Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ingen udstillinger for mig resten af året  (Læst 7879 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
Ingen udstillinger for mig resten af året
« Dato: 12 Oktober , 2011, 21:41 »
Ja, øv altså. Nu havde jeg lige håbet, at jeg skulle have udstillet lidt af mit fjerkræ i år, men nej, nej... Lige nu er vi under offentlig tilsyn.

Det startede med, at en af mine New Hampshire-høner så lidt sløv ud, og hurtigt blev hun dårligere, så hun blev taget ind sidst på eftermiddagen. Kunne så den havde lidt "snot" på næbbet, og den havde problemer med at få vejret.
Næste morgen tog jeg en NH-hane ind, der dog var knap så dårligt, men han gik og nøs og rystede på hovedet. Fik så ringet lidt rundt, for at finde en dyrlæge, der ville se på dem. Mistanken var straks ILT. Allerede om aftenen døde hønen så. Og så gik det hurtigt med at de tre Brahma/sussex-haner også blev syge. Vi fik så hurtigt afskåret den flok, som de syge høns kom fra, fra de andre høns. Resten af flokken - med undtagelse af en enkelt NH-hane - blev også syge inden for få dage (Flokken bestod af syv New Hampshire - tre høner, fire haner - fire Brahma/Sussex - tre haner, en høne - og en Australorps/Sussex-høne og en dv. Wyandot-høne).

Hønen blev kørt til obduktion, der bekræftede mistanken: ILT (Infektiøs Laryngotracheitis). Så fødevarestyrelsen blev informeret om sagen, hvorfor vi nu er under offentlig tilsyn.  To høner mere døde: en NH og Australoprs/sussex'en.

Jeg har ikke observeret symptomer hos den anden flok, og nu er det trods alt 14 dage siden første høne blev syg, så håber de er 'gået fri'. Og den ramte flok har stort set ikke haft symptomer i ca. en uge nu. Så i morgen vil jeg få snakket med dyrlægen, og håbe på, at vi kan få ophævet det offentlige tilsyn om 60 dage.

Det offentlige tilsyn betyder, at vi ikke må tage fjerkræ væk fra ejendommen, jeg må ikke indkøbe nyt fjerkræ. Vi må ikke besøge andre fjerkræbesætninger (Og skal i hvert fald undlade at håndtere andres fjerkræ, hvis vi skulle komme på besøg et sted med fjerkræ), og jeg må ikke tage afsted og se på udstillinger, hvilket så betyder, at jeg ikke engang må komme ind og kigge og hilse til LU :'(

Min svigerfar mener så, at vi "bare" skal komme noget jod i drikkevandet - for det gjorde man førhen, og der var hønsene ALDRIG syge! De har selv høns (Fordi vi har ::) ), men har ikke gidet sige, at de måske selv skulle starte med det også så, for ILT er trods alt en sygdom man ofte får med hjem, efter at have haft nogle af sine dyr med ud blandt andres, hvilket vi ikke har haft - altså er det kommet 'ud af den blå luft' hos os... Men sådan er det vel med en påstående mand, der ved bedre end alle andre, fordi han har levet længere... ::) ;)

Men jeg kan så glæde mig over, at jeg trods alt ser ud til at have raske dyr nu, så er der ikke så meget andet at gøre, end at vente på, at det offentlige tilsyn bliver ophævet. Med lidt held, så kan jeg komme afsted på udstilling i januar /o
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
Sv: Ingen udstillinger for mig resten af året
« Svar #1 Dato: 13 Oktober , 2011, 07:18 »
ej hvor er det synd for dig og dine høns...håber alt går i orden og tager da hatten af for at du handlede hurtig  *b *t *l
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Oktober , 2011, 08:21 »
Hvis du kun er under tilsyn i 60 dage - kan du så ikke nå at komme med til LU som gæst bare???
 mener da at tilsyn starter ved første hendvendelse og ikke ved slut af forløbet??
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
« Svar #3 Dato: 13 Oktober , 2011, 08:45 »
Hvis du kun er under tilsyn i 60 dage - kan du så ikke nå at komme med til LU som gæst bare???
 mener da at tilsyn starter ved første hendvendelse og ikke ved slut af forløbet??
Det er desværre 60 dage efter hønsene er symptomfri, så med mindre min dyrlæge er meget venlig, og sætter den 9. eller 10. okt. til sidste dag (Hvor jeg vil mene at de allerede var symptomfrie), så er der desværre ingen LU til mig i år. Men det må jeg jo lige tage med dyrlægen. Har jo mest afventet for at se, om der skulle komme syge høns i den anden flok, men det tvivler jeg på, at der kommer nu, hvor der er gået 16 dage, siden den første høne blev syg i den lille flok.
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #4 Dato: 13 Oktober , 2011, 08:56 »
Selvom det er  sur røv er  det jo heller ikke sjovt at  gå på jeg udstilling med tanken om har man kunne komme tilat smitte andres dyr.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
« Svar #5 Dato: 13 Oktober , 2011, 09:36 »
Selvom det er  sur røv er  det jo heller ikke sjovt at  gå på jeg udstilling med tanken om har man kunne komme tilat smitte andres dyr.
Netop. Og der er da et par udstillinger i januar, som jeg skulle kunne tage til med god samvittighed :)
Hilsen Tina

bly viol

• Gæst
« Svar #6 Dato: 13 Oktober , 2011, 09:48 »
det er trist for dig  /d håber det er i bedring og resten a dine dyr overlever . ved hvor trist det er . mistede 90 dyr på 1 mdr sidste år ud a 200 . det var ik sjovt . . håber det bedste for dig  ;D ;D

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 Oktober , 2011, 12:57 »
Godt! at du fik obduceret din hane og at I fandt ud af hvad den fejlede....Selvom det ikke er sjovt at miste høns og være afskåret for at deltage i udstilling - har du gjort det helt rigtige.
ILT er en skidt sygdom at få i sin besætning, men du har været med til at hindre yderlige smitte og få kortlagt smitten hos myndighederne - hatten af for det.
God bedring med resten af flokken og lad os håbe at det bliver ved det.
PS: hvem betaler egentligt for obduktionen?
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Helba

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 14 Oktober , 2011, 22:01 »
ØV ØV for dig

Men jeg også store problemer i min lille flok.

Har mistet 3 høns ud af 10 på bare 1 1/2 uge - en har jeg lige aflivet her til aften og én er kommet sig Det er bare for ynkeligt og synd, når de respiratorisk har store problemer og hyler ved vejretrækning. Og når jeg nu har været inde og læse om symptomerne bliver jeg for alvor bekymret. Skal jeg bare aflive flokken og få friske høns ind, når alt er desinficeret.

Hvordan skal jeg forholde mig?

Venlig hilsen

Helle

Ejer af: 8 New Hampshire høns, 1 hvid italiener, 4 gæs og 1 labrador (usandsynlig dum, men dejlig)

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
« Svar #9 Dato: 14 Oktober , 2011, 22:13 »
ØV ØV for dig

Men jeg også store problemer i min lille flok.

Har mistet 3 høns ud af 10 på bare 1 1/2 uge - en har jeg lige aflivet her til aften og én er kommet sig Det er bare for ynkeligt og synd, når de respiratorisk har store problemer og hyler ved vejretrækning. Og når jeg nu har været inde og læse om symptomerne bliver jeg for alvor bekymret. Skal jeg bare aflive flokken og få friske høns ind, når alt er desinficeret.

Hvordan skal jeg forholde mig?

I tilfælde af at det skulle være ILT, så vil jeg lige sige, at det rent faktisk er anmeldepligtigt...

Men når det så er sagt, så kan det jo være svært at rådgive dig. :) Jeg har også tænkt på, om vi 'bare' skulle slå alle dyrene ned eller hvad?! Indtil nu får alle lov at leve her. Vi har 10 slagetkalkuner, som vi snart skal have slagtet. Og så har jeg et par racedyr, som gerne skulle avles på til foråret. Her har jeg så overvejet, om vi skal tage rugeæg fra, og så sende dem et andet sted hen og blive ruget ud, og når jeg så er færdig med at samle rugeæg, så slagte resten af dyrene.
Den flok der blev ramt her, består næsten kun af haner, så de skal bare have lov at gå til foråret, hvor de så bliver slagtet.

Men nu må vi se, hvad det ender med til foråret. Måske beholder vi de dyr vi har, og så må vi tage de forbehold det nu må give.
Hilsen Tina

Offline Helba

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 Oktober , 2011, 09:59 »
Du er på et lidt andet niveau end mig.  :). Jeg vil bare gerne have et æg i ny og næ - og synes forøvrigt at det rigtigt hyggeligt at have høns.

Jeg ved jo desværre ikke, hvad årsagen er til den pludselige sygdom.

Jeg fik 4 nye høns ind i flokken for 2 uger siden. De 2 kommer fra avler og er vaccineret 2 uger forinden jeg fik dem og de 2 kommer fra kammerat, som selv har udruget. Ingen af stederne er der problemer. Den ene af de nye vaccinerede høns døde inden for en uge og øvrige, som har eller syge er fra min bestående flok. OG SUK. Jeg har én mere, som bliver aflivet i aften, når hun er gået på pind. HUN raller og virker ikke ok. :'( - og hun er min helt og aldeles tamme høne, som bare glad og frejdigt kommer og flyver op til mig, når hun ser mig.

Jeg har 6 høner tilbage og får 2 æg pr dag. Men produktionen er faldet. De spiser fortsat godt.
Er ILT med feber, for det har de haft?
« Senest Redigeret: 15 Oktober , 2011, 12:01 Fra Helba »
Venlig hilsen

Helle

Ejer af: 8 New Hampshire høns, 1 hvid italiener, 4 gæs og 1 labrador (usandsynlig dum, men dejlig)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 15 Oktober , 2011, 19:05 »
Helle, vi har alle anmeldepligt ved mistanke om ILT, uanset hvilket niveau vi har høns på.
Ked af at høre om dine høns *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #12 Dato: 15 Oktober , 2011, 19:20 »
Helle. Er det ikke muligt det er lungebetændelse eller lignende? Jeg havde dyrlæge på for et år siden hvor mine fik penicillin og vupti så blev de bedre. Der frygtede jeg også ILT.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Helba

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 16 Oktober , 2011, 08:52 »
Kære Marianne og Bettina

Jeg har selv mistænkt lungebetændelse grundet feber. Og det er også derfor, jeg spørger til dette. Jeg satte den høne, jeg har nævnt i karantæne i går i varmekasse og gav lidt lungemassage, som man går ved mennesker  ;D - måske lidt patetisk, men sandt.

Hun har det bedre i dag. Og ikke yderligere udvikling i gården. Og hun ER vaccineret

Måske et dumt spørgsmål. Er kyllinger, der er udviklet fra vaccinerede høns også bærere af vaccine?

Jeg synes bare det mærkeligt, at de høns, jeg havde i forvejen - vaccinerede som ikke - er dem, der er blevet syge. Forklaring søges.

Og Marianne, jeg skal nok kontakte dyrlæge! Kender godt min forpligtigelse :)
« Senest Redigeret: 16 Oktober , 2011, 08:58 Fra Helba »
Venlig hilsen

Helle

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 16 Oktober , 2011, 09:47 »
Jeg *k for at det "bare" er lungebetændelse.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk