Ja, øv altså. Nu havde jeg lige håbet, at jeg skulle have udstillet lidt af mit fjerkræ i år, men nej, nej... Lige nu er vi under offentlig tilsyn.
Det startede med, at en af mine New Hampshire-høner så lidt sløv ud, og hurtigt blev hun dårligere, så hun blev taget ind sidst på eftermiddagen. Kunne så den havde lidt "snot" på næbbet, og den havde problemer med at få vejret.
Næste morgen tog jeg en NH-hane ind, der dog var knap så dårligt, men han gik og nøs og rystede på hovedet. Fik så ringet lidt rundt, for at finde en dyrlæge, der ville se på dem. Mistanken var straks ILT. Allerede om aftenen døde hønen så. Og så gik det hurtigt med at de tre Brahma/sussex-haner også blev syge. Vi fik så hurtigt afskåret den flok, som de syge høns kom fra, fra de andre høns. Resten af flokken - med undtagelse af en enkelt NH-hane - blev også syge inden for få dage (Flokken bestod af syv New Hampshire - tre høner, fire haner - fire Brahma/Sussex - tre haner, en høne - og en Australorps/Sussex-høne og en dv. Wyandot-høne).
Hønen blev kørt til obduktion, der bekræftede mistanken: ILT (Infektiøs Laryngotracheitis). Så fødevarestyrelsen blev informeret om sagen, hvorfor vi nu er under offentlig tilsyn. To høner mere døde: en NH og Australoprs/sussex'en.
Jeg har ikke observeret symptomer hos den anden flok, og nu er det trods alt 14 dage siden første høne blev syg, så håber de er 'gået fri'. Og den ramte flok har stort set ikke haft symptomer i ca. en uge nu. Så i morgen vil jeg få snakket med dyrlægen, og håbe på, at vi kan få ophævet det offentlige tilsyn om 60 dage.
Det offentlige tilsyn betyder, at vi ikke må tage fjerkræ væk fra ejendommen, jeg må ikke indkøbe nyt fjerkræ. Vi må ikke besøge andre fjerkræbesætninger (Og skal i hvert fald undlade at håndtere andres fjerkræ, hvis vi skulle komme på besøg et sted med fjerkræ), og jeg må ikke tage afsted og se på udstillinger, hvilket så betyder, at jeg ikke engang må komme ind og kigge og hilse til LU

Min svigerfar mener så, at vi "bare" skal komme noget jod i drikkevandet - for det gjorde man førhen, og der var hønsene ALDRIG syge! De har selv høns (Fordi vi har

), men har ikke gidet sige, at de måske selv skulle starte med det også så, for ILT er trods alt en sygdom man ofte får med hjem, efter at have haft nogle af sine dyr med ud blandt andres, hvilket vi ikke har haft - altså er det kommet 'ud af den blå luft' hos os... Men sådan er det vel med en påstående mand, der ved bedre end alle andre, fordi han har levet længere...

Men jeg kan så glæde mig over, at jeg trods alt ser ud til at have raske dyr nu, så er der ikke så meget andet at gøre, end at vente på, at det offentlige tilsyn bliver ophævet. Med lidt held, så kan jeg komme afsted på udstilling i januar