videre går det fint. Vagtlerne holder sig for sig selv og det samme gør gokkerne.
Det eneste der lige skulle findes en løsning på var foderet, men jeg tror jeg fandt løsningen nu.

Goliat og Pjuske-pigen sludre løs og hopper rundt ovenpå kapilærkasserne præcis som vagtlerne. De er faldte helt til nu. Jeg tror bare lige jeg skal have lagt lidt mere halm/hø ind til dem rundt omkring i krogene. Så kan de selv rykke rundt på det.
Mand og 3 børn